بزرگنمایی:
وزیر آموزش و پرورش با حضور در برنامه "سیمای خانواده" شبکه یک سیما از آغاز اجرای طرح آجر به آجر از این هفته خبر داد و افزود: بیش از ۳۰ درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین مدرسه ساز احداث شده است.
تاج پرس/تهران
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، شنبه محسن حاجی میرزایی با حضور در برنامه "سیمای خانواده" شبکه یک
سیما با تبریک میلاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
در ماه رمضان، اظهار کرد: از ماه رمضان خاطرات شیرینی دارم از افطار تا
سحر فرصت بسیار ارزشمند و معنوی است.
حاجی میرزایی با گرامیداشت روز خیرین به مصوبه شورای عالی
انقلاب فرهنگی که روز میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را به واسطه
بذل و بخشش بسیار آن حضرت روز تکریم خیرین نامیدهاند، اشاره و تصریح کرد:
قبل از شیوع کرونا در مراسم اجتماع خیرین در مشهد مقدس حضور یافتم، در
آنجا با شنیدن حرفهای خیرین به حال خوش آنها غبطه خوردم و آرزو کردم جای
یکی از این افراد خیر و عاشق به کار مدرسه سازی باشم زیرا افراد از باب
اشتیاق و مسئولیت پذیری در این امر اجتماعی وارد میشوند.
وی با تبریک روز خیرین، حضورشان را در نظام تعلیم و تربیت
راهگشا دانست و اضافه کرد: امیدوارم گامهای آنان در عرصه مدرسه سازی و
مشارکت در امر تعلیم و تربیت بادوام تر و فراوان تر باشد.
اجرای طرح آجر به آجر از این هفته
وزیر آموزش و پرورش از فعالیت30 هزار خیر حقیقی و حقوقی
خبرداد و خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد جامعه علاقمند هستند تا با
سرمایههای خُرد وارد عرصه خیری شوند لذا ما تلاش داریم تا زیرساخت این
موضوع را فراهم کنیم.
وی ادامه داد: برای فراهم کردن شرایط مشارکت بیشتر افراد، و
اینکه هر فرد حداقل بتواند با یک آجر در سال، ماه و یا هفته به مدرسه سازی
بپردازد طرح "آجر به آجر" را از این هفته اجرایی می کنیم .
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: مدرسه تنها یک ساختمان
نیست بلکه یک فرهنگ است، زیرا مدرسه کانون تحول و عرصه آماده کردن
انسانها برای زندگی بهتراست.
وی از ساخت 30 درصد فضاهای آموزشی توسط خیرین خبر داد و
افزود: با توجه به گستردگی کشور هرچند دولت با تمام ظرفیت وارد مدرسه سازی
شده است اما بازهم ما نیازمند مشارکت خیرین در این امر خداپسندانه هستیم.
البته هر طرحی را که خیرین تا سقف 40 دصد تعهد کنند دولت آن طرح را تکمیل
خواهد کرد.
رشد 4 برابری اعتبارات نوسازی مدارس
حاجی میرزایی از 4 برابر شدن اعتبارات نوسازی خبرداد و
اظهارکرد: همچنان نیازمند مدرسه سازی هستیم، البته اگر از مدرسه سازی بی
نیاز هم بشویم باز به حضور خیران در عرصه تعلیم و تربیت نیازمندیم.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس فقید جامعه خیرین گفت: به
همت مرحوم حافظی از سال 77 بنیان جامعه خیرین گذاشته شد و تا امروز این
بنیان بسیار استوارتر شده و انشاالله استوار خواهد ماند زیرا کار خیر در
فرهنگ جامعه ما نهادینه شده است.
نظام تعلیم وتربیت مقدمه ورود به دانشگاه نیست
وزیر آموزش و پرورش این موضوع که نظام تعلیم و تربیت مقدمه
ورود افراد به آموزش عالی است را تصوری غلط عنوان و اعلام کرد: کارکرد
واقعی نظام تعلیم و تربیت، آماده سازی دانشآموزان برای ورود به زندگی و
عرصههای اجتماعی است لذا از گذشته اشتغال و موقعیت اجتماعی بر پایه
تحصیلات تکمیلی بنا شد در حالی که ماموریت آموزش و پرورش ماموریت کامل است و
آن آماده کردن افراد برای بهتر زیستن است بنابراین آموزش و پرورش در این
زمینه گامهایی برداشته و اقداماتی انجام داده است.
وی با اشاره به ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول اظهار کرد:
افراد باید به لحاظ اخلاقی، اعتقادی، هنری، زیبایی، تربیت بدنی و... تربیت
شوند بنابراین در سند تحول انسان، یک موجود چندوجهی دیده شده که همه وجوه
او باید به یک اندازه تقویت و رشد یابند، لذا دانش آموز باید مهارتهای
ارتباطی، فکر کردن و حل مسئله را داشته باشد تا ما از وضع موجود به سمت
وضع مطلوب حرکت کنیم.
دیپلم باید مجموعه ای از توانمندی ها باشد
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: دیپلم باید قیمتی شود
نباید دیپلم فقط مجوز ورود به مراکز آموزش عالی باشد بلکه اخذ مدرک دیپلم
برای افراد به معنی فراگیری تمام مهارتهای اجتماعی و فردی و مجموعهای از
توانمندیها باشد .
وی از اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت از سال تحصیلی آینده
خبر داد و تصریح کرد: طرح "مدرسه خوانا" در دوره ابتدایی با تقویت مهارت
خواندن، نوشتن و حساب کردن در مدارس در حال اجراست.
حاجی میرزایی افزود: با شکل گیری نظام رسمی تعلیم و تربیت،
خانوادهها امر تربیت را به نظام رسمی واگذار کردند البته شیوع کرونا و
تعطیلی مدارس باعث شد تا بار دیگر خانواده در کار تعلیم و تربیت دانش
آموزان در کنار مدرسه و معلمان قرار گیرند و ارتباط بین اعضای خانواده نیز
بیش از پیش برقرار شود .
وی گفت: در دوران کرونایی معلمان کارستان کردند، و از هیچ
کوششی در زمینه آموزش دانش آموزان دریغ نکردند بسیاری ازآنها از امکانات
خود برای آموزش دانش آموزان استفاده کردند تا آموزش تعطیل نشود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز آموزشهای تلویزیون از
هفته اول اسفند ماه 98، ادامه داد: از آنجایی که آموزشهای تلویزیونی یک
طرفه بود و امکان تعامل با دانش آموز وجود نداشت تدابیری در این زمینه
اندیشیدیم که مهمترین آنها راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموزان ( شاد ) بود.
وی اظهار کرد: نظامهای تعلیم و تربیت جهان به سمت آموزشهای
الکترونیکی و مکمل رفته است و ما هم باید به این سمت برویم، بنابراین
علیرغم وجود مدرسه تلویزیونی باید بستر آموزشهای الکترونیکی با امکان
تعامل بین دانش آموز و معلم مهیا می شد کرونا ما را به انجام آن تشویق کرد.
عضویت 12 میلیون دانش آموز در شبکه شاد
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به ظرفیتهای شبکه شاد،
ادامه داد: تاکنون 12 میلیون دانشآموز، 98 درصد مدیران و بیش از 80 درصد
معلمان عضو شبکه شاد شدهاند و حدود یک میلیارد فایل نیز در این محیط امن و
اختصاصی آموزش و پرورش، مبادله شده است.
وی راه اندازی شاد را یک رزمایش عنوان کرد و گفت: ممکن است در
سال تحصیلی آتی بازهم با کرونا روبهرو شویم، آن وقت نمیتوانیم بگوییم
غافلگیر شدیم لذا باید از هم اکنون مشکل آموزش در صورت تعطیلی مدارس را حل
کنیم بنابراین راهحلهای متفاوتی برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی طراحی
کردیم که مهمترین آنها شبکه شاد است و به سرعت در حال حل مشکلات هستیم.
حاجی میرزایی مهمترین دغدغه خانوادهها را بازگشایی مدارس
دانست و افزود: به خانوادهها اطمینان میدهم که اولویت اول ما سلامت دانش
آموزان است لذا کاری که با پروتکلهای بهداشتی ناسازگار باشد انجام
نمیدهیم البته در جلسه فردای ستاد ملی مدیریت کرونا درباره وضعیت مدارس
تصمیم گیری خواهد شد.
وی در خصوص برگزاری امتحانات دانش آموزان اظهار کرد:
امتحانات از تمام محتوای درسی خواهد بود بنابراین تا هرزمانی لازم باشد
برای ادامه آموزش برنامهریزی خواهیم کرد البته اولویت ما برگزاری حضوری
امتحانات است اما اگر این امکان وجود نداشته باشد امتحانات را غیرحضوری
برگزار میکنیم.
برگزاری حضوری امتحانات به نفع خود دانش آموز است
وزیر آموزش و پرورش افزود: درباره پایه دوازدهم تصمیم گیری
نهایی شده است و امتحانات از 17 خرداد آغاز وتا هفته اول تیر ماه ادامه
مییابد و دانش آموزان برای شرکت در کنکور سراسری در دهه اول مردادماه
آماده میشوند.
وی تصریح کرد: تاکید ما برای برگزاری امتحانات حضوری به خاطر
جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان است تا هریک به آنچه برای آن تلاش
کردهاند دست یابند.البته با رعایت فاصله گذاری و افزایش پایگاههای
امتحانی، امتحانات را حضوری برگزار کنیم هرچند اگر در آن زمان وزارت بهداشت
صلاح دیگری بداند قطعا ما نیز به آن عمل میکنیم