مشاوره های کرونایی در سامانه 4030 / حضور کاروانهای سیار سلامت در نقاط قرمز
شنبه 4 مرداد 1399 - 07:18:52
ایسنا
|
|
تاج پرس دکتر عالیه پوردست در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به
اینکه سامانه 4030 به صورت مشترک میان وزارت بهداشت و ستاد اجرایی فرمان
امام (ره) فعال است، گفت: از شروع اپیدمی کرونا و از 5 اسفند سال قبل
تاکنون فعالیتهای سامانه برقرار است و سوالات پزشکی مردم را توسط
اپراتورهایی که بعضا پزشک یا پیراپزشک هستند، پاسخ میدهد. قسمتی از
پاسخدهیهای مرکز تماس به سوالات رایج به شکل تلفن گویا است و در صورتی که
فرد پاسخ مناسب و دلخواه خود را دریافت نکند میتواند با شمارهگیری اعداد
مختلف به اپراتور مورد نظر خود وصل شود. وی افزود: کارشناسان
تغذیه، گروه سلامت روان و روانشناسان وزارت بهداشت برای پاسخ به سوالات
احتمالی برای کنترل استرس و خشم در دوران کرونا و قرنطینه، کارشناسان سلامت
سالمندی و خدمات سلامت مادران برای مشاورههای پیش از بارداری، حین
بارداری و پس از بارداری ارائه میشود. واحد مرکز مشاوره سلامت مادران
باردار حدودا دو هفته است که افتتاح شده و تاکنون 3 درصد کل تماسها را به
خود اختصاص داده است. نماینده وزارت بهداشت در سامانه 4030 درباره درصد سایر تماسهایی که با این سامانه برقرار میشود، تصریح کرد: حدود
یک درصد تماسها نیز مربوط به سلامت سالمندی است، البته این درصد کم به
علت برقراری تماس کمتر از سوی سالمندان است و کارشناسان ما در این حوزه در
هر دو شیفت آماده پاسخگویی به سوالات سالمندان هستند. 6 درصد تماسها مربوط
به سوالات روانشناسی است و همکاران واحد تغذیه نیز پاسخگوی 7 درصد تماسها
هستند و 83 درصد تماسهایی که پاسخ داده میشود توسط اپراتورهای عمومی است
و میتوان نتیجه گرفت اکثر سوالات مردم با محوریت کووید19 است. وی
درباره تعداد تماسهای برقرار شده با این سامانه، اظهار کرد: تعداد کلی
تماسهای ما تا 30 تیرماه، 17 میلیون و 630 هزار و 276 تماس بوده است که
حدود 15 میلیون و 471 هزار و 81 تماسش توسط اپراتورها پاسخ داده شده. 2200
اپراتور با ما همکاری میکنند که بخش عمده آنها جهادی بوده و روزانه بین
120 تا 130 هزار تماس را پاسخگو هستند. وی با اشاره به
اینکه تماسها با سامانه 4030 مورد سنجش احساسات نیز قرار میگیرد، تاکید
کرد: بر اساس آنالیز آماری انجام شده بر تماسهای برقرار شده با 4030 در
هفته گذشته، 43 درصد افراد شاد، 22 درصد عصبانی، 21 درصد طبیعی، 10 درصد
غمگین و 3 درصد افسرده بودند. پوردست با بیان اینکه پس از اسفند و
فروردین تماسها با سامانه با کاهش مواجه بود، گفت: البته مجددا تماسها
رو به افزایش است، اما این افزایش هنوز مانند دوران پیک کرونا نیست. سوالات مردم از روشهای پیشگیری از ابتلا به کرونا به سمت دارو، درمان، واکسن و یافتههای پزشکی سوق پیدا کرده است. وی
درباره خدمات تله مدیسین و بیماریابی کرونا در سامانه 4030، گفت: از
ابتدای بحران کرونا واحدهای سیار سلامت ما به استانهای قم، مازنداران،
گیلان و جزیره هرمز فرستاده شدند تا بیماران را به شکل تلهمدیسین ویزیت
کنند. کاروان سیار سلامت همچنان در هر نقطهای که نیاز باشد و بر اساس
اعلام اپلیکیشن ماسک، قرمز شناخته شود حضور پیدا میکنند و بیماران را به
شکل غیر حضوری ویزیت میکنند. انتهای پیام
http://tajpress.ir/fa/News/5145/مشاوره-های-کرونایی-در-سامانه-4030-حضور-کاروانهای-سیار-سلامت-در-نقاط-قرمز
|