تاج پرس به نقل ازایسنا،غلامرضاصارمیان از افزایش برگزاری گشتهای مشترک
با همراهی دستگاههای نظارتی در سطح کشور برای بررسی وضعیت بازار و برخورد
با متخلفان خبر داد و گفت: طبق هماهنگی صورت گرفته با دستگاههایی همچون
وزارت جهاد کشاورزی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، اتاق اصناف و
اتحادیهها، در شهریور ماه امسال 9 هزار و 446 گشت مشترک انجام گرفته که
منجر به تشکیل چهار هزار و 39 پرونده تخلف به ارزش حدود 1500 میلیارد ریال
شده است که به شکایت مردم در زمینههای مختلف رسیدگی و پس از بررسی با
متخلفان برخورد میشود. این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد
گشتهای مشترک 8 هزار و 139 گشت مشترک بوده، حدود 16 درصد افزایش داشته
است.
وی افزود: در راستای نظمدهی و انسجام بیشتر به فرایند تنظیم بازار،
اصلاح نظام توزیع و نظارت بر واحدهای توزیعی، تولیدی و خدماتی، بازرسیهای
مستمر توسط اکیپهای بازرسی و نظارت در ادارات صنعت، معدن و تجارت استانها
انجام میشود.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان
در ادامه، با اشاره به آخرین آمارگیری انجام شده در شهریور ماه سال جاری و
مقایسه شکایات و عملکرد سازمان حمایت نسبت به شهریور ماه سال گذشته، اظهار
کرد: در این بازه زمانی در مجموع 18 هزار و 649 فقره شکایت مردمی در خصوص
تخلفات صنفی و غیر صنفی از طریق تلفن 124 ستاد خبری استانها در بخش کالا و
خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل،
حدود 28 درصد کاهش داشته که نشان دهنده حرکت به سمت ثبات بیشتر در بازار
است. از این تعداد 66 درصد شکایات مورد رسیدگی قرار گرفته است و 34 درصد
باقیمانده نیازمند اظهارنظر کارشناسی و یا استعلام حقوقی از مراجع ذیربط
است.
به گفته این مقام مسئول نان، میوه، سبزیجات و محصولات سایپا و همچنین
رستورانهای غذاخوری و پارکینگ شهری به ترتیب بیشترین سهم شکایات را براساس
نوع خدمات به خود اختصاص دادهاند. گرانفروشی و تقلب نیز در صدر عناوین
تخلف گزارشهای دریافتی قرار گرفته است.
مدیرکل امور حقوقی و تعزیرات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان،
همچنین درباره تعداد پروندههایی که به مصالحه قبل از شکایات ختم شدند،
گفت: از مجموع شکایات رسیدگی شده که منجر به تخلف شدند، 547 مورد از شکایات
با براورد ارزش بیش از 17 میلیارد ریال در کارگروههای رسیدگی استانی منجر
به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شده و به تبع از تشکیل و ارجاع پرونده
اجتناب شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد که شهروندان میتوانند با مشاهده هرگونه تخلف
اقتصادی از قبیل گرانفروشی، کم فروشی، تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور
فاکتور و سایر تخلفات اقتصادی از طریق سامانه 124 و یا با مراجعه به سامانه
اطلاعرسانی قیمت (124.ir) از طریق سایت و اپلیکیشن آپ و تنظیم شکایت،
مسئولان ذیربط را در جریان قرار داده تا در صورت احراز شکایت در قالب
قوانین حمایت از حقوق مصرفکنندگان، نظام صنفی یا تعزیرات حکومتی، رسیدگی
لازم انجام و با متخلفان برخورد شود
http://tajpress.ir/fa/News/429/نان،-میوه،-سبزیجات-و-محصولات-سایپا؛-در-صدر-شکایتهای-مردمی