آخرین مطالب

جوابیه تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 گزارش - اقتصادی - فرصتهای سرمایه گذاری واموربانکی و وام - حقوق وقوانین شهروندی - فرهنگی واجتماعی - آموزشی ،فناوری ،تحقیقاتی ،دانشگاهی وپزشکی

جوابیه تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403

  بزرگنمایی:
در پی قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ و در پاسخ به ابهامات و ایرادات آن کمیسیون و به منظور تنویر افکار عمومی، سازمان برنامه و بودجه جوابیه‌ای منتشر کرد.

تاج پرس/یزد

به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، در پی قرائت گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1403 و در پاسخ به ابهامات و ایرادات آن کمیسیون و به منظور تنویر افکار عمومی، سازمان برنامه و بودجه جوابیه‌ای منتشر کرد.

متن جوابیه تفصیلی سازمان برنامه و بودجه کشور به شرح ذیل است:

  • 1-ادعای وجود کسری بودجه

    مطابق قانون اصلاح مواد 180 و 182 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مصوب 1401- از سال جاری برای اولین بار، شیوه ارائه لایحه و رسیدگی آن در مجلس شورای اسلامی تغییر اساسی کرده است که می تواند آثار بسیار مثبتی بر اصلاح ساختار بودجه و کاهش ناترازی بودجه داشته باشد.

     بر این اساس، لازم است دولت در بخش اول لایحه بودجه، منابع قابل تحقق را بر اساس روند عملکرد گذشته و مفروضات واقع‌گرایانه برآورد کند و سپس در بخش دوم لایحه مصارف بودجه را در سقف منابع مصوب در مرحله اول تدوین نماید.

     این شیوه بر خلاف روش معمول در گذشته است که عمدتا برای هزینه‌ها و مصارف از پیش تعیین شده، منابع غیرقابل تحقق و بعضاً موهوم پیش‌بینی می‌شد و در نتیجه با انتساب هزینه‌های قطعی و غیر قابل اجتناب به منابع موهوم، ناترازی مزمن بودجه تشدید می‌گردید.

    رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در بیانات مهم خود در خرداد 1401 با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکید فرمودند: «کسری بودجه ام‌ّالخبائث است؛ بسیاری ‌از مشکلات بزرگ اقتصادی ما ناشی از کسری بودجه است». بنابراین، دولت در بخش اول لایحه بودجه ضمن اجتناب از بیش‌برآوردی یا کم‌برآوردی سقف منابع بودجه، نسبت به پیشنهاد منابع قابل حصول و واقع‌گرایانه اقدام نمود که متعاقبا در بخش دوم لایحه (بودجه تفصیلی)، مصارف در سقف منابع مصوب تقدیم خواهد شد به گونه‌ای که از هر گونه کسری بودجه پنهان در قانون بودجه سال آینده جلوگیری شود.

     از این جهت، لایحه بودجه 1403 را می‌توان همانگونه که اغلب کارشناسان اذعان داشته‌اند، واقع‌گرایانه‌ترین بودجه در سال‌های اخیر از منظر پیش‌بینی منابع دانست.

  • 2-ابهام در فروض و مبانی تدوین بودجه

    در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ادعا شده است فروض کافی برای امکان تحلیل و اظهارنظر درباره ارقام کلان در لایحه دولت ارائه نشده است.

    در این ارتباط باید گفت مفروضات پایه موردنیاز برای محاسبه هر یک از اجزاء منابع بودجه شامل قیمت هر بشکه نفت صادراتی (یورو)، نرخ تسعیر ارز (یورو به ریال)، مقدار صادرات نفت خام و میعانات گازی، مقدار و قیمت صادرات گاز طبیعی، ارزش کل واردات به کشور و واردات کالای اساسی و دارو (در سمت منابع) و همچنین فروض مصارف شامل نرخ رشد ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان، مربوط به مصارف در جدول شماره (6) بخش اول لایحه دولت ارائه شد.

    به علاوه، گزارش تکمیلی حاوی جزئیات و نحوه محاسبات هر یک از اجزاء منابع پس از تسلیم لایحه در اختیار کلیه نمایندگان قرار گرفت و در جلسات کمیسیون تلفیق با حضور وزرای محترم ذی‌ربط تشریح و مورد پرسش و پاسخ قرار گرفت.

    از این رو، مفروضات لایحه بودجه به طور کامل تبیین شده و از این جهت کاستی و نقصی متوجه لایحه نمی‌باشد. شایان ذکر است تمرکز اصلی در این مرحله بر روی برآورد واقع‌گرایانه و دقیق از منابع بوده است.

  • 3-ابهام در جهت‌گیری لایحه در حوزه انرژی

    در خصوص ناترازی تولید و مصرف انرژی در کشور به ویژه در بخش‌های برق، گاز طبیعی و سایر حامل‌های انرژی، احکام لازم در لایحه برنامه هفتم پیشرفت ارائه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

    مهمترین موضوع بودجه‌ای در طرف منابع بودجه در حوزه انرژی، تغییر در نحوه رابطه بین دولت و نفت و صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم است که این امر به تفصیل در تبصره 4 لایحه بودجه پیش‌بینی شده است.

    مصارف انرژی اعم از بودجه عمومی و هدفمندسازی یارانه‌های انرژی در بخش دوم لایحه منعکس خواهد شد.لازم به ذکر است هر گونه تصمیمات قیمتی در حوزه انرژی، به دلیل ابعاد اجتماعی و اقتصادی آن مستلزم بررسی‌های دقیق و اجماع لازم در سطح حاکمیت است و فراتر از ظرفیت لایحه بودجه می‌باشد.

  • 4-درج اقلام فرا بودجه‌أی

    با توجه به اینکه در سال‌های گذشته همواره بودجه تقویت بنیه دفاعی و هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت فرا بودجه‌ای دیده شده و در سقف منابع و مصارف بودجه عمومی منعکس نمی‌شده است، برای ایجاد قابلیت مقایسه بین بودجه سال‌های مختلف، در لایحه بودجه 1403 نیز بطور مشابه عمل شده است.

  • 5-ارتباط لایحه بودجه با برنامه هفتم پیشرفت

    در خصوص نسبت لایحه بودجه با برنامه هفتم پیشرفت، باید گفت قانون برنامه هفتم هنوز مراحل نهایی تصویب و ابلاغ را طی نکرده است و توسط شورای محترم نگهبان و هیأت‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال رسیدگی است. از این‌رو، در تدوین لایحه بودجه قدر متیقن احکام که مورد توافق دولت و مجلس بوده، مد نظر قرار گرفته است.

  • 6-درخواست مجوز جابجایی ردیف‌ها

    با توجه به اینکه تصویب اصلاحیه بودجه و اخذ مجوزهای لازم برای ایفای تعهدات اجتناب‌ناپذیر در طول سال بسیار دشوار است و برخی مصارف اجتناب ناپذیر باید به طور منظم پرداخت شود، اجرای بودجه مستلزم اختیارات لازم برای تامین و پرداخت هزینه‌های اجتناب ناپذیر مانند حقوق و دستمزد و یارانه نقدی خانوارها از هر محل ممکن است که این امر در بند الف تبصره 3 لایحه بودجه پیش‌بینی شده است. طبعا، در صورت مخالفت مجلس شورای اسلامی، این تمهیدات در زمان رسیدگی به بودجه قابل حذف است.

  • 7-ابهامات بودجه شرکت‌های دولتی

    سازمان برنامه و بودجه طبق تبصره (5) ماده (182) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش تفصیلی بودجه شرکت‌های دولتی را برای رسیدگی و اعلام نظر لازم توسط کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات کشور قبل از ارسال لایحه بودجه، برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

    طبعا ارزیابی بودجه شرکت‌های دولتی بر مبنای گزارش عملکرد آن‌ها در شش ماهه اول سال جاری آنگونه که در گزارش کمیسیون تلفیق آمده است چندان موجه نیست، چراکه گزارش‌های عملکرد شش ماهه متکی بر صورت‌های مالی حسابرسی شده نیست و به علاوه بخش عمده‌ای از منابع شرکت‌ها در نیمه دوم سال محقق خواهد شد.

     به علاوه، تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی بر اساس پیش‌فرض زیان ده بودن آن‌ها و هدفگذاری زیان برای این شرکت‌ها در لایحه بودجه وفق پیشنهاد کمیسیون تلفیق موجه به نظر نمی‌رسد و در سال‌های قبل نیز معمول نبوده است، چراکه رویکرد مهم در تنظیم بودجه شرکت‌های دولتی تاکید بر افزایش بهره‌وری شرکت‌ها و تلاش برای سودآوری بیشتر آن‌ها است.

     لازم به ذکر است در لایحه تقدیمی دولت، بودجه شرکت‌های دولتی 29,7 درصد افزایش یافته است که حاکی از افزایش گردش مالی این شرکت‌ها می‌باشد.

    در خصوص سرمایه‌گذاری های شرکت‌های دولتی باید گفت سازوکار سرمایه‌گذاری شرکتهای دولتی از اختیارات مجامع عمومی شرکت‌ها به عنوان بالاترین رکن شرکت می‌باشد و سازمان برنامه و بودجه صرفاً نسبت به جمع‌بندی مصوبات مجامع عمومی شرکت‌ها جهت درج در لایحه بودجه اقدام می‌کند.

     با توجه به اهمیت استقرار حاکمیت شرکتی و اجرای سایر قوانین مربوطه در شرکت‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان یکی از اعضای مجامع عمومی شرکت‌های نسل اول، از طریق وضع سازوکارهای مختلف در مجامع عمومی در زمینه انتظام بخشی شرکت‌های دولتی نسبت به نظارت بر حسن اجرای برنامه‌ها و بودجه شرکت‌ها از جمله تحقق کامل سرمایه‌گذاری‌ها اهتمام جدی دارد.

  • 8-عدم توجه به تقویت منابع سرمایه‌گذاری در کشور

    در دو سال اخیر روند نزولی تشکیل سرمایه در دهه 1390 بهبود یافته است. رویکرد دولت به خصوص توجه به دو مولفه مهم شامل ثبات اقتصاد و ایجاد انگیزش لازم به صورت اهرمی برای توسعه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قالب تبصره 18 قانون بودجه گذشته و تبصره 2 لایحه حاضر (حداقل 310 هزار میلیارد ریال که با تلفیق منابع بانکی به بیش از 650 هزار میلیارد ریال خواهد رسید)، و موارد مرتبط با توسعه مشارکت عمومی و خصوصی در لایحه بوده است.

     دولت تلاش کرده از ایجاد انتظارات تورمی در لایحه تقدیمی اجتناب نموده و همچنان بر ثبات اقتصادی بعد از تکانه‌های چند سال اخیر تاکید نماید. ذکر این نکته ضروریست که در اقتصاد ایران بالغ بر 70 درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر نهادها انجام می‌شود و منابع بودجه جنبه اهرمی برای سایر منابع دارد.

     تداوم سقف اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با لحاظ تحقق‌پذیری بیشتر در تخصیص مورد توجه دولت قرار دارد که در بخش دوم لایحه، جزئیات آن ارائه می‌شود.

  • 9-پیش‌بینی منابع کافی برای یارانه دارو و پرداخت بدهی‌های دولت

    منابع پیش‌بینی شده برای مصارف بودجه ازجمله یارانه دارو و نان در سقف منابع هدفمندی در نظر گرفته شده و در بخش دوم لایحه بودجه به آن پرداخته خواهد شد.

     در خصوص پرداخت سایر بدهی‌های دولت ازجمله سازمان تأمین اجتماعی، نیز در بخش دوم لایحه و در سقف منابع قابل تحقق لحاظ شده و با درنظر گرفتن اولویت‌ها و سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، پیش‌بینی‌های لازم انجام خواهد شد.

     ضمناً سازوکارهای لازم به منظور تأدیه بخشی از بدهی‌های دولت به صندوق توسعه ملی در مفاد بند (ب) ماده (3) برنامه هفتم پیشرفت به صورت فرابودجه‌ای پیش بینی شده است و نیازی به درج آن‌ها در احکام لایحه بودجه نمی‌باشد.

  • 10-رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان

رشد حقوق کارکنان و بازنشستگان همواره مورد توجه دولت بوده است، اما همانگونه که در اعلام نظر کمیسیون تلفیق آمده مقوله‌ای چالشی است.

 یقیناً این اقدام باید در حدود منابع قابل تحقق و به گونه‌ای صورت گیرد که با اتخاذ شیوه‌های تامین تورمی منابع، تاثیر آن خنثی نشود و چه بسا قدرت خرید این قشر کاهش بیشتری نیابد.

 در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان عزیز، دولت اعتبارات لازم را در سقف منابع پیشنهادی لحاظ کرده که در بخش دوم لایحه بودجه (مربوط به مصارف بودجه)، ارائه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

جزئیات تغییر ساعت کاری کارکنان تهران اعلام شد

تاریخ‌سازی پسران هاکی ایران در جهان+ اسامی

جدول لیگ برتر بعد از تساوی استقلال در برابر آلومینیوم

اولین گردهمایی کشوری اندیشکده ها و اندیشمندان در استان یزد

قنات قدیمی ترین مدل حکمرانی در سیستم های حاکمیتی ایران بوده است

شهروندان و همکاران صنعت آب را به مشارکت در پویش(دو درجه کمتر)دعوت کرد

کسب رده موفق توسط نمایندگی ولی فقیه در سپاه الغدیر استان یزد

نقش آفرینی ثبت احوال در تصمیم گیری های کلان با هشدارهای جمعیتی و ارائه آمارهای تحلیلی

هدف اصلی سازمان بهبودشبکه حمل و نقل شهری وگسترش ناوگان است

استان یزدرتبه اول کشوری را به لحاظ طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش گردشگری دارد

برترین دروازه بان‌های سال 2024

قیمت خودرو امروز 27 آذر 1403 / خودرو چینی کله پا شد +جدول

حقوق کارمندان، بازنشستگان و سربازان تغییر کرد

اعضای هیات امنای خانه کتاب و ادبیات ایران منصوب شدند

رفع موانع و تسهیل گری زیست بوم استارتاپی استان

اقدامات اثرگذار درکاهش تلفات جانی درمحورهای مواصلاتی استان

سومین دوره لیگ برتر تیمی دارت کارگران کشور

شناسایی تعدادی از دانش آموزان توانمند از طریق تعریف طرح پژوهشی

جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان دانشکده توسعه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی: نگاهی به چالش‌های آموزش عالی

نماینده ی جدید مدیران مسئول درهیات نظارت برمطبوعات مشخص شد

اجرای طرح‌های پژوهشی، آموزشی ، مطالعاتی بین خانه فناور محیط زیست و پارک علم و فناوری یزد

یزدجزو پنج استان صنعتی کشور به لحاظ مصرف گاز است

اولین جشنواره سراسری هنرهای تجسمی دانشجویان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی یزد

نمایشگاه ثمره نوآوری و تلاش بی‌وقفه جوانان استان است

غذای سالم موجب سلامت جسم و روان می‌شود

خاک مظلوم‌ترین مولفه طبیعت که باید به آن توجه ویژه‌ای شود

اکنون شش هزار و 200 دانشجو در 107 مقطع تحصیلی از رشته‌های بهیاری و بهورزی درحال آموزش هستند

تأکید بر اهمیت الگوپذیری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س)

بیمه «فرهنگ و هنر» عنوانی که از این پس اعضای صندوق اعتباری هنر و هنرمندان با آن بیمه می‌شوند

احداث ساختمان اداری آستان قدس رضوی به مساحت 2467/43 متر مربع در شهرستان بهاباد

سنددار شدن رودخانه ای به مساحت 2520 متر مربع در استان

اصلاح و بازسازی حدود 2 هزار متر از خط انتقال مجتمع آبرسانی امام حسین(ع)

بیماران نیازمند به خون را در فصل سرما از یاد نبریم

ثبت نام یک هزار و661 نفر برای شرکت در دوازدهمین آزمون فراگیر استخدامی دستگاه‌های اجرایی استان یزد

بیشترین خسارت پرداختی بیمه در استان مربوط به تصادفات است

کشف یک تن انواع مواد مخدر در محورهای ورودی یزد

امکان دریافت گواهی‌نامه مالکیت ملک در سامانه کاتب فراهم شد

ترویج فرهنگ اهدای خون در بین جوانان و بانوان و خانواده ها

مشارکت اکثر بهره‌برداران یزدی در سرشماری کشاورزی

توسعه اقتصادی استان با تمرکز بر مسائل زیست محیطی،حفظ منافع نسل‌های آینده

تدوین استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد

برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان تشریح شد

گامی موثردر حوزه شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی

برگزاری اولین همایش استانی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری در دانشگاه یزد

برگزاری اولین رویداد ورزشی کشوری در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه یزد

جدول نرخ گاز مایع مازاد بر سهمیه در سامانه سدف

حلقه صالحین برون سازمانی بانوان استاندارد یزد برگزار شد

مهمترین اهداف رزمایش ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت رسان و امدادگر

اقتصاد یزد، اقتصادی کوچک با بخش‌های بزرگ است

ایجاد 10 فرهنگسرا و 35 مکان ورزشی در شهر یزد