دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد:
واگرایی و بی‌اعتمادی محصول دیگر کرونا در صنعت گردشگری
يکشنبه 12 ارديبهشت 1400 - 19:22:14
خبرنگار : فرخنده تاج آبادی
تاج پرس/یزد
مهندس محمدمهدی شرافت دبیرکانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد شیوع کرونا را عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی و واگرایی فعالان این حوزه دانست که با توجه به ادامه روند ورشکستگی اقتصادی این صنعت راه‌حل‌هایی همچون اعطای وام در مسیر بازپرداخت با موانع متعددی مواجه شده است.
 مهندس شرافت حمایت‌ها دولتی در قالب کمک‌های بلاعوض و بخشودگی سهم آب، برق و گاز اقامتگاه‌های گردشگری را حداقل کنش حمایت‌گرانه دولتی خواند که با دریافت اعتبار از واحدهای درآمدزا در دوران کرونا امکان‌پذیر است.
دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با دسته‌بندی بحران‌ها به دو بخش درونی و بیرونی، صنعت گردشگری را در مواجهه با هر دو گونه بحران تلقی کرد که بحران بیرونی آن در حال حاضر شیوع ویروس کرونا و بحران درونی آن شامل در حاشیه راندن مسئله گردشگری در مجموعه سیاست‌گذاری کلان کشور است.
وی رقابت مخرب را از دیگر بحران‌های موجود در این صنعت دانست که ارتباط معناداری با شیوع ویروس کرونا ندارد. به عقیده وی راه برون‌رفت از این بحران‌ها، فعالیت تشکل‌ها و فعالان مدنی و استفاده از تجارب گذشتگان همچون تشکیل کنسرسیوم گره‌خورده است و تنها در سایه مطالبه گری می‌توان به حفظ حیات این صنعت امیدوار بود.
خبر های خوشمزه گردشگری خوراک
حسین دهقان منشادی مسئول کمیته گردشگری خوراک از برگزاری تورهای خوراکی و معرفی 15 غذای یزدی به همراه  نوشیدنی، دسر و پیش‌غذای متناسب با آن‌ها خبر داد. نماینده بین‌المللی فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری همچنین تولید اولین برنامه صوتی با موضوع خوراک در استان را از دستاوردهای جدید گردشگری خوراک استان دانست که از شهرستان ابرکوه آغازشده و تمامی شهرستان‌های استان را در بر خواهد گرفت و با حمایت دستگاه‌های اجرایی قابل سرو در لیست غذایی رستوران‌های شهر است. 
وی در ادامه از برنامه‌های اطلس ملی خوراک و جشنواره‌های محصولات کنجدی و میوه‌های فصل در استان سخن به میان آورد. 
محمدمهدی لسان صدق، مدیرعامل شرکت توسعه گردشگری استان، با اشاره به فشار روانی ناشی از قرنطینه در میان خانواده‌ها، برگزاری تورهای ایزوله شده کوچک درون استانی را پیشنهاد کرد که با همگرایی و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی همچون شهرداری، واحدهای بهداشت و درمان و سازمان میراث فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود.
دکتر محمدحسین ایران‌نژاد پاریزی عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد توسعه انواع گردشگری همچون گردشگری روستایی، گردشگری خوراک و اکو توریسم را به‌عنوان جایگزین در شرایط بحرانی پیشنهاد کرد که نیازمند بهبود بخشی زیرساخت‌ها برای توسعه پایدار و ساماندهی شرایط امنیتی است.
سیدرضا بهادری راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار با اشاره به ظرفیت فضای مجازی در رونق گردشگری به استفاده از این ظرفیت جهت معرفی مقاصد گردشگری و جذب گردشگر در دوران پساکرونا اشاره کرد. به گفته وی بیش از 50 درصد بیکاران استان را تحصیل‌کرده‌ها تشکیل می‌دهند که می‌توانند با سرمایه‌گذاری انسانی در فرصت کرونا به‌عنوان نیروی موردنیاز این صنعت برای دوران پساکرونا به کار گرفته شوند.
علیرضا ثواچه، مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد ضمن بیان لزوم آسیب‌شناسی شرایط موجود، عدم اتحاد را ازجمله معضلات این صنف دانست که با تغییر روند اجرایی برنامه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. وی همچنین از اختصاص بودجه این سازمان به استفاده از ظرفیت فضای مجازی  جهت معرفی محلات یزد در قالب‌های مختلفی همچون فیلم و سایت خبر داد.
در این نشست دکتر فائزه اسدیان، ، دکتر منصور مهینی‌زاده، از اعضا هیات علمی دانشگاه یزد، دکتر مرتضی بذرافشان مدیر موسسه آموزش هفت‌اقلیم، مرتضی تکمیلی مدیر مجموعه هتل‌های جاده ابریشم و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

http://tajpress.ir/fa/News/13935/واگرایی-و-بی‌اعتمادی-محصول-دیگر-کرونا-در-صنعت-گردشگری
بستن   چاپ