در کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد بررسی شد:
تلاش برای شناخته شدن یزد در جهان؛ محور بیانیه‌های جدید کانون تفکر گردشگری
يکشنبه 21 شهريور 1400 - 18:20:21
خبرنگار : فرخنده تاج آبادی
تاج پرس/یزد
محمدمهدی شرافت، دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد ضمن توضیحاتی در رابطه با اهمیت نقش گردشگری در بهبود شرایط اقتصادی استان، به تشریح بیانیه‌های کانون پیرامون "لزوم حمایت از سرمایه‌گذاری هدفمند در صنعت گردشگری استان" و "گسترش با برنامه هدفمند ارتباط با شهرهای جهان با نگاه ویژه به اسناد خواهرخواندگی" پرداخت. به گفته وی بزرگ‌ترین ضعف استان را می‌توان عدم تلاش برای معرفی و شناخته شدن هر چه بیشتر یزد در دنیا دانست که می‌تواند در بستر خواه خواندگی اتفاق افتاده و افزایش سرمایه‌گذاری را به همراه داشته باشد.
دکتر سعید عطار رییس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با دسته‌بندی چالش‌های موجود در حوزه گردشگری به دو بخش کلان و تخصصی به طرح قالب بحث بر مبنای طرح مسئله و ارائه راهکار اشاره کرد و گفت: به طور کلی سرمایه‌گذاری در کشور با چالش‌هایی همراه است که می‌تواند عموم بخش‌ها از جمله گردشگری را شامل شود و سطحی دیگر از چالش‌ها به طور خاص متوجه صنعت گردشگری بوده که می‌توان با تفکیک این دو سطح در تنظیم متن بیانیه کانون به مطالعه دقیق‌تری دست یافت. 
وی شناسایی و بیان مشخص مسائل به عنوان چالش‌های موجود در بخش گردشگری را گامی مؤثر در ارائه پیشنهاد‌ها و کیفیت آن‌ها دانست، مسائلی همچون ضعف پیوند بخش‌های مختلف صنعت گردشگری استان و سرمایه‌گذاری راکد که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر محمدحسین ایران‌نژاد پاریزی عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد با اشاره به تغییر دولت و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معرفی کانون تفکر گردشگری استان و ارائه پیشنهادها و دغدغه‌های موجود را به هیات جدید دولت و مسئولان مربوطه پیشنهاد کرد. وی همچنین تشکیل کانون‌های تفکر مشابه یزد در دیگر استان‌ها را گامی ارزنده در راستای توسعه این صنعت دانست.
حسین دهقان منشادی مسئول کمیته گردشگری خوراک با تأکید بر اختصار و کاربردی بودن متن بیانیه، مدیریت مقصد را یکی از مباحث مرتبط با سرمایه‌گذاری دانست که می‌تواند در بیانه مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین از برنامه‌های قابل اجرا پیرامون ارائه دلایل و معرفی شهرهای خواهرخوانده فعلی و تشریح طرح گردشگری خوراک ذیل گردشگری فرهنگی سخن به میان آورد. دهقان اهمیت این مسئله را در نگاه فعالان حوزه گردشگری مبهم خواند و جهت همکاری برای ارتباط هدفمند با دیگر نقاط جهان به صورت عملیاتی اعلام آمادگی کرد.
سید حسین آزادی عضو سابق شورای اسلامی شهر یزد از امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان جهانی تبلیغات جهت معرفی یزد در مجامع بین‌المللی خبر داد که طی سه مرحله شامل: معرفی، تهیه گزارش مخاطبان و برگزاری تور برای بازدید از یزد انجام می‌گیرد. وی اجرایی شدن این بندها را منوط به پی گیری شورای اسلامی جدید و همکاری بخش‌های مختلف دانست.
سیدرضا بهادری راهنمای گردشگری و مسئول کمیته گردشگری پایدار، از مسئله شهر پایدار با توجه به ظرفیت موجود در استان و تأمین سرمایه نیروی انسانی در بخش گردشگری به عنوان یکی از عناوین قابل بررسی در بیانیه یاد کرد. وی همچنین الزام الحاق پیوسته‌ای فرهنگی و زیست‌محیطی به طرح‌های سرمایه‌گذاری در روند اجرایی آن‌ها را در راستای پایداری شهر، ضروری دانست و جهت همکاری در اجرای طرح‌های توسعه گردشگری استان و استفاده از ظرفیت‌های استانی در محیط بین‌الملل اعلام آمادگی کرد.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:
دو دسته چالش عمده در مقابل گردشگری استان شامل موانع کلی و کلان و موانع بومی یا تخصصی حوزه گردشگری استان
ارائه دغدغه‌های موجود در حوزه گردشگری استان به هیات جدید دولت و وزیر مربوطه
لزوم پی گیری و همکاری شورای اسلامی شهر یزد با دستگاه‌های ذی‌ربط، جهت پیش برد طرح‌های از پیش تائید شده برای معرفی و شناسایی یزد به جهان
در این نشست دکتر فائزه اسدیان، دکتر علی اکبر تشکری، دکتر زهره چراغی، از اعضا هیات‌علمی دانشگاه یزد، مهدی حجازی رییس گروه آمایش سرزمین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد، دکتر مرتضی بذرافشان مدیر موسسه آموزش هفت اقلیم، علیرضا ثواچه، مدیر امور گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

http://tajpress.ir/fa/News/14926/تلاش-برای-شناخته-شدن-یزد-در-جهان؛-محور-بیانیه‌های-جدید-کانون-تفکر-گردشگری
بستن   چاپ