آخرین مطالب

اسقاط خودروهای فرسوده 1000سال طول می‌کشد! گزارش

اسقاط خودروهای فرسوده 1000سال طول می‌کشد!

  بزرگنمایی:
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می‌رسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می‌کشد!

تاج پرس
روز از آلودگی شدید هوای تهران می‌گذرد. هرچند امسال با اظهارنظر مسئولان مختلف به نظر می‌رسد سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها و برخی صنایع متهم اصلی آلودگی هوا بوده و حتی به گفته برخی مسئولان محیط زیست سهم منابع ثابت و متحرک در آلودگی هوای تهران برعکس شده، اما عموما در سال‌های اخیر سهم منابع متحرک مانند خودروها در آلودگی هوا بسیار بیشتر از سهم منابع ثابت مانند نیروگاه‌ها و صنایع عنوان شده است. به طور کلی طبق گفته کارشناسان 75 تا 85 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است که در میان آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. همچنین بر اساس جدیدترین مطالعات، 40 درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است.

در این میان شانه خالی کردن دستگاه‌های مختلف از اجرای مصوبات قانون هوای پاک هم هر سال به آلودگی هوای تهران دامن می‌زند. برای مثال واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال 1397، ‌گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند. از طرف دیگر مصوبه‌ دولت که براساس آن از سال 1387 خودروسازان باید 30 درصد از تولیدشان را جایگزین خودروهای فرسوده کنند هم بر اساس مصوبه مهر ماه سال 1396 هیات وزیران حذف شده است. اجرای برخی مصوبات قانون هوای پاک هم که طبق آن شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت و شماره‌گذاری هر سه خودروی دیزلی یورو 5 منوط به اسقاط یک یا چند خودروی دیزلی با ظرفیت گواهی اسقاط مشابه است، با نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) یک سال به تاخیر افتاد. اما این همه ماجرا نیست!

در این رابطه محمود مشهدی شریف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتور سیکلت منعقد شد، مقرر شد در خرداد امسال به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود، اما با توجه به اینکه اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است.  بخشی از مشکلات مربوط به زیرساخت ها هم به سامانه مربوطه برمیگردد. برای مثال در بدنه موتور سیکلت هم شماره و هم ستاره وجود دارد که این ستاره در سامانه ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تعریف نشده و هنگام ثبت موتورسیکلت به دلیل وجود همین ستاره در سامانه ثبت نمی‌شود. در حال حاضر بیش از 80 درصد موتورسیکلت‌ها هم دارای ستاره هستند. 

وی افزود مشکل دوم این است که مراکز اسقاط جدید در سامانه تعریف نشده که تعداد آنها به حدود 100 مرکز می‌رسد و این مسئله هنگام ثبت اوراق اسقاط مشکل ایجاد می کند. مسئله دیگر این است که بعد از پایان اسقاط موتورسیکلت، پلاک مجازی به آن اختصاص داده می‌شود که اصلاً در سامانه تعریف نشده است. همچنین 100 درصد اطلاعات موتور سیکلت در سامانه همپوشانی ندارد. برای مثال موتورسیکلت سازها تعریف نشده‌اند؛ بنابراین از سال گذشته تا امروز حتی یک گواهی اسقاط موتورسیکلت صادر نشده که دلیل آن هم مشکلات زیرساختی مربوط به این حوزه است که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و همچنین معاونت فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا باید آن‌ها را حل کنند. 

45 تا 50 هزار گواهی اسقاط در مراکز انباشت شده است

به گفته مشهدی شریف در آذر ماه سال گذشته حدود 85 هزار گواهی اسقاط در صفحه مراکز اسقاط وجود داشت که با صفحه اسقاط واردکننده‌ها در مجموع به حدود 100 هزار گواهی اسقاط می‌رسید که طی یک سال اخیر تا 60 هزار گواهی از آنها مصرف شد و حدود 35 تا 40 هزار گواهی موجود بود. از شهریور ماه هم دوباره صفحه شخصی مراکز اسقاط باز شد، اما تعداد تولید گواهی اسقاط در این مدت خیلی زیاد نیست و تعداد گواهی موجود در صفحات اسقاط مراکز در اوایل آذر ماه در نهایت 45 هزار عدد بوده است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 45 تا 50 هزار گواهی اسقاط در صفحات مراکز موجود است، در پاسخ به سوالی درباره مشتریان گواهی اسقاط در این مدت، اظهار کرد: موتورسیکلت سازان از 27 دی‌ماه سال ١٣٩٧ موظف بودند از گواهی اسقاط استفاده کنند که یک سال به تاخیر افتاد و عملاً از سال گذشته برای شماره‌گذاری محصولات خود نیاز به گواهی اسقاط داشتند. همچنین دیزلی‌ها برای شماره‌گذاری سه محصول خود باید یک وسیله نقلیه دیزلی را اسقاط می‌کردند که این قانون هم با یک سال تاخیر از سال ١٣٩٨ آغاز شد. از طرف دیگر در این مدت تکلیف برخی از خودروهای وارداتی در گمرک روشن شد که آنها هم موظف به استفاده از گواهی اسقاط خودرو بودند. 

3 میلیون خودروی فرسوده در حال تردد در کشور 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه از تردد 3 میلیون خودرو فرسوده در کشور خبر داد و گفت: اگر تمام وسایل نقلیه را معادل سازی و شاخص را گواهی خودرو در نظر بگیریم، می توان گفت در حال حاضر 7 میلیون و 300 هزار گواهی اسقاط در کشور وجود دارد. معادل سازی به این معنی است که برای هر خودروی سواری فرسوده یک گواهی اسقاط، وانت نیسان سه، مینی بوس پنج، اتوبوس 14 و تریلی 16 گواهی اسقاط صادر می‌شود و هفت موتور سیکلت فرسوده نیر معادل یک خودروی فرسوده است. 

اما به گفته وی تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده در کشور به 8 میلیون دستگاه می‌رسد که با معادل‌سازی می‌توان گفت چهار سال بعد 20 میلیون گواهی اسقاط در کشور وجود خواهد داشت. با توجه به اینکه در سال گذشته تنها 8000 خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط 8 میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می کشد. 

خودروسازان داخلی؛ مهم‌ترین مانع اسقاط 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در ادامه مهمترین مشکل صنایع اسقاط را خودروسازان داخلی دانست که از سال ١٣٨٨ موظف بودند 30 درصد گواهی اسقاط کشور را مصرف کنند، اما هیچ وقت زیر بار آن نرفتند. 

با اسقاط خودروهای فرسوده چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود؟ 

وی با اشاره به تاثیر اسقاط خودروهای فرسوده بر هوای پاک، اشتغال زایی و کاهش مصرف سوخت، تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهد که طی پنج سال آینده، با افزایش تعداد خودروها، مصرف بنزین 33 درصد افزایش خواهد داشت و به 130 میلیون لیتر فعلی، 42 میلیون و 900 هزار لیتر اضافه خواهد شد. از طرف دیگر همان طور که قبلاً اشاره شد تعداد خودروهای فرسوده تا سال 1404 به 8 میلیون دستگاه می‌رسد که مصرف هر کدام از آنها 6.65 لیتر بنزین بیشتر از مصرف خودروهای عادی است و این 8 میلیون خودرو فرسوده در سال 1404 ، 45 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین مصرف می کنند؛ بنابراین در صورت اسقاط این 8 میلیون خودروی فرسوده تا پنج سال آینده، نه تنها مصرف سوخت 33 درصد بیشتر نمی‌شود بلکه دو درصد هم کاهش پیدا می‌کند. 

از طرف دیگر به گفته این مقام صنفی، در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 65 سنت است که با در نظر گرفتن نرخ ارز 26 هزار تومانی معادل 16 هزار و 900 تومان می شود که با قیمت هر لیتر بنزین در سطح کشور (معادل 3000 تومان) حدود 13900 تومان تفاوت دارد و با این حساب حدود 78 هزار تومان هزینه 5.65 لیتر بنزینی است که خودروهای فرسوده اضافه تر از خودروهای عادی مصرف می‌کنند. یعنی در حال حاضر این سه میلیون خودروی فرسوده روزانه رقمی معادل 234 میلیارد تومان بنزین اضافه مصرف می‌کنند. این در حالی است که در نیمه نخست امسال که عموما هم هوا بهتر از نیمه دوم است، تهران 15 روز، اصفهان دو، مشهد 18، اهواز سه، شیراز 9، اراک 32 و تبریز 93 روز هوای پاک داشته است. 

راهکار چیست؟ 

مشهدی شریف درباره راهکارهای حل مشکل اسقاط خودروی فرسوده، با اشاره به اینکه در حال حاضر قانونی در رابطه با ملزم کردن خودروسازان داخلی به اسقاط خودروهای فرسوده در دست بررسی است، اظهار کرد: خودروسازان داخلی باید ملزم شوند که در اولین سال تصویب قانون که در حال حاضر در کمیسیون صنایع مجلس در دست بررسی است معادل 20 درصد تولید خود، خودروی فرسوده اسقاط کنند؛ یعنی اگر 100 خودرو شماره گذاری کردند، 20 خودرو اسقاط کنند. اما این رقم در مدت 9 سال باید به 100 درصد برسد؛ یعنی هر سال 10 درصد به این رقم اضافه شود تا در این زمینه مانند کشورهای دیگر دنیا عمل کنیم و به ازای هر خودروی شماره‌گذاری شده یک خودرو فرسوده از رده خارج شود. در این صورت طی 9 سال زیرساخت‌های لازم هم فراهم می‌شود و خودروسازان هم فشار زیادی متحمل نمی‌شوند. 

وی افزود: با توجه به اینکه واردات هر خودروی خارجی بسته به نوع آن منوط به اسقاط تعداد مشخصی خودرو فرسوده است، پیشنهاد دیگر ما این است که صدور گواهی اسقاط برای شماره‌گذاری خودروهایی که بیش از 40 درصد آنها از طریق واردات تأمین شده هم بر اساس میزان استفاده از قطعات خارجی محاسبه شود و خودروهایی که بیش از 40 درصد داخلی سازی شدند از قوانین خودروهای داخلی (20 درصد) پیروی کنند. همچنین خودروسازان باید ملزم شوند به ازای واردات هر 20 هزار دلار قطعه برای ساخت یا خدمات پس از فروش، یک گواهی اسقاط خریداری کنند. 

این مقام صنفی پیشنهاد کرد که در پیش فروش خودروهای داخلی، صاحبان خودروهای فرسوده شانس بیشتری برای برنده شدن داشته باشند؛ خودروهای هیبریدی معادل 50 درصد یک گواهی اسقاط را خریداری کنند؛ معافیت واردات خودرو در مناطق آزاد از خرید گواهی اسقاط لغو شود؛ قانون مدونی برای اسقاط خودرو در بازار خودروهای سنگین تهیه شود؛ در زمینه برخی تخلفات محیط زیستی، رانندگی و تخلفات مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی مثل تغییر کاربری غیرقانونی زمین از خرید گواهی اسقاط خودرو به عنوان جریمه استفاده شود و یک درصد از منابع آلایندگی که به محیط زیست پرداخته می‌شود به اسقاط خودرو تخصیص داده شود.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قنات قدیمی ترین مدل حکمرانی در سیستم های حاکمیتی ایران بوده است

شهروندان و همکاران صنعت آب را به مشارکت در پویش(دو درجه کمتر)دعوت کرد

کسب رده موفق توسط نمایندگی ولی فقیه در سپاه الغدیر استان یزد

نقش آفرینی ثبت احوال در تصمیم گیری های کلان با هشدارهای جمعیتی و ارائه آمارهای تحلیلی

هدف اصلی سازمان بهبودشبکه حمل و نقل شهری وگسترش ناوگان است

استان یزدرتبه اول کشوری را به لحاظ طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری دارد

برترین دروازه بان‌های سال 2024

قیمت خودرو امروز 27 آذر 1403 / خودرو چینی کله پا شد +جدول

حقوق کارمندان، بازنشستگان و سربازان تغییر کرد

اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند

رفع موانع و تسهیل گری زیست بوم استارتاپی استان

اقدامات اثرگذار درکاهش تلفات جانی درمحورهای مواصلاتی استان

سومین دوره لیگ برتر تیمی دارت کارگران کشور

شناسایی تعدادی از دانش آموزان توانمند از طریق تعریف طرح پژوهشی

جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده توسعه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی: نگاهی به چالش‌های آموزش عالی

نماینده ی جدید مدیران مسئول درهیات نظارت برمطبوعات مشخص شد

اجرای طرح‌های پژوهشی، آموزشی ، مطالعاتی بین خانه فناور محیط زیست و پارک علم و فناوری یزد

یزدجزو پنج استان صنعتی کشور به لحاظ مصرف گاز است

اولین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

نمایشگاه ثمره نوآوری و تلاش بی‌وقفه جوانان استان است

غذای سالم موجب سلامت جسم و روان می‌شود

خاک مظلوم‌ترین مولفه طبیعت که باید به آن توجه ویژه‌ای شود

اکنون شش هزار و 200 دانشجو در 107 مقطع تحصیلی از رشته‌های بهیاری و بهورزی درحال آموزش هستند

تأکید بر اهمیت الگوپذیری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س)

بیمه «فرهنگ و هنر» عنوانی که از این پس اعضای صندوق اعتباری هنر و هنرمندان با آن بیمه می‌شوند

احداث ساختمان اداری آستان قدس رضوی به مساحت 2467/43 متر مربع در شهرستان بهاباد

سنددار شدن رودخانه ای به مساحت 2520 متر مربع در استان

اصلاح و بازسازی حدود 2 هزار متر از خط انتقال مجتمع آبرسانی امام حسین(ع)

بیماران نیازمند به خون را در فصل سرما از یاد نبریم

ثبت نام یک هزار و661 نفر برای شرکت در دوازدهمین آزمون فراگیر استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان یزد

بیشترین خسارت پرداختی بیمه در استان مربوط به تصادفات است

کشف یک تن انواع مواد مخدر در محورهای ورودی یزد

امکان دریافت گواهی‌نامه مالکیت ملک در سامانه کاتب فراهم شد

ترویج فرهنگ اهدای خون در بین جوانان و بانوان و خانواده ها

مشارکت اکثر بهره‌برداران یزدی در سرشماری کشاورزی

توسعه اقتصادی استان با تمرکز بر مسائل زیست محیطی،حفظ منافع نسل‌های آینده

تدوین استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان تشریح شد

گامی موثردر حوزه شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی

برگزاری اولین همایش استانی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری در دانشگاه یزد

برگزاری اولین رویداد ورزشی کشوری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد

جدول نرخ گاز مایع مازاد بر سهمیه در سامانه سدف

حلقه صالحین برون سازمانی بانوان استاندارد یزد برگزار شد

مهمترین اهداف رزمایش ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت رسان و امدادگر

اقتصاد یزد، اقتصادی کوچک با بخش‌های بزرگ است

ایجاد 10 فرهنگسرا و 35 مکان ورزشی در شهر یزد

مرکزتحقیقات واموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان گلستان

تاسیس رشته فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد

ثبت افتخاری دیگر در حوزه کیفیت، برای استان یزد

بیش از 20 کیلومتر اصلاح و بازسازی خط انتقال و شبکه توزیع آب در روستاهای بخش چاهک هرات