ماجرای 2249خودروهای دپو شده
دوشنبه 3 آبان 1400 - 11:49:21
تاج پرس

ماجرای خودروهای دپو شده به دولت گذشته باز می‌گردد، زمانی که بیش از 12 هزار خودرو به گمرک و بنادر رسیده بود اما در سال 1397 به دلایلی از جمله وضعیت ارز ، واردات خودرو ممنوع اعلام شد و صاحبان کالا که بخش عمده‌ای از آنها خودروها را با دریافت ثبت سفارش و مجوزهای قانونی وارد کرده بودند امکان تعیین تکلیف و ترخیص نداشتند.

بر این اساس، رایزنی‌های بسیاری از سوی صاحبان کالا و دستگاه‌های مربوطه جهت تعیین وضعیت این خودروها صورت گرفت تا این‌که در سال 1397 هیات وزیران طی بخشنامه‌ای شرایط تعیین تکلیف خودروها را اعلام کرد که با توجه به محدود بودن زمان بار دیگر این مهلت تا اوایل سال 1398 تمدید شد.

 

با توجه به این‌که همچنان تعداد زیادی خودرو در گمرک باقی مانده بود، در بهمن‌ماه سال 1398 مجددا مصوبه تمدید و این روند در خردادماه سال 1399 تا 26 شهریورماه تکرار شد. اما بعد از آن دیگر هیچ تصمیمی در مورد خودروهای مانده در گمرک اتخاذ نشد و تاکنون دولت تصمیمی در رابطه با آن نگرفته است.

جزئیات مکاتبه گمرک با وزارت اقتصاد

این در حالی است که طبق تازه‌ترین گزارشی که معاون فنی گمرک ایران به وزارت اقتصاد در مورد خودروهای موجود در گمرک ارائه کرده نشان می‌دهد که اعداد و ارقام همچنان تغییری نداشته است؛ به طوری که مجموع خودروهای وارداتی 12 هزار و 261 دستگاه بوده که طی مصوبات صورت گرفته 10 هزار و 12 دستگاه ترخیص و 2249 دستگاه ترخیص نشده است.

 

طبق این گزارش، با مصوبه دی‌ ماه سال 1397 هیات وزیران 6653 دستگاه به همراه 500 دستگاه آمبولانس ترخیص شده است.

همچنین براساس مصوبه بهمن‌ماه سال 1398، 2859 خودرو ترخیص شده بود که وضعیت آن حاکی از آن است که از این میزان 1000 دستگاه برای شرکت کرمان موتور، 170 دستگاه اظهار و ترخیص، 145 دستگاه خودروهای اروندی، چهار دستگاه سهمیه جانبازان، 1200 دستگاه با دستور مرجع قضایی و 340 دستگاه مربوط به سایر اشخاص و اظهارات قبلی بوده است.

 

اما از خودروهای باقی‌مانده می‌توان به 51 دستگاه خودروی زیر 2500 سی سی که اظهار شده اما تا پایان مصوبه بهمن‌ماه سال 1398 پروانه نشده است اشاره کرد. همچنین 82 دستگاه در گمرک خرمشهر که 73 مورد سفارش آمریکا و 9 دستگاه بالای 2500 سی سی است.

 

100 خودرو نیز بالای 2500 سی سی در گمرک وجود دارد و 1089 خودرو در مراجع قضایی در حال پیگیری است که البته در مورد برخی متهمان دادنامه مبنی بر ترخیص خودرو صادر شده است.

 

در رابطه با 927 دستگاه نیز که زیر 2500 سی سی هستند مشکل ثبت سفارش وجود دارد و این خودروها فاقد ثبت سفارش هستند.

 

معاون فنی گمرک در این مکاتبه به وزارت اقتصاد اعلام کرده که با توجه به پایان مهلت ماندگاری این خودروها برای اکثر آنها اظهارنامه متروکه تنظیم و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته است، از سویی دیگر به جریان خودروهای فاقد ثبت سفارش اشاره و اعلام کرده است که با توجه به مصوبه هیات وزیران در سال 1398 و استنباط وزارت صنعت، معدن و تجارت از مصوبه صادره، ثبت سفارش برای خودروهایی که قبل از ممنوعیت وارد شده بودند صادر نشده است.

براین اساس، امکان اظهار انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروها وجود ندارد.

پیشنهادات قبلی به جایی نرسید

جریان خودروهای دپو شده در حالی از دولت گذشته به این دولت منتقل می‌شود که اما و اگرهای بسیاری در موزد تعیین وضعیت آنها وجود داشت و سالها این خودروها در وضعیت نامطلوب هوایی در بنادر قرار داشتند، البته در پایان دولت دوازدهم پیشنهاداتی مبنی بر تعیین تکلیف این خودروها وجود داشت ؛ به طوری که در مقطعی سازمان اموال تملیکی پیشنهاد واگذاری 1500 دستگاه را به مناطق آزاد مطرح کرد اما در جریان بررسی در کمیسیون اقتصادی دولت اینگونه پیشنهاد شد که تمامی خودروها تعیین تکلیف شوند؛ به طوری که خودروهای زیر 2500  سی سی به شرط فروش در داخل کشور واگذار شوند ،همچنین خودروهای لوکس و بالای 2500 سی سی با توجه به عدم امکان ورود به داخل کشور به مناطق آزاد وارد و تردد کنند و در رابطه با خودروهای آمریکایی نیز که نمایندگی ندارند امحای فنی مطرح بود.

 

با این وجود دولت به پایان رسید و هیچ تصمیم درباره وضعیت خودروها اتخاذ نشد و اکنون با گذشت چند ماه از ورود دولت جدید نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام


http://tajpress.ir/fa/News/16121/ماجرای-2249خودروهای-دپو-شده
بستن   چاپ