دکتر محمدمهدی طهرانچی در ابتدای این گفت و گوی تفصیلی، با اشاره به
سابقه تاسیس آموزش عالی فراگیر در ایران گفت: این نوع آموزش عالی که به
نوعی عبور از آموزش عالی نخبگانی به شمار میرود در کشور ما از دانشگاه
آزاد شروع شد و به تدریج توسعه پیدا کرد و در حال حاضر میزان آموزشهای
فراگیر در کشورهای پیشرو به 51 درصد میرسد. در واقع این نوع آموزشها
درایران هم عرض کشورهای غربی پیش رفته است و امروزه ایران یکی از 5 کشور
دنیا در زمینه رشد آموزش عالی به شمار میرود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که آموزش عالی فراگیر شود قطعاً
الزاماتی را نیز به همراه خواهد داشت که اساساً با آموزش عالی نخبگانی
تفاوت دارد. در کشور ما این مردم هستند که آموزش عالی فراگیر را ساختهاند
بنابراین این آموزشها متعلق به مردم است و سرمایهای به شمار میرود که
ایرانیان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ساخت دانشگاه هزینه کردهاند که
این نشانگر روحیه علمدوستی مردم این سرزمین است.
رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه این دانشگاه به عنوان یک کُنشگر
جدی، از لحاظ اقتصادی به شدت به تحولات اجتماعی وصل است، خاطر نشان کرد:
ویژگی آموزش عالی فراگیر در طول تاریخ ایران و حتی دنیا بیسابقه است و به
عنوان فردی که سالها در آموزش عالی دولتی فعالیت داشتم وقتی در جایگاه
مدیریت دانشگاه آزاد قرار گرفتم، متوجه این موضوع شدم که ما از یک جریان
مردمی که در آموزش عالی فراگیر کشور هزینه کرده است، غافل هستیم. بر این
اساس در حال حاضر 7 هزار هکتار زمین، 20 میلیون متر مربع ساختمان، 24 هزار
استاد تمام وقت، 34 هزار کارمند، یک مجموعه عظیمی به عنوان دانشگاه آزاد را
تشکیل دادهاند که با پول مردم اداره میشود و این مجموعه 38 درصد آموزش
عالی را تشکیل داده است و در مقابل آموزش پزشکی 5 درصد و مجموعه
دانشگاههای وزارت علوم 17 درصد آموزش عالی کشور را به خود اختصاص
دادهاند.
تعامل دانشگاه آزاد با دو وزارتخانه علوم و بهداشت
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت تعامل
دانشگاه آزاد با دو وزارتخانه علوم و بهداشت تاکید کرد: هزینه تصمیماتی که
برای آموزش عالی دولتی در وزارت علوم گرفته میشود را دولت پرداخت میکند.
در واقع برای ما در دانشگاههای دولتی نظام حمایت دولتی مبنا قرار میگیرد
به طوریکه فصل بودجه بندی در مجلس به عنوان فصل فعال دانشگاههای دولتی
محسوب میشود. همچنین در شعارها و دستورالعملهایی که در دانشگاههای دولتی
صادر میشود، مردم ملاک و اولویت قرار نمیگیرند در نتیجه این اتفاق
میافتد که نسبت داوطلبان پزشکی به غیر پزشکی با ضریب یک به 20 افزایش پیدا
میکند ولی سوال اینجاست که هزینه این تصمیمات دولتی در بخش غیردولتی
چگونه باید تأمین شود؟!
ماجرای تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد و مخالفت وزارت علوم چه بود؟
وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا در زمینه شُبهاتی که درباره اختلاف
دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت علوم در زمینه پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل
ظرفیت پیش آمده بود، در خصوص اقدام دانشگاه آزاد برای پذیرش دانشجو از طریق
تکمیل ظرفیت؛ گفت: سازمان سنجش آموزش کشور امسال تکمیل ظرفیت دو بخش پزشکی
و غیر پزشکی را جدا کرد و تاکید داشت دانشگاه آزاد در رشتههای غیر پزشکی
تکمیل ظرفیت نداشته باشد و فقط در رشتههای پزشکی به این شیوه دانشجو جذب
کند. این در حالی است که در تکمیل ظرفیت رشتههای پزشکی، ظرفیت پذیرش
دانشجو 27 هزار نفر بود اما در تکمیل ظرفیت رشتههای غیر پزشکی 1300 نفر
دانشجو جذب میشد و همه جنجالها در خصوص تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد برای
جذب 1300 دانشجو بود.
رئیس دانشگاه آزاد تاکید کرد: مگر میشود کسی در جمهوری اسلامی کُنشگر
عرصه آموزش عالی باشد اما قوانین بالادستی آن را نپذیرد. من یک بحث تخصصی
با مسئولان وزارت علوم دارم و آن این است که میپرسم شما در ملاحظات خود «وزارت علوم دانشگاههای دولتی» محسوب میشوید و یا این که «وزارت علوم کشور»؟
طهرانچی ادامه داد: در حال حاضر دانشگاه آزاد علاوه بر این که 38 درصد
بار آموزش عالی کشور را بر دوش دارد، مدرسه نیز دارد و در حوزه پزشکی نیز
دانشجویانی تربیت میکند. پس ما در دانشگاه آزاد با 4 وزارت خانه به طور
مستقیم کار میکنیم اما چرا باید بیشترین چالش ما با تصمیمات دولتیمحور
وزارت علوم باشد؟! که البته خود آنها نیز به وزارت علوم، آموزش عالی
میگویند و گویا بخش علوم و تحقیقات آن را قبول ندارند!
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه شیوه تعامل وزارت علوم با دانشگاه آزاد
به اخلاق حکمرانی برمیگردد، گفت: اخلاق حکمرانی این است که وقتی فردی در
مقام مدیر دولتی قرار میگیرد، اعتقاد دارد باید اختیارات حداکثری داشته
باشد و در اختیارات خود مربی، بازیکن و داور میشود اما وقتی در بخش خصوصی
قرار بگیرد شروع به نقد نظارتپذیری دولت میکند. در
واقع اگر بخواهم شفاف عنوان کنم نظارتپذیر کردن دانشگاه آزاد اسلامی را
به عنوان یک وظیفه جدی مدیریتی خود میدانم چرا که اعتبار بخشی به دانشگاه
آزاد فقط زمانی اتفاق میافتد که همه چیز شفاف، نظارتپذیر برای دولت و
مردم باشد اما این که ما با تصمیمات نادرست مواجه باشیم را نمیپذیریم.
وی ادامه داد: در نهایت و در زمینه «پذیرش دانشجو» از طریق تکمیل ظرفیت
شکایت خود از سازمان سنجش آموزش کشور را به شورای عالی سنجش و پذیرش بردم و
به بیرون شکایتی نداشتم و عنوان کردم به اعتقاد من این چالش، چالش مشکلزا
است به همین جهت ما هم مشروعیت وزارت علوم برای نظارت و راهبری را تایید
کردیم اما بحث این است که راهبری یک موسسهای که 38 درصد آموزش عالی کشور
را عهده دار است با راهبری یک موسسه غیر انتفاعی که 500 هزار دانشجو دارد
قابل مقایسه نیست.
تکمیل ظرفیت در رشتههای غیرپزشکی را متوقف کردم
رئیس دانشگاه آزاد با تاکید به این که بعد از مصوبه شورای سنجش و پذیرش؛
پذیرش دانشجو از طریق تکمیل ظرفیت در رشتههای غیر پزشکی را متوقف کردیم،
گفت: دفترچه انتخاب رشته ما قبل از مصوبه شورای سنجش و پذیرش منتشر شده
بود اما بعد از این تصمیم، پذیرش دانشجو در رشتههای غیرپزشکی صورت نگرفت
در واقع بعد از جلسه شورای سنجش به دستور من پذیرش دانشجو در رشتههای غیر
پزشکی متوقف شد.
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت دانشجویانی که در
تکمیل ظرفیت رشتههای غیر علوم پزشکی این دانشگاه ثبت نام کردند و بعد از
این اتفاق بلاتکلیف ماندند، گفت: اگر چه دانشجویان ثبت نامی در مرحله تکمیل
ظرفیت رشتههای غیر پزشکی در دانشگاهها یا رشتههای دیگر به عنوان دانشجو
پذیرش شدند، اما با این وجود ما اعلام کردیم که داوطلبان با ارائه شماره
شبای خود وجه پرداختی خود را دریافت کنند.
مبنای تعامل با وزارت علوم قانون است
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه آموزش عالی دیدهبانی و نظارت خود را
باید برای تمامی دانشگاهها اعمال کند، همچنین تاکید کرد: ما در راستای
تعامل با وزارت علوم تا جایی که قانون اجازه میدهد تعامل بر مبنای
راهکارهای قانونی را ترجیح میدهیم. در واقع در رشتههای پزشکی یک سوم
ظرفیت دانشگاه آزاد تکمیل نمیشد که البته در سالهای گذشته هم دانشگاه
آزاد ظرفیت پزشکی خود را در سه مرحله تکمیل میکرد. اما امسال این ظرفیت در
دو مرحله پذیرش تکمیل شد اما بحث تکمیل ظرفیت نباید وارد مرحله اعلام
بیانیه علیه ما میشد چرا که این اقدام، مسالهای داخلی، حرفهای و فنی بود
و حق مردم هم در این زمینه رعایت شد.
منبع درآمد دانشگاه آزاد از کجاست؟
دکتر طهرانچی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص منبع درآمد دانشگاه آزاد
خاطرنشان کرد: اقتصاد آموزش عالی در دنیا تغییر کرده و در سایر کشورهای
دنیا، دانشگاهها به مردم متکی هستند، اما دانشگاههای ما به پول نفت متکی
شدهاند و تنها دانشگاه آزاد اقتصاد مبتنی بر شهریه دارد.
وی ادامه داد: سال گذشته که من این دانشگاه
را تحویل گرفتم 86 درصد درآمد دانشگاه آزاد به شهریه متکی بوده و 14 درصد
وابستگی دانشگاه به سپردههای بانکی بود. در این شرایط ما یک الزام
داریم و آن این است که باید آموزش عالی از منظر مردم هواخواه داشته باشد،
به طوری که اگر مردم حس کنند رشتهای در آموزش عالی کاربردی ندارد برای
تحصیل در آن هزینهای پرداخت نخواهد کرد اما آموزش عالی دولتی به این
موضوعات اهمیتی نمیدهد چرا که در مراکز دولتی چه داوطلب وجود نداشته باشد و
چه داشته باشد هزینهها را در پایان هر ماه از دولت دریافت میکنند.
ماهیانه 400 میلیارد تومان حقوق پرداخت میکنیم
به گفته وی، در حال حاضر 58 هزار نفر از پرسنل دانشگاه آزاد ماهیانه بیش از 400 میلیارد تومان حقوق دریافت میکنند
ضمن اینکه ما باید به 40 هزار استاد حقالتدریسی نیز حقوق پرداخت کنیم.
این درحالی است که دانشگاه در سال 91 تعداد یک میلیون و 700 هزار دانشجو
داشت و متناسب با این تعداد دانشجو شرایط خود را تنظیم کرده بود اما وقتی
در این دانشگاه مسئولیت پذیرفتم، 500 هزار نفر از تعداد دانشجویان کم شد.
آغاز تغییر گفتمان در دانشگاه آزاد
طهرانچی همچنین از آغاز گفتمان جدید در دانشگاه آزاد خبر داد و گفت: در
حال حاضر این گفتمان با عنوان «از مردم برای مردم» شروع شده است، به این
معنی که دانشگاه آزاد توسط مردم پایهگذاری شده و باید در خدمت مردم باشد.
بنابراین اگر قسمت «برای مردم» را از این دانشگاه حذف کنیم دانشگاه آزاد
هویت خود را از دست خواهد داد، البته در حال حاضر مردم به دانشگاه آزاد نمره قبولی دادهاند.
رییس دانشگاه آزاد همچنین خاطر نشان کرد: علت اینکه گرایش به رشتههای
علوم پزشکی و پرستاری بیشتر شده این است که جامعه به شغل احتیاج دارد و
مردم دغدغههای آینده فرزندان خود را دارند و به این ترتیب اشتغال به
درخواست اول مردم از آموزش عالی تبدیل شده است. لذا ما در دانشگاه آزاد
معتقد هستیم به دلیل اینکه اشتغال به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده بنابراین
باید دنبال کار آفرینی باشیم، به همین جهت ما تغییر گفتمان دادیم.
رشد 25 درصدی پذیرش دانشجوی کارشناسی
وی در پاسخ به سوالی در زمینه سیاست دانشگاه آزاد در زمینه کاهش و یا
افزایش پذیرش دانشجو، از رشد 25 درصدی پذیرش دانشجوی کارشناسی سال جاری
دانشگاه آزاد خبر داد و تاکید کرد: دانشگاه آزاد در سال جاری از نظر جذب
دانشجوی رشته کارشناسی بر خلاف موسسات دیگر رشد قابل توجهی داشته است و
این رشد در نتیجه مجموعه اقدامات در زمینه تعویض گفتمان ایجاد شد و
توانستیم با مردم ارتباط برقرار کنیم. حتی در بسیاری از واحدها دانش آموزان
شب در واحدهای دانشگاه آزاد خوابیدند تا در این دانشگاه حضور داشته باشند.
در واقع ما توانستیم به مردم این پیغام را بدهیم که به فکر آینده فرزندان
شما هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد همچنین خاطر نشان کرد: رشد پذیرش دانشجو در دوره
کارشناسی این دانشگاه در حالی اتفاق افتاد که پذیرش در دوره کارشناسی ارشد
کاهش یافت. به طوری که دانشگاه آزاد در سال گذشته 79 هزار دانشجوی جدید
کارشناسی ارشد داشت اما این آمار در سال جاری به 42 هزار نفر کاهش یافت. در
واقع با 30 هزار نفر کاهش پذیرش مواجه شدیم که البته در دانشگاههای دولتی
نیز این کاهش صورت گرفت.
کاهش 30 درصدی داوطلبان ارشد
رئیس دانشگاه آزاد خاطر نشان کرد: باید بررسی کرد که آیا قوانین
بالادستی اجازه کاهش پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد را به سازمان
سنجش و آموزش کشور میدهد؟ چرا باید کاهش 30 درصدی داوطلب در دوره کارشناسی
ارشد دانشگاهها را داشته باشیم؟ البته من این دلیل که «مردم متقاضی ورود
به این دوره نیستند» را نمیپذیرم.
طهرانچی تاکید کرد: وقتی مسئولیت دانشگاه آزاد را پذیرفتم 7 هزار
دانشجوی کشاورزی در دانشگاه مشغول تحصیل بودند و 1700 استاد نیز فعال
بودند. اما در حال حاضر ما رشد 30 درصدی متقاضیان ورود به رشته کشاورزی را
شاهد هستیم. همچنین دکترای حرفهای کشاورزی را منطبق با کشاورزی پزشکی در
دانشگاه تدوین کردیم و برای ارائه آن منتظر تایید وزارت علوم هستیم. حتی در
این رابطه طرحهایی ارتباط با صنعت را آغاز کردیم بطوریکه در استان اصفهان
دانشجوی کشاورزی ما از همان ابتدای ورود هفتهای دو روز در کارخانه حضور
دارد و 25 صنعت اعلام آمادگی کردند تا با دانشگاه همکاری کنند.
به گفته وی، در حال حاضر دانشگاه آزاد مزارع آموزشی در رشته کشاورزی
دارد و بذر صیفیجات را تولید کرده و 5 هزار هکتار زمین کشاورزی موثر در
کشور دارد به گونهای که در مرحله اول 10 گلخانه راهاندازی شده است
تا دانشجویان در این مراکز آموزش ببینند.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه وابستگی
دانشگاه آزاد به شهریه را از 86 به 80 درصد کاهش دادیم، خاطرنشان کرد:
برنامه ما این است که در سال آینده این میزان 5 تا 7 درصد نیز کاهش داشته
باشد.
تاسیس بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری
رئیس دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال ایسنا در زمینه میزان سرمایهگذاری
این دانشگاه در حوزه فناوری گفت: ما بزرگترین صندوق پژوهش و فناوری کشور
را در دانشگاه تأسیس کردهایم و در این زمینه 200 میلیارد تومان
سرمایهگذاری صورت گرفته است، ضمن اینکه ما در هر واحد استانی صنایع
نوآوری را ایجاد خواهیم کرد تا از طریق این صنایع اقدامات لازم برای حمایت
از مراکز استانی صورت بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: در دانشگاههای دولتی مراکز رشد و پارکهای علم و
فناوری ایجاد میشود که باید این سوال را مطرح کرد که هزینههای این مراکز
از کجا تأمین میشود. واقعیت این است که دولت تمامی این هزینهها را پرداخت
میکند اما ما نمیتوانیم با شهریه مردم مرکز رشد یا پارک علم و فناوری
داشته باشیم و شهریه دانشجویان را در مراکز رشد و فناوری هزینه نماییم.
بنابراین ما در دانشگاه آزاد مانند دانشگاههای دولتی اقدامی را به معنای
کسب امتیاز انجام نمیدهیم.
رئیس دانشگاه آزاد همچنین در خصوص برنامه این دانشگاه در زمینه بخشش جریمه دانشجویان انصرافی نیز به ایسنا گفت: ما
در دانشگاه از نظر اقتصادی با یکسری چالشهایی مواجه هستیم؛ مثلا بنیاد
شهید حدود هزار و 600 میلیارد تومان بدهی این دانشگاه را که از سال 91
انباشته شده است را پرداخت نمیکند!! در واقع بیش از 80 هزار دانشجوی مشمول
قانونی، در دانشگاه تحصیل میکنند که شهریه این دانشجویان را دولت تقبل
کرده اما این شهریه از سوی دولت به دانشگاه پرداخت نشده است. در نتیجه دچار
مشکل شدید اقتصادی شدهایم.
بخشودگی 80 درصدی شهریهها
وی با بیان اینکه اغلب دانشجویانی که دچار وقفه تحصیلی شدهاند
دانشجویان کارشناسی ارشد هستند، گفت: به دنبال واقعی کردن مطالبات دانشجویی
هستیم. بطوریکه از اول شهریور ماه سال جاری اعلام کردیم کسانی که دچار
وقفه تحصیلی شده باشند بدون پرداخت جریمه میتوانند ثبتنام کنند. ضمن
اینکه اگر دانشجویان از مهر امسال دوباره وقفه تحصیلی خود را کنار بگذارند و
در دانشگاه ثبت نام کنند شامل بخشودگی 80 درصدی خواهند بود.
معیارهای جذب هیات علمی
دکتر طهرانچی همچنین در خصوص معیارهای استخدام و جذب اعضای هیات علمی در
دانشگاه آزاد نیز گفت: برنامه ما این است که تا سال 1404 دانشگاه آزاد به
انتخاب اول دانشجویان تبدیل شود. یعنی این که اساتید دانشگاه باید سرآمدان
حوزه دانشگاهی باشند و حضور در دانشگاه آزاد را به دانشگاههای دولتی ترجیح
بدهند. ضمن اینکه ما نمیتوانیم اولویتهای علمی را در پذیرش و جذب اعضای
هیات علمی نادیده بگیریم زیرا سازوکار جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد
همان ساز و کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی تاکید کرد: آییننامه جذب اعضای هیات علمی همان آیین نامه شورای
عالی انقلاب فرهنگی است. اعضای هیات جذب مرکزی در دانشگاه آزاد بر حسب روند
قانونی انتخاب میشوند و اعضای هیات ممیزه دانشگاه آزاد در رشتههای پزشکی
توسط وزیر بهداشت و در رشتههای غیر پزشکی توسط وزیر علوم تعیین میشوند.
دکتر طهرانچی همچنین با تاکید بر اینکه در دانشگاه آزاد گام اول آموزش
پایه بوده است. در گام دوم تلاش داریم این دانشگاه یک دانشگاه کارآمد و
کارآفرین باشد تا کشور را هم از نظر پیشرفت علمی و هم از نظر نیازهای
اجتماعی تامین کند.
رئیس دانشگاه آزاد از اعلام فراخوان جذب هیات علمی در این دانشگاه خبر
داد و گفت: این فراخوان تا پایان آبان ماه اعلام خواهد شد اما هنوز در مورد
تعداد جذب، تصمیم نهایی را نگرفتهایم و بنا داریم جریان ورود اعضای هیات
علمی به دانشگاه یک جریان با طراوت باشد.
به گفته وی، با توجه به این که 37 سال از عمر تاسیس دانشگاه گذشته است و
ما شاهد بازنشستگی بسیاری از اساتید پیشکسوت هستیم، امسال بازخرید تشویقی
بخشی از بدنه مربیان و کارمندان واحدهایی که دانشجو ندارند آغاز خواهد شد؛
ضمن اینکه بازخرید کارمندان این واحدها از سال گذشته اتفاق افتاد و 2500
کارمند بازخرید شدند.
وی در خصوص نسبت هیات علمی دانشجو به استاد در دانشگاه آزاد نیز گفت:در
حال حاضر این نسبت یک به 43 است که البته برای دانشگاه آزاد این وضعیت یک
به 50 تعیین شده بود؛ ضمن اینکه در برخی از رشتهها مثل کشاورزی و علوم
پایه این نسبت به عدد یک به 17 و 15 نیز میرسد، بنابراین وضعیت استاد و
دانشجو با توجه به شرایط هر رشته، متفاوت است.
انعقاد قرارداد متروی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات
دکتر طهرانچی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت
انعقاد قرارداد متروی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات گفت: این قرارداد
منعقد شده و زمینی که قرار بود در اختیار مترو قرار بگیرد را تعیین کردیم و
در حال حاضر توافق کلی در این زمینه صورت گرفته است. این مساله خاص تهران
نیست و حتی برای مستقر کردن تجهیزات قطار شهری اصفهان در نجف آباد نیز
زمینی در اختیار شهرداری قرار گرفته است و تلاش داریم به زودی به نتیجه
برسد.
وی در پاسخ سوال ایسنا مبنی بر اینکه طی ماههای بعد از سانحه تلخ
واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، چه تمهیداتی برای
جلوگیری از بروز حوادث مشابه و حفظ ایمنی دانشگاه انجام شده است؟ اظهار
کرد: حادثه علوم تحقیقات، حادثه تلخی بود و دانشگاه همراه با خانواده های
مصیبت دیدگان حاصل از این حادثه که عزیزانی از دانشجویان خود را از دست
داد و بخشی دیگر از آسیب دیدگان نیز صدماتی را متحمل شدند که جای تأسف
دارد و بدیهی است ما باید تمام توان خود را به کار بگیریم که دیگر شاهد
چنین حوادثی در دانشگاههای کشور نباشیم. البته واقعیت این است که آمار
سوانح تلخ رانندگی و تصادفات در کشور بسیار بالاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در ایران 23 هزار نفر در سال جان
خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست میدهند و این حوادث میتواند در جاده
دانشگاه علوم و تحقیقات، در درون یا بیرون شهر، و به علل مختلف از جمله بر
اثر نقص ایمنی وسیله نقلیه اتفاق بیفتد. اخیراً هم حادثه قطار زاهدان-
تهران اتفاق افتاد، در حالی که قطار به عنوان ایمنترین وسیله نقلیه شناخته
میشود.
امکان تهیه اتوبوس نو وجود ندارد
طهرانچی با اشاره به اینکه نباید با یک حادثه برخورد غیرحرفهای صورت گیرد، گفت: اتوبوس نو در کشور ما ساخته نمیشود.
قانون میگوید عمر مفید اتوبوس 5 سال است اما شما 10 سال در نظر بگیرید.
در عین حال واردات اتوبوس هم نداریم و عملاً امکان تهیه اتوبوس نو وجود
ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر پلیس کارت سلامت و کارت معاینه فنی خودرو را صادر
میکند. ممکن است اتوبوسی که امروز دچار سانحه شده، تا سه روز قبل معاینه
فنی داشته باشد و در شهر رفت و آمد کند؛ بنابراین اینکه در چنین حادثهای
دنبال متهم باشیم، درست نیست و معتقدم دکتر مسعودی، رئیس واحد علوم و
تحقیقات که در زمان وقوع حادثه تنها سه ماه بود بر سر کار آمده بودند،
بسیار مظلوم واقع شدند؛ چرا که به دلیل جو رسانهای در دادگاه بدوی به سه
سال زندان محکوم شدند که یک سال آن قطعی است.
انتقاد از حکم زندان یک استاد
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اینکه برای اولین بار یک سال حکم
زندان قطعی برای یک استاد تمام زحمتکش آموزش عالی که تنها سه ماه است بر
سر کار آمده صادر میشود، حاصل فضای رسانهای غیرمنصفانه است و خبرنگاران
علمی و دانشگاهی باید نسبت به چنین مواردی حساس باشند.
طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی 20 میلیون مترمربع (17 هزار
هکتار) فضای آموزشی دارد که بخش زیادی از آن در فضای کوهستانی است و زمانی
سیاست بر این بوده که واحدهای دانشگاه در بیرون شهر و در ارتفاع باشد.
اینکه چنین سانحهای در دانشگاه آزاد اسلامی تنها یک بار اتفاق میافتد،
یعنی مدیریت دانشگاه کار خودش را به درستی انجام میدهد.
عدم نصب گاردریل در بروز حادثه علوم تحقیقات نقشی نداشت
وی تصریح کرد: در این حادثه موضوع گاردریل برجسته شد، در حالی که تمام
مسئولان راهنمایی و رانندگی معتقد بودند گاردریل در این مسیر هیچ کارایی
برای جلوگیری از سقوط اتوبوس نداشته است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اقدامات ایمنی که در راستای
پیشگیری از بروز حوادث مشابه انجام شده، گفت: کار مطالعاتی مربوط به
گاردریل را انجام دادیم و تحویل راهنمایی رانندگی دادیم. آنها 20 اشکال
گرفتند و ما نیز موارد را اصلاح کرده و به تأیید مشاور رساندیم.
طهرانچی با بیان اینکه تمهیدات ایمنی اندیشیده شده صرفاً به گاردریل محدود نمیشود، اظهار کرد: در مجموع 20 میلیارد تومان هزینه برای مجموعه اقدامات ایمنی که دانشگاه باید انجام می داد؛ تخصیص یافت. از جمله آنکه آسفالت جاده را اصلاح کردیم و خوشبختانه این کار در تابستان انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این هزینه را در شرایطی صرف کردیم که با کاهش
تعداد دانشجو و محدودیت برای پرداخت حقوق مواجه بودیم، یادآور شد: دستور
العمل ایمنی را تمام دانشگاههای کشور دریافت کردند و فقط به واحد علوم و
تحقیقات مربوط نمیشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه انجام بقیه تمهیدات به شرکت
پیمانکاری اتوبوسرانی و مجموعه بعدی که بر سر کار آمده مربوط می شود، به
اقدامات درمانی این دانشگاه برای مصدومان پرداخت و گفت: بعد از حادثه ضمن
دلجویی از خانواده مرحومان، تمرکزمان را بر روی مصدومان قرار دادیم. زمانی
که این حادثه تلخ رخ داد، سه نفر سطح هوشیاری 3 داشتند.
طهرانچی در ادامه با اشاره به روند ارائه خدمت رسانی به مصدومان تأکید
کرد: تمام توان پزشکی کشور را برای خدمترسانی به مصدومان حادثه بسیج کردیم
و از این لحاظ هیچ حدی برای تأمین هزینههای پزشکی قائل نشدیم و در مواردی
دارو از خارج کشور وارد کردیم.
وی درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات گفت: خوشبختانه
کسی به فوتشدگان اضافه نشد و ضریب هوشیاری کسی که از بقیه پایینتر
بود، اکنون به 10 رسیده اما ایشان هنوز تکلم خود را به دست نیاورده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجموع از 25 دانشجوی مصدوم، حدود 10 نفر صدمات جدی دیدند اما خوشبختانه کسی که جدیترین صدمات را دیده بود، نجات پیدا کرد.
دیه مصدومان و فوتشدگان پرداخت شد
طهرانچی درباره پرداخت دیه به خانواده فوتشدگان و مصدومین، گفت: پرداخت دیه همان ابتدا از طریق بیمه انجام شد.
وی در خصوص نگرانی دانشجویان واحد علوم و تحقیقات در آستانه فصل زمستان و
سردی هوا و کیفیت سرویسهای خدمترسان در دانشگاه با بیان اینکه
معتبرترین شرکت اتوبوسرانی درون شهری در واحد علوم و تحقیقات مشغول به کار
شده است، اظهار کرد: در صورتی که حوادث دانشجویی در دانشگاههایی همچون
شهید بهشتی یا تربیت مدرس را کنار هم بگذاریم، به مواردی بر میخوریم که
دانشجو جانش را به علت بروز سانحه در آزمایشگاه از دست داده است، اما این
به معنی این نیست که رفتن به آزمایشگاه خطرناک است. اعتقاد داریم باید
صددرصد ایمنی را در دانشگاه رعایت کنیم؛ در عین حال نمیتوان مُنکر این شد
که اتوبوس نو در کشور نداریم و همه آنها حداقل 10 سال ساخت هستند.
تلاش برای انتقال ساختمانهای علوم تحقیقات به نقاط پایینتر
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: این موضوع که رؤسای وقت
زمانی به این منطق رسیدهاند که دانشگاه آزاد را بر روی بلندی بسازند،
تایید نمیکنم اما در حال تلاش هستیم که ساختمانها در واحد علوم و تحقیقات
به نقاط پایینتر انتقال پیدا کنند. این در حالی است که 2 تا 3 ساختمان در
نقاطی واقع شدهاند که باید فکر جدی به حال آنها شود. در عین حال بازرسی
شرکت واحد که بر حمل ونقل اتوبوسرانی کل تهران نظارت دارد، از 6 صبح تا 8
شب بر فعالیت اتوبوسهای واحد علوم و تحقیقات نظارت دارد.
برنامه تجمع واحدهای دانشگاه آزاد
طهرانچی در پاسخ به این سوال ایسنا که چه برنامه و سیاستی برای تجمیع
واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده است، توضیح داد: دانشگاه یک زیست
بوم شامل کتابخانه، محیط اجتماعی، سلف غذاخوری و... است. این در حالی است
که در برخی واحدهای تهران به یک ساختمان متعلق به دانشگاه آزاد، دانشکده
میگفتند. ازاقدامات مثبتی که در این راستا انجام شده، تجمیع واحدهای
دانشگاهی که فقط یک ساختمان بودند در مجتمع سوهانک (به عنوان قطب تهران
مرکز)، مجتمع ولیعصر (قطب واحدهای تهران جنوب) و مجتمع پیامبر اعظم در شهرک
غرب (قطب تهران غرب) است و اکثر واحدهای تهران دیگر به صورت تک ساختمان
نیست.
وی ادامه داد: بنابراین واحد تهران جنوب با واحد ولیعصر، واحد تهران غرب
در مجتمع پیامبر اعظم میدان صنعت و واحدی در اشرفی اصفهانی، مجتمع سوهانک و
مجتمع نیایش در بلوار امام حسن (ع) تجمیع شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تکمیل فرآیند تجمیع واحد تهران
مرکز، گفت: ساختمان ادبیات در خیابان ولی عصر و ساختمان زبانهای خارجی در
میدان صنعت باقی ماندهاند که بنا داریم بعد از تکمیل ساخت و ساز طی دو الی
سه سال آینده در مجتمع سوهانک، این دو ساختمان را نیز به مجتمع سوهانک
منتقل کنیم.
طهرانچی در همین زمینه به برنامه ناحیهبندی در واحدهای استانی اشاره
کرد و گفت: این برنامه نیز در راستای رعایت عدالت آموزشی در حال انجام است.
به عنوان مثال استان اصفهان را به 6 ناحیه تقسیم کردیم و برنامهمان این
است که شبکه دانشگاهی از جایی جمع نشود، بلکه فضا کارآمد شده و به عنوان
مثال اگر ساختمان اضافهای موجود است، به پارک علم و فناوری تغییر کاربری
دهد.
ساخت 110 مدرسه نمونه در کشور
وی خاطرنشان کرد: قصد داریم 110 مدرسه نمونه سند تحولی در کشور بسازیم
که از این تعداد 40 مدرسه امسال ساخته می شوند. در حال حاضر 703 مدرسه در
کل کشور فعالیت دارند و طرح 110 مدرسه نمونه سند تحولی تحت عنوان
«دارالفنون سما» هم ساخته خواهد شد و اینها مدارسی هستند که در تراز سند
تحول طراحی شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال ایسنا که تناقض بین تعدد
واحدهای دانشگاهی در شهرستانها و در مقابل صندلیهای خالی دانشگاه چگونه
قابل توجیه است، اظهار کرد: اعتقاد دارم اگر به اقتصاد شهری وصل بشویم،
جوانان شهر نیاز به آموزش مهارتی دارند، در این راستا با چهار دانشگاه
تکنیکال آلمانی وارد مذاکره شدهایم که در تربیت آموزش مهارتی با آنها
پروژه مشترک داشته باشیم.
طهرانچی با بیان اینکه صندلی خالی به علت ناکارآمد بودن است، اظهار کرد: نه تنها بایستی صندلیها را احیا کنیم، بلکه باید
به جای مدرکگرایی، حرفهگرایی و مهارتورزی را گسترش دهیم. محیطهایی
که به مردم تعلق دارد را به عنوان بستر اشتغال دانش بنیان مناطق احیا
میکنیم. به عنوان مثال مردم ملایر در صنایع مبل و منبت وارد
شدهاند و تجارتی به وسعت 15 هزار کارگاه راهاندازی کردهاند. بایستی
پشتوانه این باشیم که دانشگاه ملایر در این صنعت طوری وارد عمل شود که
محصولات آن با مبلمان ترک قابل رقابت باشد.
رتبه دانشگاه آزاد در شاخصهای بینالمللی
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به چرایی نبود نام دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندیهای بینالمللی "تایمز" و "سایمگو"،
تشریح کرد: دو نظام رتبهبندی داریم که یکی از آنها نظام «ثبتی» و دیگری
نظام «اعلامی» است. در نظام اعلامی اسامی از سایتهای "اسکوپوس" و "وب آو
ساینس" برداشت شده و رتبه دانشگاه بر اساس آمار آنها اعلام میشود. از این
منظر دانشگاه آزاد اسلامی هنوز نخستین دانشگاه از نظر تعدد مقالات
بینالمللی است.
طهرانچی با اشاره به اینکه رتبهبندیهای "لایدن"، "تایمز"، "شانگهای" و
"کیو اس" جزو نظامهای ثبتی هستند، افزود: در این سایتها بایستی اطلاعات
دانشگاه را با جزئیات وارد کنیم تا رتبه بگیریم، در حالی که در اختیار قرار
دادن اطلاعات به ازای دریافت رتبه قابل تأمل است!
وی گفت: حکمرانی کشورهای پیشرو و استعمارگر به گونهای است که همیشه
میخواهند رتبه اول باشند زیرا رهبری علم جهانی مایه تسلط این کشورها بر
سایر کشورهاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در سند انگلستان رسماً نوشته شده
جابهجایی نهادهای تولید کننده علم به کشورهای نوظهور از جمله هند و چین و
دیگر کشورها، مایه تهدید ماست.
طهرانچی تأکید کرد: امروز که مفهوم رقابت جای همکاری را در توسعه علمی
گرفته است، آیا در شرایطی که دانشگاه آزاد اسلامی 38 درصد آموزش عالی را بر
عهده دارد، به صلاح است که برای دریافت رتبه، همه اطلاعاتمان را در اختیار
کشورهای استعمارگر قرار دهیم؟!!
وی در پاسخ به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی از چه شاخصی برای علمسنجی
استفاده میکند، اظهار کرد: فعلاً فقط به نظام رتبهبندی "شانگهای" وارد
شدهایم و به رتبهبندی "تایمز" و "کیو اس" کاری نداریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همین زمینه به نکته دیگری نیز اشاره کرد و
توضیح داد: نکته بعدی این است که دانشگاه آزاد اسلامی در این رتبهبندیها
چه عنوانی داشته باشد؟ و با عنوان استانی (30 عنوان به ازای هر استان) یا
عنوان واحدی ظاهر شود؟
طهرانچی افزود: برای وارد شدن به رنکینگ "لایدن" و سایر رتبهبندیها
باید تعداد مقالات حد معینی باشد. در حال حاضر "ماکس پلانک" (Max Planck)
با یک هویت، 100 موسسه و "فرانهوفر" (Fraunhofer) با یک هویت، 60 موسسه ذیل
خود دارد.
وی با اشاره به اینکه آکادمی علوم چین (University of Chinese Academy)
هم با یک نام واحد 200 انیستیتو ذیل خود دارد، خاطرنشان کرد: به دنبال این
هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی به احتمال بسیار زیاد با یک هویت ظاهر شود که
در این زمینه به زودی به نتیجه قطعی خواهیم رسید و با یک هویت در پیشرفت
علمی و صحنه بینالمللی ظاهر خواهیم شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به حضور جسته و گریخته دانشگاه آزاد
اسلامی در رتبهبندیها، گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که به عنوان مثال
شعبه کرج در رتبهبندی "لایدن" ظاهر شده است.
طهرانچی در پایان این بخش از صحبتهای خود با بیان اینکه Ghazvin
Islamic Azad University با Islamic Azad University Karaj Branch عناوین
متفاوتی هستند، گفت: بحث این نیست که رشد علمی دانشگاه آزاد اسلامی اُفت
کرده، بالعکس دانشگاه آزاد به لحاظ تعداد مقالات، تعداد فارغالتحصیلان
و... افت نکرده، بلکه در سی و چند سال اخیر با هویت ما به طور سلیقهای
برخورد شده است.
علت بروکراسی حاکم بر روند تایید پروپوزال و پایاننامه
ایسنا از دکتر طهرانچی درباره گلایهمندی برخی دانشجویان بخاطر
بوروکراسی اداری حاکم بر فرآیند تأیید پروپوزال، نگارش پایاننامهها و...
در دانشگاه آزاد پرسید که وی توضیح داد: سامانهای را راهاندازی کردیم که
در آن انتخاب واحد در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نظارتپذیر است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابراین فرآیند پایاننامهنویسی دانشجو
و تحویل پروپوزال از لحظهای که دانشجو پروپوزالش را در سامانه بارگذاری
میکند تا لحظهای که تأیید مربوطه را دریافت میکند، نظارتپذیر بوده و در
صورتی که پایاننامه یا پروپوزال یک روز اضافهتر در دست استاد باقی
بماند، استاد و مدیر گروه از طریق پیامک این تذکر را دریافت میکنند که
بایستی رسیدگی کنند.
طهرانچی با اشاره به اینکه از اردیبهشت ماه 28 هزار پایاننامه و بالغ
بر هزار و 600 رساله دکتری را تحت نظارت بهروز قرار دادیم، اظهار کرد:
بنابراین کسی نمیتواند در این زمینه مرتکب خطا کاری شود.
وی همچنین اضافه کرد: بحث بعدی نظام پایش است. در این نظام تاکنون حدود
13 چالش ملی و منطقهای شناسایی و 9 هزار و 600 موضوع تحقیق احصاء شده است و
از آغاز ماه ربیعالاول، نظام پایش به نظام «پژوهشیار» وصل شده و مأموریت
محور کار خواهند کرد؛ به عنوان مثال چرم و کفش تبریز 600 موضوع منطقهای
درآورده که لازم است بر روی آنها تحقیق انجام شود؛ همچنین در حوزه پدافند
غیرعامل، در واحد تهران شمال و در حوزه حمل و نقل در واحد واقع در یادگار
امام(ره) کار انجام شده است.
مسئله دانشگاه در ایران نه یک مسئله خاص نخبهگرایانه، بلکه یک مسئله اجتماعی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیأت امنای این دانشگاه در حاشیه بازدید
خود از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منشأ اقتدار سیاسی را اقتدار
علمی، اقتدار اقتصادی و اقتدار فرهنگی-اجتماعی عنوان و تأکید کرد: مسئله
دانشگاه در ایران نه یک مسئله خاص نخبهگرایانه، بلکه یک مسئله اجتماعی است
و در بخش اجتماعی باید شاخصهایی برای تقویت استفاده از علم در حل معضلات
اجتماعی وجود داشته باشد.
محمدمهدی طهرانچی در حاشیه بازدید خود از بخش مولتی مدیای خبرگزاری
دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه عکسها به صورت موضوعمحور یا عام
تهیه شده و تهیه عکس برای پوشش اخبار را همه خبرگزاریها انجام میدهند،
توضیح داد: در «زمان» که هستیم ممکن است به بعضی موضوعات و رویدادها بیشتر
بپردازیم، اما زمان را که کنار بگذاریم مجموعهای از عکسها کنار هم قرار
میگیرند که روایتگری خاص خود را دارند و میتوان روح رویدادها و جریانها
را از آنها دریافت کرد.
وی خاطرنشان کرد: عکسهای حوادث انقلاب و جنگ هنوز حرفهایی برای گفتن
دارد، حرفهایی که نوشتهها به شما نمیگویند. با توجه به اینکه فناوری
پیشرفت کرده و تعداد عکاسان و روایتگری عکس بیشتر شده، سازمانها یا
مراکزی که نگاه نظاممند به عکس دارند باید بتوانند روایتگر توفیقات کشور و
هویت ملی باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از اداره توسعه اخبار ایسنا نیز با
بیان اینکه جمعیت 48 درصدی جوانانی که وارد دانشگاه میشوند، حکایت از
فراگیر شدن آموزش عالی دارد، اظهار کرد: مسئله دانشگاه در ایران نه یک
مسئله خاص نخبهگرایانه، بلکه یک مسئله اجتماعی است. اساساً از سال 1365 که
مدل آموزش عالی فراگیر به ایران آمد، در هر خانوادهای یک دانشجو تحصیل
میکند و اخبار دانشگاهی واجد ارزش خبری است.
طهرانچی سپس از تحریریه سیاسی ایسنا بازدید و تأکید کرد: اگر اقتصاد،
علم و فرهنگ را منشأ اقتدار بدانیم، سیاستهایی که ذیل اقتدار علمی قرار
میگیرد هم میتواند تصمیمساز باشد و جریانسازی کند.
وی سپس در اداره علمی و دانشگاهی این اداره حضور پیدا کرد و گفت: مقالات
ایرانی در بهترین حالت 2 درصد از سهم تولید علم دنیا را اشغال میکنند و
98 درصد علم خارج از ایران تولید میشود.
طهرانچی در تحریریه اجتماعی ایسنا نیز با طرح این پرسش که خبرگزاری
ایسنا چه اندازه از ظرفیت شبکه اجتماعی جهاد دانشگاهی استفاده میکند؟ گفت:
ایسنا به عنوان یک خبرگزاری علمی در بخش اجتماعی خود از آسیبهای اجتماعی
گرفته تا سلامت و...، باید شاخصهایی برای تقویت استفاده از علم در حل
معضلات اجتماعی داشته باشد و از این طریق، از ظرفیت ملی برای حل مسائل در
شرایط تحریم استفاده کند.
وی در بازدید از اداره اخبار بینالملل ایسنا، با اشاره به اینکه دنیا
چین، هند و روسیه را به عنوان اقتصادهای نوظهور میشناسد، برگردان اخبار
این کشورها به طور غیرمستقیم و از زبان انگلیسی به فارسی را نوعی هدایت
غیرمستقیم اخبار از سوی انگلیسی زبانها دانست و تأکید کرد: دسترسی به
منابع دست اول چینی و روسی برای یک خبرگزاری ضروری است و حیف است که ایسنا
از این لحاظ پیشرو نباشد.
جهاد دانشگاهی یک مدل مرکز رشد بومی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر آن که
جهاد دانشگاهی یک مدل مرکز رشد بومی است، تشریح کرد:غرب پیش از آن که مدلی
تحت عنوان «مرکز رشد» را مطرح کند، جمهوری اسلامی به یک مدل مرکز رشد رسید
که آن جهاد دانشگاهی بود؛ در حقیقت آنچه به عنوان مرکز رشد، پارک فناوری و
بعداً به عنوان راهگشای نظام علم و فناوری و تحول دانشگاهی مطرح شد، در
ابتدای انقلاب اسلامی و در قالب مدل بومی جهاد دانشگاهی شکل گرفت.
طهرانچی روی آوردن به مدل وارداتی غرب و بیتوجهی به توفیقات علمی جهاد
دانشگاهی را از اشتباهات نظام مدیریتی آموزش عالی در سالهای بعد دانست و
افزود: یکی از مفاهیم مرکز رشد، رسانه است و ایسنا توانسته چنین نقشی را
ایفا کند. بدین ترتیب اگر بگوییم که در صنایع نرم و خلاق نیازمند مرکز رشد
هستیم، ایسنا یک مرکز رشد در این صنایع به شمار میآید چرا که جوان را از
بطن دانشگاه بیرون میآورد و بعد از 2 الی 3 سال آموزش، به عرصه رسانه و
جامعه خبری تحویل میدهد.
وی تبدیل «تلکس» به خبر الکترونیکی را در آغاز به کار ایسنا یادآور شد و
ادامه داد: طی 20 سال گذشته فناوری به شدت بر روی مفاهیم دانشگاه، علم و
اطلاعات تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری «بهمنوار» است؛ به این صورت که
هر تکنولوژی به سرعت مفاهیم جدیدی را به جامعه تزریق میکند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای کشور ما که یکی از توفیقات آن توسعه
آموزش عالی فراگیر است، اینکه بتوانیم مرجعیت خبری را در فرمتهای جدید
خلق کنیم نیز نیازمند آموزش و مراکز رشد است. در شرایط کنونی جامعه که هر
فردی ممکن است نشردهنده خبر باشد، باید کمک کنیم جامعه خبری جامعه فراگیری
باشد. یکی از بحثهایی که کنشگران فضای مجازی به آن وارد میشوند، تولید
خبر است؛ تولید خبر نیازمند اخلاق حرفهای و اخلاق حرفهای نیز مستلزم
آموزش اصول و چارچوب خبرنویسی است.
دکتر طهرانچی در پایان بازدید خود از بخش های مختلف ایسنا اضافه کرد:
بنابراین امروز مفهوم خبرگزاری دانشجویی نه یک مفهوم مستحب، بلکه یک مفروض
واجب است و جریان خبرگزاریهای دانشجویی باید به عنوان ایدهای برای آموزش
سواد الکترونیکی به نسل جوان پذیرفته شده باشد. امروزه سیاستمداران خود هر
یک به خبرنگار تبدیل شدهاند و از طریق توییت و...، مطلب به اشتراک
میگذارند. مسلماً همه اینها باید در دوران دانشجویی اصول خبرنویسی را
بیاموزند.
http://tajpress.ir/fa/News/512/رئیس-دانشگاه-آزاد-دانشگاهها-عموماً-در-دنیا-به-مردم-متکی-هستند،-اما-دانشگاههای-ما-به-پول-نفت-متکی