عضای شورای اسلامی شهر یزد
اکو پارک، بزرگترین پارک کویری کشور
شنبه 10 تير 1402 - 19:51:40
خبرنگار : فرخنده تاج آبادی /مدیر مسئول علیرضا تاج آبادی
تاج پرس/یزد
اکو پارک، بزرگترین پارک کویری کشور
یکی از پروژه های مهم یزد اکو پارک با 150 هکتار مساحت است، زیر ساخت های این پروژه به صورت نسبی انجام شدهوتا سه ماه آینده آسفالت خواهد شد.40 سکو و روشنایی آن درحال تکمیله و فاز یک اکو پارک در هفته دولت بهره برداری می شودپروژه فرهنگسرای بهمن واقع در منطقه صدرآباد یکی از پروژه های اساسی است که قطعا تاثیرات فرامنطقه ای خواهد گذاشت این فرهنگسرا با ا 3 هکتار مساحت و 4هزار و پانصد متر زیربنا، در دوماه آینده به بهرهبرداری میرسدو در سال جدید بیش از 200 میلیارد تومان برای اسفالت معابر شهر در نظر گرفته شده است. در منطقه یک، بلوار صدوق ، فرهنگ و خیابان حائری که آسفالت آن دچار مشکل بود در حال آسفالت مجدد هست درضمن یکی از اهداف شورای ششم، اتمام پروژه های نیمه تمام سطح شهر که خوشبختانه تاکنون تعداد قابل توجهی از آنها به اتمام رسیده است.
اجرای بیش از 200 برنامه مناسبتی در هفته امامت و ولایت
رئیس شورای اسلامی شهر یزدگفت: شهرداری در دهه امامت و ولایت بیش از 200 برنامه شاد و مفرح برای شهروندان در نظر گرفته است.
عزیزالله سیفی افزوذ: این دهه گرانبها فرصتی مناسب برای تقرب به سوی خداوند سبحان و رسیدن به کمال است که تحقق این امر بدون پیروی از ولایت امکان پذیر نیست.
وی 9 ذی الحجه روز عَرَفَه را نیز گرامیداشت و گفت: عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب میگردد و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمردهاند که بافضیلتترین آنها دعا و استغفار است.
سیفی همچنین در پایان شهادت آیت الله بهشتی را تسلیت گفت و بیان کرد: در هفتم تیرماه سال 1360، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در حالی که جمعی از مسوولان نظام، همچون آیتالله بهشتی رییس دیوان عالی کشور، چهار وزیر، دوازده معاون وزیر و بیست و هفت نماینده مجلس در جلسه هفتگی حزب حضور داشتند، منفجر شد. شهید آیت الله دکتر سیدمحمد بهشتی یکی از چهرههای شاخص در شکلگیری انقلاب و بعد آن در نخستین سالهای نهضت امام خمینی (ره) بود. وی دارای ویژگیهای منحصر بهفردی در گفتار و کردار بود.
پیشنهاد اجرای طرح «اتوبوس پیاده مدرسه» در سطح شهر یزد
رئیس کمیسیون حملونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد در جلسه این کمیسیون گفت: اجرای طرح «اتوبوس پیاده مدرسه» که در دنیا به WSB یا Walking School Bus موسوم است و تجربیات بسیار موفقی در کشورهای مختلف دارد، میتواند در بهبود فرآیند رفت و آمد دانش آموزان به مدارس و همچنین کاهش ازدحام خودروها در معابر شهر نقش مؤثری داشته باشد.
مجید تجملیان رئیس کمیسیون حملونقل و آمدوشد ادامه داد: طبیعتاً هرچه بتوانیم مردم را به سمت کاهش استفاده از خودروهای شخصی در حملونقل و آمدوشد شهری سوق دهیم، از ترافیک سنگین در معابر سطح شهر (خصوصاً در ایام شروع سال تحصیلی) پیشگیری میشود؛ و از قدیم گفتهاند: «پیشگیری بر درمان مقدم است».
وی با اشاره به اینکه «در جلسات کمیسیون حملونقل و آمدوشد برای کاهش معضلات ناشی از ازدحام خودروهای شخصی در معابر شهر طی سال تحصیلی پیش رو، بر روی بسته جامعی در حال تبادلنظر و گفتگو با مدیران، صاحبنظران و کارشناسان مختلف هستیم» افزود: یکی از طرح های این بسته جامع «اتوبوس پیاده مدرسه» است و به نظر بسیاری از صاحبنظران، اگر مدیران دستگاههای مرتبط همدلی و همکاری کنند این طرح همانند بسیاری از کشورهای دنیا در ایران نیز با موفقیت اجرا خواهد شد.
تجملیان تصریح کرد: برای اجرای موفقیتآمیز این طرح میتوان مثلثی از بازیگران اصلی را ترسیم کرد که اضلاع آن والدین دانش آموزان (مهم ترین ضلع)، آموزش و پرورش، و مدیران مدارس هستند. طبیعتاً ضرورت دارد برای اجرایی شدن این طرح هر سه ضلع همکاری لازم را داشته باشند.
رئیس کمیسیون حملونقل و آمدوشد گفت: اجرای طرح اتوبوس پیاده مدرسه به این شکل است که ابتدا والدین علاقمند به مدرسه فرزند خود مراجعه کرده و در طرح ثبت نام میکنند. برای مثال اگر 40 نفر ثبت نام کنند که مسیر منزل به مدرسه آنها نزدیک یا مشابه هم باشد، یک اتوبوس پیاده 40 نفره تشکیل میشود. ابتدا طرح مسیر حرکت و زمانبندی همراهی اولیای دانشآموزان تدوین میگردد. سپس هر روز دو نفر از اولیای 40 دانش آموز (یک نفر در ابتدای صف و یک نفر در انتهای صف) در رفت و برگشت دانش آموزان به صورت پیاده آنان را همراهی میکنند. یعنی مثلاً پدر یا مادر دانشآموز الف به همراه فرزندش از منزل به صورت پیاده حرکت کرده و به درب منزل یا سر کوچه دانشآموز ب میروند. آنجا دانشآموز ب به آنها ملحق میشود و به سمت محل الحاق دانشآموز ج حرکت میکنند و همینطور الی آخر و در نهایت به سمت مدرسه طی مسیر خواهند کرد. در هنگام برگشت هم دو نفر والدینی که نوبتشان هست در مدرسه حاضر شده و هدایت اتوبوس پیاده به محل جدا شدن تکتک دانشآموزان و ورود به منازلشان را برعهده میگیرند. در دنیا رایج است که دانشآموزان در طی مسیری که با اتوبوس پیاده مدرسه همراهند با هم سرودهای ملی و شاد را میخوانند و با روحیهای منبسط به مدرسه یا خانه میرسند.
وی ادامه داد: لازم به ذکر است که مطابق استاندارد، دانش آموزانی که منزل آنها در شعاع حداکثر یک و نیم کیلومتری مدرسه واقع شده است میتوانند در این طرح شرکت کنند که مطابق آمارهای موجود درصد نسبتاً بالایی از دانشآموزان مدارس در سطح شهر یزد از این دسته هستند. با یک حساب سرانگشتی میتوان دریافت که در یک اتوبوس پیاده 40 نفره هر خانواده 20 روز یکبار نوبتش میشود تا صف پیاده دانشآموزان را در مسیر رفتن به مدرسه و برگشتن همراهی کند که واقعاً کار سخت و شاقی نیست. در عین حال اگر خانوادههایی هم باشند که نه پدر و نه مادر امکان چنین همراهی را نداشته باشد، میتوانند با والدین سایر دانشآموزان یا افرادی که در قالب شرکتهای خدماتی تحت عنوان «رانندگان اتوبوس پیاده مدارس» مورد سازماندهی و تأیید صلاحیت قرار میگیرند (مشابه رانندگان سرویس مدارس خودرویی) توافق کرده و انجام وظیفه سهم خود را به ایشان بسپارند.
تجملیان با بیان اینکه این طرح احتمالاً اوایل میتواند از مدارس ابتدائی شروع به اجرا شود، گفت: مزایای اجرای این طرح عبارتند از بهبود شرایط جسمی دانشآموزان با توجه به ورزش سالم و مستمر پیادهروی، بهبود شرایط روحی و روانی دانشآموزان به دلیل نشاط و تفریحی که بچهها در مسیر دارند، کاهش ازدحام خودروها در ساعات شروع و پایان کار مدارس در سطح شهر، کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه خانوارها برای رفت و آمد فرزندانشان به مدرسه، و رشد اجتماعی دانش آموزان به دلیل ارتباط اجتماعی بیشتر با همسایگان و هممدرسهایهای هماتوبوسیشانوی در پایان گفت: اجرای آزمایشی طرح «اتوبوس پیاده مدرسه» در کمیسیون حملونقل و آمدوشد شورای اسلامی شهر یزد در حال پیگیری است، اما طبیعتاً مانند هر طرح تحولآفرین دیگر به راحتی اجرایی نخواهد شد. به دلیل مقاومت همیشگی که در برابر تغییر در همه جا وجود دارد، پیشبینی میشود بسیاری از متولیان امر و حتی خانوادهها در اوایل با آن همراهی نخواهند کرد و انواع و اقسام عیبجوییها را نسبت به آن خواهند داشت! شورای اسلامی شهر یک نهاد سیاستگذار و نظارتی است و نه یک مجموعه اجرایی؛ لذا امکان آنکه بتوانیم طرحهای مفیدی همچون این مورد را به تنهایی در سطح شهر اجرا کنیم وجود ندارد. بخصوص آنکه متأسفانه به دلیل نقص قوانین و نبود مدیریت واحد شهری در ایران، به غیر از شهرداری سایر دستگاههای اجرایی تحت حاکمیت شورای اسلامی شهر نیستند. لذا نیاز به آن داریم که اجرای چنین طرح مفیدی به یک گفتمان رایج و مطالبه اجتماعی تبدیل شود تا به واسطه آن مسئولین دستگاههای مرتبط آن را جدی گرفته و برای اجرای موفقیتآمیز آن برنامهریزی و تلاش کنند. بدین وسیله دست یاری به سمت همه مردم اصیل، نجیب و خداباور دارالعباده یزد دراز میکنیم.
لازم به ذکر است که پیشنهاد های کمیسیون های تخصصی شورا بعد از تصویب در صحن علنی شورا و تائید فرمانداری قابلیت اجرا خواهد داشت
http://tajpress.ir/fa/News/26202/اکو-پارک،-بزرگترین-پارک-کویری-کشور
بستن
چاپ