تاج پرس به گزارش ایسنا، در
صورتی که مؤدیان مالیاتی به نحوهی رسیدگی به پرونده مالیاتی خود اعتراض
داشته باشند، میتوانند راههای مختلفی همچون مراجعه به اداره امور مالیاتی
و طرح پرونده در شورای عالی مالیاتی را برای حل اختلاف خویش با اداره امور
مالیاتی انتخاب کنند.
رسیدگی پرونده مالیاتی در مرجع هیئت حل اختلاف بدوی و هیئت مالیاتی
تجدید نظر یکی دیگر از این راهها است که این سازوکار این هیئت مربوط به
قانون مالیاتهای مستقیم بوده که اکنون با بررسی لایحه مالیات برارزش
افزوده در مجلس و تصویب ماده 60 این لایحه توسط نمایندگان مجلس تبصرههای
زیر جایگزین ماده 224 قانون مالیاتهای مستقیم شده و به قانون مالیات بر
ارزش افزوده انتقال مییابد.
هیئت حل اختلاف مالیاتی از چند نفر تشکیل میشود؟
گفتنی است که هیات حل اختلاف مالیاتی از یک نفر نماینده سازمان امور
مالیاتی کشور، یک نفر به انتخاب رئیس کل دادگستری استان از میان قضات شاغل
یا بازنشسته یا سایر اشخاص بصیر و مطلع در امور مالیاتی که برای مدت سه سال
منصوب میشوند و یک نفر نماینده از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و
کشاورزی، اتاق تعاون ایران، جامع حسابداران رسمی ایران، جامع مشاوران رسمی
مالیاتی ایران، مجامع حرفهای، اتاق اصناف ایران، شورای اسلامی شهر، کانون
وکلا، مرکز امور مشاوران حقوقی و وکلای قوه قضاییه برای مدت سه سال منصوب
میشوند، تشکیل میشود.
این جلسات با حضور هر یک از اعضای ذکر شده در بالا رسمیت پیدا میکند و رای هیئت با اکثریت آرا قطعی و لازمالاجرا است.
در قانون مالیاتهای مستقیم پس از آنکه هیئت حل اختلاف مالیاتی بدوی
تشکیل و رای مقتضی صادر و به معدود ابلاغ شود، در صورتی که مؤدی نسبت به
رای مذکور اعتراض داشته باشد میتواند ظرف مدت 20 روز از تاریخ ابلاغ رای
زمان پرداخت مقدار مالیات مورد قبول نسبت به مازاد بر آن اعتراض خود را به
صورت کتبی تسلیم کند.
نحوه اعتراض مودیان به میزان مالیات
درحالیکه طبق لایحه مالیات بر ارزش افزوده، زمانی که برگ تشخیص مالیات
صادر و به مودی ابلاغ میشود چنان چه مودی نسبت به آن معترض باشند میتواند
ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصا به وسلیه وکیل تام الاختیار خود با
ارائه دادن اسناد و مدارک کتبا از اداره امور مالیاتی تقاضای رسیدگی مجدد
کند.
بر اساس قانون، نمایندگان عضو هیئتهای حل اختلاف مالیاتی، تجدید نظر
نباید قبلا نسبت به موضوع مطرح شده اظهار نظر داشته یا رای داده باشند.
چه کسی حقالزحمه هیئت حل اختلاف را میپردازد؟
حقالزحمه اعضای هیئت حل اختلاف متناسب با تعداد و مدت جلسات و نیز
مراحل، منابع مالیاتی و پروندههای موضوع رسیدگی از محل اعتباری که به همین
منظور در بودجه سالانه سازمان مالیاتی پیشبینی میشود مطابق دستورالعملی
است که توسط سازمان مذکور تهیه و ابلاغ میشود. حقالزحمه اعضا به صورت
متمرکز از طرف سازمان امور مالیاتی کشور به حساب اعضا پرداخت میشود.
سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه
هیأت به نحو مقتضی زمینه دسترسی اعضای هیأت حل اختلاف مالیاتی را برابر
مقررات مربوطه به مندرجات پرونده مورد اعتراض فراهم کند.
برخورد با قضات متخلف در هیئت حل اختلاف مالیاتی
طبق این لایحه، سازمان امور مالیاتی مکلف است زمینه دسترسی کامل مودی و
یا نماینده قانونی وی به مفاد پرونده مورد اعتراض را حداقل یک هفته قبل از
تشکیل هیأت فراهم کند.
علاوه براین، نمایندگان مجلس مواد 62، 63 و 64 لایحه مالیات بر ارزش
افزوده را بررسی کرده و آن را به تصویب رساندند که براساس ماده 64 این
لایحه متن زیر جایگزین ماده 269 قانون مالیاتهای مستقیم میشود که تخلف
قضات اعضای هیاتهای حل اختلاف مالیاتی در انجام تکالیفی که به موجب قوانین
و مقررات مالیاتی به عهده هیاتهای حل اختلاف گذارده شده است، با اعلام
دادستان انتظامی مالیاتی در دادسرای انتظامی قضات مورد رسیدگی قرار میگیرد
و در مورد قضات بازنشسته و نیز نمایندگان موضوع بند 2 غیرقضات و بند 3
ماده 244 این قانون به تخلف آنان با اعلام دادستان انتظامی در محاکم
دادگستری رسیدگی میشود.
انتهای پیام