آخرین مطالب

نگاهی به نسلهاوویژگیهای آنها اقتصادی - فرهنگی واجتماعی

  بزرگنمایی:
با افزایش ارتباط جهانی، تغییرات نسلی می‌تواند نقش مهمی در تنظیم رفتار نسبت به اقتصاد اجتماعی داشته باشد. جوانان هر نسل به عناصری قوی در تاثیرگذاری بر اقشار گوناگون جامعه در سنین و درآمد‌های مختلف و همچنین نحوه مصرف و ارتباط آنها با مارک‌های تجاری تبدیل شده‌اند.

تاج پرس

نسل بِیبی‌بومرها (1959-1940)

والدین این نسل در دوران جنگ زندگی کرده‌اند و فرزندان بومرهایی هستند که بین سال‌های 1940 تا 1959 متولد شده‌اند. به این دلیل آنها را به این اسم می‌خوانند که در دوره رشد و زاد و ولد به دنیا آمده‌اند.

آنها همه آنچه را که جوانان در آن زمان نیاز داشتند تجربه کردند و دیدند که چگونه جان لنون، پل مک‌کارتنی، جورج هریسون و رینگو استار در 1962 برای تشکیل بیتلز گرد هم آمدند. آنها همچنین فرود یک انسان در کره ماه (1969) و بازیکنان فوتبالی چون پله و مارادونا را در بهترین حالت دیده‌اند.

 

 

ویژگی‌های نسل بِیبی‌بومرها

با تاثیری که این نسل در اقتصاد گذاشته‌اند، شناسایی ویژگی‌های خاص این گروه مهم است. در اینجا به چند ویژگی شاخص آنها اشاره می‌شود:

-  آنها بازنشسته نمی‌شوند و در سنین بالا نیز کارایی لازم را دارند؛

-  برای نمای ظاهری محل کار خود اهمیت زیادی قائل هستند؛

-  خودکفا هستند؛

-  به مهارت‌های تصمیم‌گیری خود افتخار می‌کنند؛

-  قدرت هر فرد را در میزان تجربه او می‌بینند؛

-  علاقه‌مند به رقابت هستند؛

-  خود را با شغل‌شان تعریف می‌کنند؛

-  خوش‌بین هستند.

 

 

نسل X (1979-1960)

نسل X شامل کسانی است که بین سال‌های 1960 تا 1979 هنگام بازسازی اروپا پس از جنگ متولد شده‌اند. این نسل زندگی راحتی نداشتند، زیرا پس از یک دوره آشوب، یافتن کار یک چالش بزرگ بود. کار و تولید فلسفه زندگی آنها بوده است. فردگرایی، جاه‌طلبی و اعتیاد به کار ارزش‌هایی هستند که این نسل با آنها رشد کرده‌اند.

 

 

ویژگی‌های نسل X  

این نسل فقط به این دلیل که از نظر دیجیتالی باهوش هستند، به این معنی نیست که باید همان عادات خرید نسل Y را دنبال کنند. نسل X محصولات شفاف و واضح از لحاظ تولید و پیام‌های تبلیغاتی که مسیر خرید روشنی را نمایان می‌کنند را ترجیح می‌دهند. اگر به دنبال بهترین راه برای ارتباط با آنها هستید ایمِیل گزینه مناسبی است. گرچه بیشتر آنها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، اما اغلب تحت تأثیر کمپین‌های بازاریابی از طریق ایمیل قرار می‌گیرند.

 

نسل Y (میلنیال) (1994-1980)

این نسل به‌عنوان بومیان دیجیتال شناخته می‌شوند و بین سال‌های 1980 تا 1994 متولد شده‌اند و فناوری بخشی از زندگی روزمره آنهاست. تمام فعالیت‌های آنها توسط یک صفحه انجام می‌شود و مفهوم روشن و خاموش کاملاً با زندگی آنها ادغام شده است. امروزه آنها از دنیای آنالوگ که در آن زندگی می‌کردند به دنیای دیجیتال مهاجرت کرده‌اند.

برخلاف نسل‌های گذشته و به دلیل بحران اقتصادی دنیا به این نسل نیاز دارد که با افزایش رقابت برای به‌دست آوردن شغل بهتر آموزش ببینند. برخلاف والدینشان یعنی نسلX ، بومیان دیجیتال از دنیای اطراف خود راضی نیستند و بلندپروازانه می‌خواهند به اهداف خود دست پیدا کنند.

با این حال نسل Y برچسب تنبلی، خودشیفتگی و لوس بودن را به دنبال خود می‌بیند. در واقع در سال 2014،  مجله تایم آنها را به عنوان نسل من و من و من نامگذاری کرد.

 

 

ویژگی‌های نسل Y

همان‌طور که از سال‌های تولد آنها انتظار می‌رفت، نسل Y سریعترین رشد نیروی کار را دارند. از آنجا که شرکت‌ها برای به‌کارگیری استعدادهای موجود رقابت می‌کنند، کارفرمایان به سادگی نمی‌توانند نیازها، خواسته‌ها و نگرش‌های این نسل گسترده را نادیده بگیرند. همانند هر نسلی که پیش از آن وجود داشته است، این نسل با مجموعه‌ای از خصوصیات که عمدتاً توسط جهان و فرهنگی که در آن رشد کرده‌اند شکل گرفته است تعریف شده‌اند. همچنین در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، این نسل پرجمعیت‌ترین نسل در نیروی کار و بازار است. نسل میلنیال در نهایت وارد موضوع جمع‌آوری ثروت و تشکیل خانواده می‌شوند.

 از دیگر خصوصیات این نسل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- برای انگیزه ارزش قائل هستند؛

- برای روابط با مافوق خود اهمیت قائل می‌شوند؛

- به دنبال دانش بصری فناوری هستند؛

- دارای ذهن باز و با تغییرات سازگار هستند؛

- برای انجام وظایف بیشتر از زمان اهمیت قائل هستند؛

- اشتیاق زیادی برای یادگیری دارند؛

- انتقادپذیر هستند و به نظرات گوش می‌دهند؛

- آزاداندیش و خلاق هستند.

 

نسل زد (2010-1995)

نسل Z با دامنه سنی هشت تا 23 سال، پس از میلنیال‌ها در چند دهه پیشگام می‌شوند. آنها با یک تبلت و یک گوشی هوشمند در آغوش خود وارد این دنیا شده‌اند.

نسل Z گروهی از افراد هستند که با اینترنت عجین شده‌اند و این بخشی از DNA آنهاست. این قضیه به تحصیلات و روش معاشرت آنها نیز وارد شده است. اگر نسل Y در یافتن شغل مشکل داشته باشد، وضعیت نسل بعدی آنها حتی بدتر از است.

تسلط آنها بر فناوری ممکن است باعث شود از روابط اجتماعی خود غافل شوند. آنها کسانی هستند که تلاش می‌کنند دسترسی به اهداف خود را در اینترنت دنبال کنند. آنها دوست دارند بلافاصله هر آنچه را که می‌خواهند به دست آورند، واقعیتی که دنیای دیجیتال در آن غرق شده است و سبک زندگی آنها نیز تحت تأثیر یوتیوب است. با وجود تنوع اجتماعی امروز، نسل Y و Z بیشترین درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. طبق مطالعات بانک مرکزی آمریکا، جمعیت امروز نسل Y دومیلیارد و نسل Z 4/2میلیارد است که به ترتیب 27 و 32 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

در مورد نسل فعلی، متولدین بعد از 2010، نسل آلفا نامیده می‌شوند. رفتار آنها چگونه خواهد بود؟ چند سال دیگر شکاف نسل را مشاهده خواهیم کرد.

 

ویژگی‌های نسل  Z

- انتظارات بیشتری دارند: انتظارات آنها از یک خرده‌فروش بیش از هر نسل دیگری طلبکارانه است. آنها به ندرت به کسی شانس دوم می‌دهند و فروشگاهی می‌خواهند که از فناوری استقبال کرده و محصولات را به‌راحتی در دسترس‌شان قرار دهد. با این وجود آنها هنوز تمایل به تعاملات انسانی دارند.

- صبر کمتری دارند: اگر انتظارات‌شان برآورده نشود آنگاه به فکر خواهند افتاد. آنها به‌ندرت شانس مجدد می‌دهند و وقتی تجربه بدی دارند معمولاً آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند.

- حواس‌شان پرت است: بیشترشان بیش از یک دستگاه دارند که در طول روز با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. آنها خود را چندوظیفه‌ای می‌دانند که از یک برنامه به برنامه دیگر می‌پرند. آنها در ارائه فروش نکات کلیدی را از دست می‌دهند و برقراری ارتباط با آنها دشوارتر است.

- آنها تأثیرگذار هستند: طبق مطالعات انجام‌شده، 70درصد آنها برای تصمیم‌گیری خرید به دیگران کمک می‌کنند. بنابراین آنها نه‌تنها در تصمیم خرید خود بلکه در تصمیم افراد خانواده نیز تأثیرگذار هستند.

 

نسل آلفا (2024-2010)

جدیدترین نسلی است که پس از سال 2010 در دنیایی کاملاً دیجیتالی به دنیا آمد. از آنجا که محیط آنها هیچ شباهتی به محیط نسل‌های گذشته ندارد، تربیت آنها برای والدینشان که در جهانی نسبتاً پنهان به دنیا آمده‌اند با چالش‌های جالبی روبه‌رو می‌شود. از آنجا که تولد نسل آلفا همچنان در حال انجام است، دامنه سنی آنها از صفر تا 10سالگی است. بسیاری هنوز نوزاد هستند و بزرگ‌ترین آنها کلاس پنجم است.

 

ویژگی‌های نسل آلفا

- تحصیلکرده‌ترین نسل تاریخ خواهند بود؛

- اهل فن و دوستدار تکنولوژی هستند؛

- هوش مصنوعی واقعیتِ آنهاست؛

- یادگیری آنها بسیار شخصی است؛

- شبکه‌های اجتماعی شیوه رایج تعامل آنها خواهد بود؛

-  آنها اقتصاد شراکتی را دوست ندارند؛

- آنها در چارچوب قوانین بازی نمی‌کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

چرانیروگاهها ی ایران درفصل سرمامجبورند مازوت مصرف کنند؟+آلودگی

کی فنر قیمت دلار رها خواهد شد؟

مالیات کارتخوان چگونه محاسبه میشود؟+لیست مشاغل معاف از مالیات کارتخوان مشخص شد

تاریخ دقیق افزایش 90 درصدی حقوق بازنشستگان اعلام شد

جدول گروه‌های آسیایی در انتخابی جام جهانی+ایران

شکست سنگین قطرمقابل تیم فوتبال ایران

رونق اقتصادی باعث رفع بسیار از مشکلات ،ایجاد اشتغال و آبادانی کشورمی شود

بیشترین پرونده های درحوزه اصلاح و تعدیل پروانه ها، حریم دربستر رودخانه ها وخسارات به آبخوان هاست

پنج تفاهم نامه همکاری با بخش خصوصی

برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام در سطح آبادی‌ها و شهرها دارد

مسابقات دو و میدانی قهرمانی کارگران و کارخانجات کشور در یزد

تیم فولاد آلیاژی یزد نایب قهرمان مسابقات قهرمانی داژبال کارگران کشور شد

جودوکاران بانوی کارگر منتخب استان یزد بر سکوی سوم مسابقات قهرمانی جودو کشور

نمایشگاه دایمی استاندارد یزد افتتاح شد

تلاش های ارزشمندی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان صورت گرفته است

یزد بیش از 900 طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارد

ایجاد فرهنگ کارآفرینی لازمه رشد فناوری و نوآوری است

سامانه تلفنی 136 نیز به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی است

تیم فولاد آلیاژی یزد نایب قهرمان مسابقات کارگران کشور شد

توقیف اتوبوس با بیش از 17 کیلو تریاک در یزد

آثار مثبت برنامه‌های طنز قطعاً در اصلاح فرایندهای جامعه تاثیرگزار خواهد بود

بیشتر با استاندار جدید یزدآشنا شوید

رسالت دامپزشکی بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی مشترک بین انسان و دام است

باید از هر ابزار و امکانی برای حل ناترازی انرژی استفاده کنیم

دیدار مدیر امور آبفای منطقه دو شهرستان یزد با فرماندهی کلانتری 11 یزد

انتصاب مجدد مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور

استفاده از ظرفیت‌های دولتی و غیر دولتی استان برای اجرای هرچه بهتر سرشماری کشاورزی

مسائل مهم بنگاه‌های اقتصادی تامین مالی و جذب سرمایه و نقدینگی است

بالغ بر سه هزار روستا و آبادی در استان یزد وجود دارد

با هدف ارایه اطلاعات و تصویری دقیق از نظام اداری و ساختاری دستگاه‌های اجرایی

پانزدهمین نشست از سلسله نشست های تاریخچه ی مسیحیت در یزد

تمدید حکم مهندس عظیمی‌زاده توسط استاندار یزد

یزد رتبه اول کشور در بین ادارات کل اوقاف استانها را کسب کرد

امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده

برگزاری مسابقات قهرمانی دو و میدانی کارگران کشور و انتخابی تیم ملی در یزد

راه اندازی ایستگاه آتش نشانی منطقه ویژه اقتصادی یزد با 2هزار و300 میلیارد ریال اعتبار

هرگونه تخلف در زمینه منابع آبی برخورد قانونی و جدی خواهد داشت

یزد از لحاظ سرانه مرسولات پستی به ازای هر نفر در جایگاه پنجم استانهای کشور قراردارد

پانزده بانک به خودشان 188همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ؟

15بانک به خودشان 188همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ؟

15 بانک به خودشان 188همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ!

15 بانک به خودشان 188همت وام دادند، به نهضت ملی مسکن هیچ!

تغییرات جدیدسوخت گیری باکارت شخصی وباکارت جایگاه چیست؟

سن جدید بازنشستگی اعلام شد + اعلام جزییات

شوک بزرگ به بازار رمزارزها/ هویت خالق بیت کوین لو رفت

وام قرض‌الحسنه 30 میلیون تومانی برای 500هزاربازنشسته

جزییات قرارداد 3 ساله بیرانوند و تراکتور/ 35 میلیارد برای فصل اول

هفته انتظامی فرصت مغتنمی برای عرض خداقوت به کارکنان پلیس است

مسابقات گام دوم از سومین دوره رویداد ملی ربات‌های متحرک دریایی در دانشگاه یزد

هشدار دامپزشکی اردکان نسبت به شیوع تب برفکی