آخرین مطالب

خدمات شهید جمهور در حوزه سلامت، ماندگار است گزارش - اقتصادی - خیرین آموزشی ودرمانی - فرهنگی واجتماعی

خدمات شهید جمهور در حوزه سلامت، ماندگار است

  بزرگنمایی:
ییس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خطبه های نماز جمعه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت، مهمترین دستاوردهای حوزه سلامت استان را در مدت حدود سه سال ریاست جمهوری شهید ابراهیم رییسی،تشریح کرد.

تاج پرس/یزد

به گزارش وبدا-یزد- دکتر سید مهدی هاشمی باجگانی افزود: شهید رییسی،شهید بزرگواری بود که ساده زیستی و قناعت را از شهید رجایی،مظلومیت را از شهید بهشتی و کار،تلاش و محبوبیت در قلوب مردم و اندیشمندان را از شهید قاسم سلیمانی به ارث برده بود.
وی اظهار داشت: شهید رییسی در عرصه های مختلف،واجد اثرات متعدد در سطح کشور بود که یکی از وجوه آن،بحث سلامت است که در استان یزد هم نمودهای مختلف آن را شاهد هستیم و خدمات ایشان در حوزه سلامت،ماندگار است.
دکتر هاشمی باجگانی ضمن گرامیداشت یاد وخاطره سوم خردادماه و سالروز آزادسازی خرمشهر تصریح کرد:حدود 45 سال پیش در این کشور با 36 میلیون جمعیت،کمبودهای فراوانی در کوچکترین سطوح بهداشتی-درمانی وجود داشت. به طوری که بیماران ما باید کیلومترها راه را طی می کردند و توسط پزشکان هندی،بنگلادشی و پاکستانی که هیچگونه آگاهی از مسائل فرهنگی،مذهبی،اجتماعی و… ایران نداشتند،تحت درمان قرار می گرفتند.
وی ادامه داد:در آن دوران،امید به زندگی در کشور ما کمتر از 57 سال بود و درحال حاضر و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی،این شاخص به بالاتر از 77 سال رسیده است.
رییس دانشگاه به برخی از شاخص های بین المللی که نماد سلامت و بهداشت در جوامع می باشد اشاره و خاطر نشان کرد: میزان مرگ و میر مادران باردار قبل از اقتلاب ،255 مرگ در هر 100 هزار بارداری بود و اکنون این رقم به کمتر از 20 مرگ در هر 100 هزار بارداری کاهش یافته است.
وی افزود: میزان مرگ و میر کودکان زیر یک ماه،از بیش از 200 مورد به کمتر از هفت مورد در هر هزار تولد کاهش یافته است.همچنین انجام واکسیناسیون به 99 درصد جامعه تسری یافته و فاصله رسیدن تا اولین مرکز بهداشتی-درمانی و مراکز خدمات جامع سلامت بسیار تغییر یافته و کمتر شده است.
وی خاطر نشان کرد: قبل از انقلاب اسلامی،تعداد چهار بیمارستان یا مریض خانه کوچک در سطح استان وجود داشت و اکنون بیش از 20 بیمارستان مجهز،مشغول ارائه خدمات به مردم هستند.بخش های ویژه شامل دیالیز،تصویربرداری،امکانات تشخیصی در بیمارستان ها فعال است و استان یزد به عنوان قطب درمان و سلامت کشور شناخته می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به گوشه ای از دستاوردهای حوزه سلامت استان در دوران کوتاه ریاست جمهوری شهید رییسی اشاره کرد و گفت: کسب رتبه اول اهدای عضو در کشور،انجام کاشت حلزون برای نخستین بار،راه اندازی بخش پیوند مغز و استخوان،انجام عمل تعویض دریچه قلب بدون جراحی،راه اندازی ام آرآی های متعدد در سطح استان بویژه در شهرستان های مهریز،ابرکوه و تفت از جمله دستاوردهای حوزه درمان دانشگاه می باشد.
دکتر هاشمی باجگانی کسب رتبه دوم در غربالگری سرطان روده بزرگ،بهره برداری از 18 واحد بهداشتی در سراسر استان،اجرای طرح تسکین(تامین سلامت کارکنان یزد نوین)،تزریق دو میلیون و 200 هزار دوز واکسن کرونا و کنترل این بیماری،واکسیناسیون رایگان بیش از 45 هزار نفر از اتباع بیگانه در استان یزد،بیماریابی سل وشناسایی و درمان رایگان 62 بیمار را ازجمله اقدامات و موفقیت های حوزه بهداشت استان در این مدت برشمرد.
تولید بیش از 23 محصول دانش بنیان در حوزه سلامت،رتبه اول کشور در مهارت آزمایی سم آفلاتوکسین،کسب مدال طلای المپیاد دانشجویی،رتبه اول کیفیت و اعتباربخشی اورژانس پیش بیمارستانی استان در بین 67 پایگاه اورژانش کشور،افزوده شدن 10 پایگاه اورژانس 115 با عتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان،بهره برداری از بیمارستان بحران باهزینه ای بالغ بر 270میلیارد تومان و… هم از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت استان در طول دوران ریاست جمهوری شهید رییسی می باشد.
رییس دانشگاه همچنین با اشاره به مسئله فرزندآوری و افزایش جمعیت به سخنی از مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرموده اند: “تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده،یکی از ضروری ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ ساز،تاکید بیشتری می یابد.”
وی افزود:موتور محرکه یک جامعه،جوانان آن هستند و مسئله ضرورت افزایش جمعیت در دهه 90 مورد توجه و تاکید مقام رهبری قرار گرفت و دراواخر دهه 90،قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
دکتر هاشمی ادامه داد: اگر 14 درصد جمعیت یک کشور را سالمندان تشکیل دهند (افراد بالای 65 سال) یعنی آن کشور دچار بحران جمعیتی شده و در حال حاضر این رقم درکشور ما 11٫5 درصد است و ضرورت برنامه ریزی در زمینه جوانی جمعیت امری اجتناب ناپذیر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: رشد جمعیت در سال 95 از 2٫12 درصد به 1٫66 درصد رسیده و نرخ باروری کاهش یافته است.در استان یزدهم این رقم در سال 95،2٫63 بوده و درحال حاضر به عدد دو درصد کاهش یافته است.
وی بالاترین نرخ باروری را استان را مربوط به بهاباد با 2٫7 درصد و کمترین نرخ را مربوط به شهرستان های خاتم و ابرکوه با نرخ کمتر از 1٫7 عنوان کرد.
وی تصریح کرد: نرخ خام ولادت در کشور 12٫6 درصد در هر هزار نفر و در استان یزد 14٫7 در هر هزار نفر است و استان یزد در شاخص نرخ باروری،حائز رتبه ششم در کشور می باشد که کفایت کننده نیست.
وی نیاز همه جانبه در زمینه افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت را به عنوان یک پشتوانه مهم برای کشور های درحال توسعه برشمرد.

گفتنی است ایستگاه سلامت هم در محل برگزاری نماز جمعه یزد برپا شد و سنجش فشارخون ، توزیع پمفلت و تراکت های آموزشی در راستای جوانی جمعیت و سلامت خانواده برای نمازگزاران صورت گرفت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

اطلاعیه صندوق اعتباری هنر در خصوص زمان ثبت نام بیمه درمان تکمیلی سال 1403

آیین نامه جدید عوارض از مسافران پرواز‌های خارجی + جزئیات

اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» ابلاغ شد+ جزئیات

فداکاران محلی پیشتاز خط مقدم آتش درجنگل باغ معدن شهرستان خاتم(هرات)

دانشگاه یزد در رشته سیاست‌گذاری ‌اجتماعی دانشجو می‌پذیرد

شرکت‌های بیمه در یزد چقدر خسارت پرداخت کردند؟

پیشرفت پروژه مخزن 10 هزار متر مکعبی دربید

عملیات پلیس یزد در کویر در چند سال اخیر بی نظیر بود

عزاداری نیروهای مسلح یزد در سوگ پیامبر اکرم و دو سبط گرامیشان

بهره برداری از 26 پروژه‌ شهرستان خاتم (هرات)در هفته دولت

لزوم معرفی اقدامات زیست محیطی به عنوان الگویی برای صنایع

یافته‌های باستان‌شناسی به عنوان یزددر سپیده دمان تاریخ

فعالیتهای اوقاف در حوزه های فرهنگی و اقتصادی در خصوص رفع مشکلات

افتتاح پروژه‌های عمرانی بخش مرکزی بهاباد

قیمت مسکن درپرندوپردیس

جدول لیگ برتر ایران بعد از شکست استقلال تهران

نمره ی مهدی طارمی، دربازی FC25

شرایط اورژانسی مسکن / پیش‌بینی انبوه‌سازان از وضعیت مسکن در دولت پزشکیان

انتصاب چهارمین زن در کابینه پزشکیان

یک اهل سنت به سمت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشورمصوب شد

هیئت دولت چهاردهم درمحضر رهبر انقلاب

رهبرمعظم انقلاب اسلامی :کارزار جبهه حسینی با جبهه یزیدی تمام‌ نشدنی است

باغی امیدبخش برای دورهمی سالمندان یزدی

برگزاری دوره آموزشی ایمنی آب ومدیریت بحران

انواع سبک های معماری در طراحی ویلا

بهترین شهرهای جهان برای زندگی جوانان

رتبه دوم استان یزد در کمترین نرخ بیکاری مردان کشور/ برنامه آمایش شهرستان‌های استان در حال تدوین است

کیش؛ میزبان رقابت‌های جهانی بدنسازی

لیست خودروهای وارداتی جانبازان + قیمت

مصوبه الزامی بودن گواهینامه برای متقاضیان خرید خودروابطال شد

همه چیز درباره پنیرلاکتیکی

عصر تغییرات اقلیمی و کشاورزی

ایجاددرآمدهای ارزی با فریلنسینگ و کارهای از راه دور به عنوان یک فرصت شغلی جذاب و پردرآمد

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهورشد

برشی از خاطرات پیاده روی اربعین

وام 300میلیونی برای کسب‌وکارها+جزییات

شرایط تبدیل خودروهای ثبت نامی ایران خودرو اعلام شد + جدول

رازعمر صدساله شدن ازنظردانشمندان

پول بلوکه شده در حساب وکالتی ایران خودرو کی قابل برداشت است؟

دکتر شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست شد

انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری به سمت معاون حقوقی رئیس جمهور

تمام وسایل موردنیازباغبانی

سخنگوی جدید دولت کیست و چه عناوینی را در کارنامه مدیریتی خود ثبت کرده است؟

تفویض مسئولیت اداره امور گزینش کشور به دکتر قائم‌پناه توسط ریس جمهور

خبرخوش حیدرمرادی مدیرعامل مَ‌کارت برای هنرمندان عضوصندوق اعتباری هنر

مجلس به همه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم رای اعتمادداد

تقدیر وزیر نیرو از مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد

نجات جان احیاگر حیات انسان و جامعه بشری می باشد

نشست هم اندیشی ترویج و جهاد کشاورزی در راستای فعالیتهای ترویجی

نهمین نشست با عنوان تاریخچه ی صنعت طلا و جواهر در یزد