آخرین مطالب

سرانجام «لایحه شفافیت» و«لایحه مدیریت تعارض منافع »دولت چی شد؟ بانک قوانین ،بخشنامه ها وآیین نامه ها،مصوبات،لوایح

  بزرگنمایی:
در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ لایحه شفافیت که توسط معاونت حقوقی رییس‌جمهور تهیه و در کمیسیون خاص مقرر توسط هیأت دولت بررسی شد، در هیأت وزیران تصویب و اندکی بعد به وسیله رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد. .

تاج پرس
این لایحه هم از نظر اشحاص و هم از نظر موضوعات مشمول دارای قلمرویی گسترده است: قلمرو شخصی آن قوای سه‌گانه، همه نهادهای حکومتی، عمومی و حتی خصوصی مأمور به خدمت عمومی را در بر گرفته و آنان را مخاطب و مکلّف به شفّاف‌سازی تصمیمات و اقدامات ساخته است. از لحاظ موضوعی نیز نه تنها امور اقتصادی بلکه امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اداری را شامل شده است. چند ماه بعد از این، در تاریخ 1398/8/19 لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی نیز به ابتکار معاونت حقوقی رییس جمهور تدوین و در کمیسیون لوایح دولت بررسی و در هیات وزیران تایید و تصویب و نهایتا توسط رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. این لایحه نیز همچون لایحه شفافیت، گستره‌ای فراگیر دارد و به نوعی مکمّل کارکرد زیرساختی و پیشگیرانه لایحه شفافیت است.

کارکرد پیشگیرانه و سلامت‌مدار دو راهبرد اساسی ناظر به شفافیت و مدیریت تعارض منافع در ساختار اداری، اقتصادی و اجتماعی ما چنان چشمگیر و غیر قابل انکار است که در برنامه پیشنهادی اخیر قوه قضاییه نیز، دو راهبرد نخستین و بنیادین از راهبردهای دوازده‌گانه شورای عالی پیشگیری از جرم صراحتاً و مستقیماً به شفافیت و مدیریت تعارض منافع اختصاص یاقته و در جلسه این شورا نیز از میان راهبردهای دوازده‌گانه، این دو راهبرد به تصویب رسیده است. با همسو شدن قوه قضاییه و قوه مجریه و حتی نمایندگان قوه مقننه در شورای عالی پیشگیری از جرم، دیگر جایی برای تردید نسبت به ضرورت و فوریت پیشبرد این دو سیاست به منظور پیشگیری از جرم و مقابله با فساد و ایجاد زیرساخت نرم‌افزاری سلامت اداری، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، باقی نمانده است. مستندات گام‌های پیشنهادی در شورای عالی پیشگیری از جرم، از فقدان یا موقت بودن مبانی قانونی و ابهام یا عدم کفایت بستر حقوقی اجرای راهبردهای مورد اشاره در بسیاری از گام‌های ضروری برای تحقّق این راهبردها پرده برمی‌دارند.

برخی طرح‌های جایگزین پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی مانند طرح مربوط به مدیریت تعارض منافع، قطع نظر از اینکه تنها چند مادّه از کلّ لایحه مربوط به موضوع است، به دلیل عدم حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط و عدم درج دیدگاه‌های کارشناسی آنان، در عمل رافع کاستی‌ها و وافی به مقصود نخواهد بود.

دلیل تقدّم و برتری لایحه دولت بر طرح نمایندگان در بیشتر نظام‌های حقوقی و انتظار از قوه مجریه به ارایه پیشنهاد و ابتکار عمل در قانون‌گذاری نیز تقویت بعد کارشناسانه و واقع‌گرایانه تقنین، کارکرد گرایی قانون برای پاسخگویی به مشکلات موجود، ارتقا قابلیت اجرایی قانون، جلوگیری از اختلاط قلمرو صلاحیت‌ها و انتقال اختیارات اجرایی به قوه مقننه از طریق درج ابعاد و شیوه‌ها و سیاست‌های اجرایی قانون در طرح‌ها است.

گذری بر طرح‌های انبوه مطرح در مجلس در طول یک سال گذشته که ظاهراً تا هفتصد طرح رسیده است، نشانگر شتاب بی‌اندازه و بی‌توجّهی به ضروریات قانون‌گذاری در ارائه و حتّی تصویب بسیاری از آنها می‌باشد. ایرادات مشترک طرح‌ها و مصوبات ناشی از آنها مقتضی بازگشت به سیاست تقدم لوایح بر طرح‌ها و اهتمام و تسریع در رسیدگی به لوایح  است. برای روشنگری، بخشی از ایردات مشترک بسیاری از طرح‌ها در زیر تبیین می‌شود:

1- داشتن بار مالی: برابر اصل (75) قانون اساسی، ارائه طرح از سوی نمایندگان در صورت کاهش درآمد عمومی یا افزایش هزینه عمومی باید همراه با تعیین طریق جبران کاهش درآمد یا تأمین هزینه جدید باشد. این در حالی است که در بسیاری از طرح‌ها، شاهد عدم رعایت این اصل از قانون اساسی هستیم.

2- ورود به حوزه اجرا و وظایف اختصاصی رییس‌جمهور و دولت و قوه مجریه: بسیاری از طرح‌ها وارد حوزه‌های اجرایی مانند تشکیل، انتزاع یا ادغام دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی یا ابتکار الحاق و خروج از معاهدات و توافقات بین‌المللی یا جزئیات شیوه‌ها و ترتیبات اجرایی قانون شده‌اند که با اصول(57)، (60)، (125) و (126) قانون اساسی و بندهای (5) و (8) سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری، سازگار نیست.

3- تداخل صلاحیت‌ها: در بسیاری از موارد طرح‌ها با ورود در حوزه صلاحیت نهادها و شوراهای دیگر مندرج در قانون اساسی مانند شورای امنیت یا هیأت دولت یا ... صلاحیت‌های تخصّصی دستگاه‌ها را نادیده گرفته‌اند.

4- عدم توجه به ابتکار دولت در بودجه و برنامه: طرح‌هایی مانند «طرح احکام کلی بودجه 1400» آشکارا مغایر اصل (52) قانون اساسی مبنی بر لزوم تدوین و ارائه بودجه از طریق لایحه و توسط دولت و بند (7) سیاست‎های کلی نظام قانونگذاری است.

5- جرم انگاری و قضاگرایی: در بسیاری از طرح‌ها، نمایندگان محترم مجلس اقدام به جرم انگاری برخی اعمال کرده‌اند که با سیاست‌های جرم‌زدایی و قضازدایی به عنوان سیاست مورد اقبال در قریب به اتفاق نظام های حقوقی جهان از جمله نظام حقوقی ما و بند (14) سیاست‌های کلی قضایی، مغایرت دارد.

ملاحظات پیش‌گفته، ضرورت اعلام وصول فوری و بدون وقفه لوایح، و نیز رسیدگی به آن‌ها با رعایت تقدّم و سرعت متعارف و مورد انتظار را آشکار می‌سازد. امید است با تعامل سازنده لوایح بنیادینی چون شفافیت و مدیریت تعارض منافع که برای اصلاح دیوانسالاری کشور و بهبود مدیریت امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیاتی است به سرانجام روشنی از نظر تقنینی و اجرایی برسد. در غیر این صورت، ارتقا سلامت و مقابله با فساد به اعلامات رسانه‌ای در خصوص چند پرونده و چند فرد تقلیل خواهد یافت و به نتیجه ملموس و مؤثّری برای مردم منتج نخواهد شد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

صبحی با نشاط با ورزش وطرح گامیران

تکریم و معارفه مدیران استاندارد یزد انجام شد

مبادلات رسمی بازار آب یزد آغاز شد

آغاز ثبت نام تکمیل ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی یزد

در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، دوره‌هایی برای سواد آموزان طراحی و برنامه ریزی شده است

آغاز طرح فروش جدید ایران‌خودرو

ارائه 70 درصد از آموزش‌های عملی و 30 درصد آموزش‌های تئوری در راستای تربیت افراد متخصص، ماهر

نقشه تعطیلی استان‌ها در روز شنبه 22 دی + عکس

امروز حراج سکه برگزار می‌شود

مبلغ احتمالی عیدی بازنشستگان در 1403 مشخص شد + زمان واریز

مجموعا پنج مرکز یادگیری محلی نهضت سواد موزی در استان دایر است

تقویت و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و تشکل‌های اجتماعی همسو رویکرد مهم بهزیستی است

چه شرکت‌های مجاز به فروش آنلاین طلاهستند؟

الگوی استفاده اینزاگی از طارمی+ زندگی دوباره طارمی

عزم جدی پلیس برای اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در تمامی محلات یزد

پایان بن‌بست خیابان موعود پس از یک دهه انتظار

طرح فاضلاب شهری یزد در انتظار تامین اعتبار

جدیدترین فناوری‌ها در صنعت پلاستیک و ماشین‌آلات بسته‌بندی

ثبت بالغ بر 70درصد از تعهد اشتغال استان در سامانه ملی رصد اشتغال

یکی از معاونان پژوهش و فناوری برتر 1403 دانشگاه آزاد اسلامی شد

پایتخت جدید ایران/ مکران کجاست؟ +فیلم

روش برخورداری از خدمات درمانی- تشخیصی مراکز طرف قرارداد بیمه صندوق اعتباری هنر

پیشرفت ناحیه صنعتی خاتم با اعتبار 340 میلیارد ریال

نقش مقنی های یزدی در دوران دفاع مقدس

بانک قرض الحسنه مهر ایران جزو بانک‌های سودآور کشور است

اجرای طرح رینگ شهری آبرسانی شهر یزد با پیشرفت90 درصدی

افزایش اضافه‌کار پرستاران از چه زمانی اجرا می‌شود؟

خبر خوش سازمان تامین اجتماعی

سازمان هواشناسی هشدار داد/ برف و باران در 27 استان

هدیه عجیب تسلا، مناسب کریسمس 2024 + عکس

الزام به شفاف‌سازی مکاتبات اداری در وزارت فرهنگ/ انتشار نامه‌های عمومی ظرف 48 ساعت

آغاز اعطای تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای فرهنگی و خلاق

توافق 11 بندی گمرکات ایران و آذربایجان

ورزشگاه آزادی فردا رسما بازگشایی می‌شود

فوری؛ به دستور فیفا، اتاق وی ای آر تعطیل می شود/ قوانین جدید استفاده از کمک داور ویدیویی

مهدی طارمی در اینتر ماندنی شد

لیست بیمه شدگان فعال بیمه تامین اجتماعی صندوق اعتباری هنر

آشنایی خبرنگاران و اطلاع‌رسانی مناسب به مردم از فعالیت‌های صورت‌گرفته توسط شهرداری

پیام ،عکس وشعربرای تبریک روزمادرروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)

جدول لیگ برتر بعد از شکست پرسپولیس در برابر مس رفسنجان

جزئیات تغییر ساعت کاری کارکنان تهران اعلام شد

تاریخ‌سازی پسران هاکی ایران در جهان+ اسامی

جدول لیگ برتر بعد از تساوی استقلال در برابر آلومینیوم

اولین گردهمایی کشوری اندیشکده ها و اندیشمندان در استان یزد

قنات قدیمی ترین مدل حکمرانی در سیستم های حاکمیتی ایران بوده است

شهروندان و همکاران صنعت آب را به مشارکت در پویش(دو درجه کمتر)دعوت کرد

کسب رده موفق توسط نمایندگی ولی فقیه در سپاه الغدیر استان یزد

نقش آفرینی ثبت احوال در تصمیم گیری های کلان با هشدارهای جمعیتی و ارائه آمارهای تحلیلی

هدف اصلی سازمان بهبودشبکه حمل و نقل شهری وگسترش ناوگان است

استان یزدرتبه اول کشوری را به لحاظ طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری دارد