آخرین مطالب

سرانجام «لایحه شفافیت» و«لایحه مدیریت تعارض منافع »دولت چی شد؟ بانک قوانین ،بخشنامه ها وآیین نامه ها،مصوبات،لوایح

  بزرگنمایی:
در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ لایحه شفافیت که توسط معاونت حقوقی رییس‌جمهور تهیه و در کمیسیون خاص مقرر توسط هیأت دولت بررسی شد، در هیأت وزیران تصویب و اندکی بعد به وسیله رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. .

تاج پرس
این لایحه هم از نظر اشحاص و هم از نظر موضوعات مشمول دارای قلمرویی گسترده است: قلمرو شخصی آن قوای سه‌گانه، همه نهادهای حکومتی، عمومی و حتی خصوصی مأمور به خدمت عمومی را در بر گرفته و آنان را مخاطب و مکلّف به شفّاف‌سازی تصمیمات و اقدامات ساخته است. از لحاظ موضوعی نیز نه تنها امور اقتصادی بلکه امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اداری را شامل شده است. چند ماه بعد از این، در تاریخ 1398/8/19 لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی نیز به ابتکار معاونت حقوقی رییس جمهور تدوین و در کمیسیون لوایح دولت بررسی و در هیات وزیران تایید و تصویب و نهایتا توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. این لایحه نیز همچون لایحه شفافیت، گستره‌ای فراگیر دارد و به نوعی مکمّل کارکرد زیرساختی و پیشگیرانه لایحه شفافیت است.

کارکرد پیشگیرانه و سلامت‌مدار دو راهبرد اساسی ناظر به شفافیت و مدیریت تعارض منافع در ساختار اداری، اقتصادی و اجتماعی ما چنان چشمگیر و غیر قابل انکار است که در برنامه پیشنهادی اخیر قوه قضاییه نیز، دو راهبرد نخستین و بنیادین از راهبردهای دوازده‌گانه شورای عالی پیشگیری از جرم صراحتاً و مستقیماً به شفافیت و مدیریت تعارض منافع اختصاص یاقته و در جلسه این شورا نیز از میان راهبردهای دوازده‌گانه، این دو راهبرد به تصویب رسیده است. با همسو شدن قوه قضاییه و قوه مجریه و حتی نمایندگان قوه مقننه در شورای عالی پیشگیری از جرم، دیگر جایی برای تردید نسبت به ضرورت و فوریت پیشبرد این دو سیاست به منظور پیشگیری از جرم و مقابله با فساد و ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری سلامت اداری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، باقی نمانده است. مستندات گام‌های پیشنهادی در شورای عالی پیشگیری از جرم، از فقدان یا موقت بودن مبانی قانونی و ابهام یا عدم کفایت بستر حقوقی اجرای راهبردهای مورد اشاره در بسیاری از گام‌های ضروری برای تحقّق این راهبردها پرده برمی‌دارند.

برخی طرح‌های جایگزین پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مانند طرح مربوط به مدیریت تعارض منافع، قطع نظر از اینکه تنها چند مادّه از کلّ لایحه مربوط به موضوع است، به دلیل عدم حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط و عدم درج دیدگاه‌های کارشناسی آنان، در عمل رافع کاستی‌ها و وافی به مقصود نخواهد بود.

دلیل تقدّم و برتری لایحه دولت بر طرح نمایندگان در بیشتر نظام‌های حقوقی و انتظار از قوه مجریه به ارایه پیشنهاد و ابتکار عمل در قانون‌گذاری نیز تقویت بعد کارشناسانه و واقع‌گرایانه تقنین، کارکرد گرایی قانون برای پاسخگویی به مشکلات موجود، ارتقا قابلیت اجرایی قانون، جلوگیری از اختلاط قلمرو صلاحیت‌ها و انتقال اختیارات اجرایی به قوه مقننه از طریق درج ابعاد و شیوه‌ها و سیاست‌های اجرایی قانون در طرح‌ها است.

گذری بر طرح‌های انبوه مطرح در مجلس در طول یک سال گذشته که ظاهراً تا هفتصد طرح رسیده است، نشانگر شتاب بی‌اندازه و بی‌توجّهی به ضروریات قانون‌گذاری در ارائه و حتّی تصویب بسیاری از آنها می‌باشد. ایرادات مشترک طرح‌ها و مصوبات ناشی از آنها مقتضی بازگشت به سیاست تقدم لوایح بر طرح‌ها و اهتمام و تسریع در رسیدگی به لوایح  است. برای روشنگری، بخشی از ایردات مشترک بسیاری از طرح‌ها در زیر تبیین می‌شود:

1- داشتن بار مالی: برابر اصل (75) قانون اساسی، ارائه طرح از سوی نمایندگان در صورت کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی باید همراه با تعیین طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید باشد. این در حالی است که در بسیاری از طرح‌ها، شاهد عدم رعایت این اصل از قانون اساسی هستیم.

2- ورود به حوزه اجرا و وظایف اختصاصی رییس‌جمهور و دولت و قوه مجریه: بسیاری از طرح‌ها وارد حوزه‌های اجرایی مانند تشکیل، انتزاع یا ادغام دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی یا ابتکار الحاق و خروج از معاهدات و توافقات بین‌المللی یا جزئیات شیوه‌ها و ترتیبات اجرایی قانون شده‌اند که با اصول(57)، (60)، (125) و (126) قانون اساسی و بندهای (5) و (8) سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری، سازگار نیست.

3- تداخل صلاحیت‌ها: در بسیاری از موارد طرح‌ها با ورود در حوزه صلاحیت نهادها و شوراهای دیگر مندرج در قانون اساسی مانند شورای امنیت یا هیأت دولت یا ... صلاحیت‌های تخصّصی دستگاه‌ها را نادیده گرفته‌اند.

4- عدم توجه به ابتکار دولت در بودجه و برنامه: طرح‌هایی مانند «طرح احکام کلی بودجه 1400» آشکارا مغایر اصل (52) قانون اساسی مبنی بر لزوم تدوین و ارائه بودجه از طریق لایحه و توسط دولت و بند (7) سیاست‎های کلی نظام قانونگذاری است.

5- جرم انگاری و قضاگرایی: در بسیاری از طرح‌ها، نمایندگان محترم مجلس اقدام به جرم انگاری برخی اعمال کرده‌اند که با سیاست‌های جرم‌زدایی و قضازدایی به عنوان سیاست مورد اقبال در قریب به اتفاق نظام های حقوقی جهان از جمله نظام حقوقی ما و بند (14) سیاست‌های کلی قضایی، مغایرت دارد.

ملاحظات پیش‌گفته، ضرورت اعلام وصول فوری و بدون وقفه لوایح، و نیز رسیدگی به آن‌ها با رعایت تقدّم و سرعت متعارف و مورد انتظار را آشکار می‌سازد. امید است با تعامل سازنده لوایح بنیادینی چون شفافیت و مدیریت تعارض منافع که برای اصلاح دیوانسالاری کشور و بهبود مدیریت امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیاتی است به سرانجام روشنی از نظر تقنینی و اجرایی برسد. در غیر این صورت، ارتقا سلامت و مقابله با فساد به اعلامات رسانه‌ای در خصوص چند پرونده و چند فرد تقلیل خواهد یافت و به نتیجه ملموس و مؤثّری برای مردم منتج نخواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اولین گردهمایی کشوری اندیشکده ها و اندیشمندان در استان یزد

قنات قدیمی ترین مدل حکمرانی در سیستم های حاکمیتی ایران بوده است

شهروندان و همکاران صنعت آب را به مشارکت در پویش(دو درجه کمتر)دعوت کرد

کسب رده موفق توسط نمایندگی ولی فقیه در سپاه الغدیر استان یزد

نقش آفرینی ثبت احوال در تصمیم گیری های کلان با هشدارهای جمعیتی و ارائه آمارهای تحلیلی

هدف اصلی سازمان بهبودشبکه حمل و نقل شهری وگسترش ناوگان است

استان یزدرتبه اول کشوری را به لحاظ طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری دارد

برترین دروازه بان‌های سال 2024

قیمت خودرو امروز 27 آذر 1403 / خودرو چینی کله پا شد +جدول

حقوق کارمندان، بازنشستگان و سربازان تغییر کرد

اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند

رفع موانع و تسهیل گری زیست بوم استارتاپی استان

اقدامات اثرگذار درکاهش تلفات جانی درمحورهای مواصلاتی استان

سومین دوره لیگ برتر تیمی دارت کارگران کشور

شناسایی تعدادی از دانش آموزان توانمند از طریق تعریف طرح پژوهشی

جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده توسعه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی: نگاهی به چالش‌های آموزش عالی

نماینده ی جدید مدیران مسئول درهیات نظارت برمطبوعات مشخص شد

اجرای طرح‌های پژوهشی، آموزشی ، مطالعاتی بین خانه فناور محیط زیست و پارک علم و فناوری یزد

یزدجزو پنج استان صنعتی کشور به لحاظ مصرف گاز است

اولین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

نمایشگاه ثمره نوآوری و تلاش بی‌وقفه جوانان استان است

غذای سالم موجب سلامت جسم و روان می‌شود

خاک مظلوم‌ترین مولفه طبیعت که باید به آن توجه ویژه‌ای شود

اکنون شش هزار و 200 دانشجو در 107 مقطع تحصیلی از رشته‌های بهیاری و بهورزی درحال آموزش هستند

تأکید بر اهمیت الگوپذیری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س)

بیمه «فرهنگ و هنر» عنوانی که از این پس اعضای صندوق اعتباری هنر و هنرمندان با آن بیمه می‌شوند

احداث ساختمان اداری آستان قدس رضوی به مساحت 2467/43 متر مربع در شهرستان بهاباد

سنددار شدن رودخانه ای به مساحت 2520 متر مربع در استان

اصلاح و بازسازی حدود 2 هزار متر از خط انتقال مجتمع آبرسانی امام حسین(ع)

بیماران نیازمند به خون را در فصل سرما از یاد نبریم

ثبت نام یک هزار و661 نفر برای شرکت در دوازدهمین آزمون فراگیر استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان یزد

بیشترین خسارت پرداختی بیمه در استان مربوط به تصادفات است

کشف یک تن انواع مواد مخدر در محورهای ورودی یزد

امکان دریافت گواهی‌نامه مالکیت ملک در سامانه کاتب فراهم شد

ترویج فرهنگ اهدای خون در بین جوانان و بانوان و خانواده ها

مشارکت اکثر بهره‌برداران یزدی در سرشماری کشاورزی

توسعه اقتصادی استان با تمرکز بر مسائل زیست محیطی،حفظ منافع نسل‌های آینده

تدوین استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان تشریح شد

گامی موثردر حوزه شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی

برگزاری اولین همایش استانی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری در دانشگاه یزد

برگزاری اولین رویداد ورزشی کشوری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد

جدول نرخ گاز مایع مازاد بر سهمیه در سامانه سدف

حلقه صالحین برون سازمانی بانوان استاندارد یزد برگزار شد

مهمترین اهداف رزمایش ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت رسان و امدادگر

اقتصاد یزد، اقتصادی کوچک با بخش‌های بزرگ است

ایجاد 10 فرهنگسرا و 35 مکان ورزشی در شهر یزد

مرکزتحقیقات واموزش کشاورزی ومنابع طبیعی استان گلستان

تاسیس رشته فیزیک مهندسی در مقطع کارشناسی در دانشگاه یزد

ثبت افتخاری دیگر در حوزه کیفیت، برای استان یزد