آخرین مطالب

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مجوزهای کسب وکار - بانک قوانین ومقررات کسب و کار - کسب وکارهای ایرانی

قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

  بزرگنمایی:
جزئیات متن قانون

شماره11/7789ـ 145 1401/2/5 حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که با عنوان طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود ، با تصویب در جلسه علنی روز سه­ شنبه مورخ 1400/12/24 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ارسال می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف شماره19177 1401/2/10 قوه قضاییه ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» که در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و چهارم اسفند ماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1401/1/30 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 11/7789ـ 145 مورخ 1401/2/5 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می گردد. رئیس جمهور ـ سیدابراهیم رئیسی قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار ماده1ـ متن زیر به عنوان ماده (7 مکرر)، به قانون اجرای سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 1386/11/8 با اصلاحات و الحاقات بعدی الحاق می شود: ماده7 مکرر ـ کلیه مجوزهای کسب وکار که سلامت، محیط زیست، بهداشت عمومی ـ اجتماعی، نظم و انضباط پولی، مالی و ارزی، فرهنگ و امنیت ملی را به صورت مستقیم تهدید می کنند یا مستلزم بهره برداری از منابع طبیعی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی هستند، به تشخیص هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار و تأیید هیأت وزیران در صورتی­که تا سه­ماه پس از لازم­الاجراء شدن این قانون در درگاه ملی مجوزهای کشور ثبت شوند، به عنوان مجوزهای تأییدمحور که نیازمند بررسی و تأیید مراجع صدور مجوز است معرفی شده و فعالیت در آنها نیازمند طی مراحل أخذ مجوز بر اساس ماده (7) این قانون می­ باشد. از چهارماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، سایر مجوزهای کسب وکار به عنوان مجوزهای ثبت­ محور شناخته می شوند و اتمام مراحل ثبت­ نام در درگاه ملی مجوزهای کشور به منزله صدور مجوز است. متقاضیان این مجوزها باید در زمان ثبت­ نام در درگاه ملی مجوزها، فرم تعهد به أخذ استانداردهای اجباری و مراعات قوانین و شرایط حرفه­ای مورد تأیید هیأت مقررات­ زدایی و بهبود محیط کسب­ وکار را امضاء نمایند. مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب­ وکار موظف است حداکثر ظرف سه روز کاری پس از تکمیل ثبت نام در درگاه ملی مجوزهای کشور، مجوز به همراه شناسه یکتای صادره برای شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی به شکل برخط را صادر کند و مراتب را به اطلاع نهادهای نظارتی، اتاق های ایران، تعاون و اصناف، اتحادیه های صنفی، تشکل های ذی­ربط و دستگاههای اجرائی مربوط از جمله سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تأمین اجتماعی برساند و مجوزهای صادره را به صورت عمومی منتشر کند. اطلاعات مورد نیاز درگاه ملی مجوزها برای درخواست مجوز با استفاده از سامانه های ملی موجود تکمیل می شود. درصورتی که متقاضی در ثبت اطلاعاتی که سامانه های ملی موجود از آنها پشتیبانی نمی کنند مرتکب خلاف شود، مجوز صادره با تشخیص هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار از اعتبار ساقط می گردد و مرتکب، به مدت دو سال از خدمات این درگاه محروم می شود. مفاد این حکم نافی حق مراجعه اشخاص به مرجع قضائی ذی­صلاح نمی­­باشد. تبصره1ـ هریک از مراجع صدور مجوز درصورت درخواست افزودن مجوزی به فهرست مجوزهای تأییدمحور، موظف است ادله و مستندات خود را به هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار ارائه کند. هیأت درصورت موافقت، درخواست افزودن مجوز جدید را جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال می کند. تبصره2ـ کلیه مجوزهای کسب وکارهای تأییدمحور که شرایط أخذ مجوزشان پس از اتمام مهلت مندرج در صدر این ماده و تأیید هیأت وزیران توسط مرجع صادرکننده مجوز در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری نشود با تشخیص هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار و پس از تأیید هیأت وزیران به مجوز ثبت محور تغییر پیدا می کنند و هیأت وزیران موظف است ظرف یک ماه نسبت به مصادیق مذکور اتخاذ تصمیم نماید. سازمان بازرسی کل کشور و هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار موظفند رئیس و یا مدیران، مسؤولان و اشخاصی که کوتاهی نمودن آنها در این خصوص محرز است را حسب مورد به شورای رقابت یا هیأت تخلفات اداری معرفی کنند. در طول زمان بهره برداری از مجوزهای ثبت محور پس از اعتراض اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتحادیه های صنفی، تشکل ها یا دستگاههای اجرائی ذی­ربط با ارائه دلایل توجیهی به هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار و تشخیص هیأت و تأیید هیأت وزیران، امکان تغییر مجوز موضوع این تبصره به تأییدمحور وجود دارد. تبصره3ـ چنانچه هر یک از مراجع صدور مجوز در موعد مقرر در درگاه ملی مجوزهای کشور، پاسخ درخواست­ کننده مجوز را اعم از قبول یا رد اعلام نکند، به منزله موافقت درنظر گرفته شده و مجوز مورد نظر از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور به طور خودکار صادر شده و در اختیار متقاضی قرار می گیرد. تمامی مسؤولیت های حقوقی و صنفی که در رابطه با مجوزهای صادره، بر عهده مرجع صادرکننده است، در خصوص مجوزهای صادره شده در این فرآیند نیز پابرجاست. مرجع صدور مجوز درصورت رد درخواست، موظف است دلایل و مستندات تصمیم خود را به صورت مکتوب به اطلاع متقاضی برساند. تبصره4ـ وضع هرگونه محدودیت و مانع در مسیر صدور مجوز، که خارج از چهارچوب این قانون باشد به دلایلی از قبیل اشباع بازار، محدودیت ظرفیت و حدود صنفی یا بر اساس تعداد و یا فاصله جغرافیایی دارندگان و یا متقاضیان آن مجوز، ممنوع است. درصورت محدودیت منابع طبیعی یا محیط زیستی، وضع محدودیت جدید به تشخیص نهادهای ذی­ربط، منوط به تأیید هیأت مقررات­ زدایی و بهبود محیط کسب و کار و با تصویب هیأت وزیران مجاز است و تا قبل از تصویب هیأت وزیران محدودیت جدید نافذ نخواهد بود. تبصره5 ـ انتقال مجوزهای ناظر به صلاحیت های حرفه ای موکول به داشتن همان سطح صلاحیت و طی فرآیند معمول أخذ مجوز همچون قبولی در آزمون مربوط بوده و با تأیید مرجع صادرکننده مجوز امکان­پذیر است و انتقال مجوزها تنها پس از گذشت دوسال از صدور مجوز و منوط به شروع فعالیت مجاز است و در صورتی که هر مجوز به مدت دوسال غیرفعال باقی بماند، مرجع صادرکننده مجوز مکلف است پس از اخطار و اعطای مهلت یک­ماهه به صاحب مجوز برای فعال سازی، به اعتبار مجوز صادره خاتمه دهد. تبصره6 ـ در مواجهه با استعلام مأموران دولتی، نظامی، انتظامی و ضابطان قضائی، ارائه شناسه یکتای مجوز صادره از سوی دارنده مجوزکفایت می کند. در صورت مثبت بودن استعلام، درخواست مدارک اضافی برای مجوز کسب و کار، جرم محسوب و مرتکب به یکی از مجازات های تعزیری درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1392/2/1 محکوم می شود. تبصره7ـ شش ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون هرگونه استعلام، تمدید یا ابطال مجوز، تنها از طریق شناسه یکتای مجوز صادره از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور قابل انجام است. امکان استعلام شناسه یکتای صادره برای دارندگان مجوزها در درگاه ملی مجوزهای کشور باید برای عموم مردم فراهم باشد. مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار موظف است برای مجوز­های کسب و کار أخذ­شده قبل از لازم ­الاجراء شدن این قانون با درخواست کتبی یا الکترونیکی دارنده مجوز، ظرف یک­ماه از زمان درخواست، شناسه یکتا صادر کند. کسب وکارهایی که از دوسال پس از لازم الاجراء شدن این تبصره، شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می شوند. ماده2ـ دوماده به عنوان مواد (30) و (31) به قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب 1390/11/16 الحاق می شود: ماده30ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است با همکاری معاونت ذی­ربط رئیس ­جمهور حداکثر شش ماه پس از لازم­ الاجراء شدن این قانون، با استفاده از ظرفیت­ های موجود نسبت به اصلاح و ارتقاء «پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات مرتبط با محیط کسب وکار» اقدام نماید. دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1386/7/8 مکلفند پیش نویس آیین نامه، دستورالعمل یا بخشنامه خود را یک هفته قبل از صدور، در تارنمای (سایت) خود به اطلاع عموم و فعالان اقتصادی برسانند تا فرصت لازم برای اعلام نظرات عموم یا فعالان اقتصادی و تشکلها وجود داشته باشد. همچنین دستگاههای اجرائی مکلفند هرگونه آیین نامه، دستورالعمل یا بخشنامه یا مقرره خود را بلافاصله در پایگاه مذکور ثبت نمایند و به اطلاع عموم برسانند. یک­سال پس از لازم­ الاجراءشدن این قانون، مقررات تنها در صورت ثبت در پایگاه موضوع این ماده نافذ می باشد. ماده31ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است حداکثر سه ­ماه پس از لازم ­الاجراء شدن این قانون، دستورالعمل نحوه ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات بانکی را تهیه کند و به تصویب شورای پول و اعتبار برساند. بانکها و مؤسسات اعتباری موظفند در چهارچوب دستورالعمل مذکور و با استفاده از ظرفیت­های موجود، سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات را با امکان دسترسی هر تسهیلات گیرنده به اطلاعات تسهیلات خود ظرف یک­سال پس از لازم­ا لاجراءشدن این قانون ایجاد نمایند و نسبت به ثبت الکترونیکی قراردادهای تسهیلات و قراردادهای وابسته از جمله ضمانت، ارزیابی وثایق، امهال مطالبات، اقرار به دین، تهاتر، صلح و توافق، رضایت­نامه و هرگونه توافق مرتبط با تسهیلات اقدام نمایند. یک­سال پس از لازم الاجراءشدن این قانون، دریافت هرگونه وجه قانونی مرتبط با تسهیلات توسط بانکها و مؤسسات اعتباری (از قبیل کارمزد، هزینه کارشناسی، اصل، سود، وجه التزام و غیره) در قالب قرارداد درج شده در سامانه مذکور انجام خواهد پذیرفت. تبصره1ـ درخصوص قراردادهای تسهیلاتی که قبل از لازم­ الاجراءشدن این قانون منعقد شده است، منوط براینکه بیش از سه­ سال از تسویه آنها نگذشته باشد، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند یک هفته پس از ثبت درخواست مشتری یا سایر متعهدین ذی­ربط در شعبه، یک نسخه از قرارداد و اطلاعات کامل تسهیلات مزبور از جمله جدول اقساط را به آنها ارائه نمایند. تبصره2ـ تا زمان پیاده­ سازی سامانه الکترونیکی قراردادهای تسهیلات که حداکثر یک­سال پس از لازم­الاجراءشدن این قانون است، بانکها و مؤسسات اعتباری مکلفند ظرف یک­ماه پس از انعقاد قرارداد، ترتیبی اتخاذ نمایند که مشتریان اعم از تسهیلات­ گیرنده، ضامنان و راهنان با ورود به صفحه شخصی خود در درگاه بانک، امکان دسترسی به تصویری از نسخه کاغذی قرارداد تسهیلاتی خود را داشته باشند یا درصورت درخواست، این قراردادها به صورت کاغذی به تسهیلات گیرندگان تسلیم و رسید تحویل تصویر قرارداد به مشتری، در پرونده شعبه نگهداری شود. تبصره3ـ بانک مرکزی موظف است ضوابط انضباطی لازم برای بانکها و مؤسسات اعتباری در راستای اجرای این ماده را در دستورالعمل مذکور در صدر این ماده پیش ­بینی کند. در هر حال محاسبات این سامانه الکترونیکی مبنای امور مربوط نظیر صدور اجرائیه، دادخواست مطالبه وجه، تهاتر، تسویه حساب و امهال قرارداد از سوی بانک است و کلیه مراجع قانونی موظفند صرفاً این اطلاعات را ملاک و مبنای اقدام قرار دهند. حکم این تبصره مانع از اختیارات مقام قضائی نیست. تبصره4ـ متخلفان از مفاد این ماده یا از نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار، اعم از مدیران یا کارکنان خاطی شبکه بانکی علاوه بر جبران کلیه خسارات ­وارده به مشتریان، حسب مورد به مجازات مقرر در ماده (576) قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم ـ تعزیرات و مجازات­های بازدارنده مصوب 1375/3/2) و یا ممنوعیت از اشتغال در بانکها و مؤسسات اعتباری در هر حال حداکثر تا دوسال محکوم می گردند. ماده3ـ ماده (5) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب 1354/4/25 به شرح زیر اصلاح می شود: ماده5 ـ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده(69) این قانون منوط به قبولی انتقال­ گیرنده در آزمون مذکور است. تبصره ـ برای مشمولان بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1395/12/14 با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده حداقل شصت درصد (60%) است. ماده4ـ در بند «الف» ماده (7) قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381/1/18 عبارت «بر اساس نیاز مناطق کشور» حذف و دو تبصره به عنوان تبصره­ های (1) و (2) به این بند الحاق می شود: تبصره1ـ کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز در هر رشته را کسب کنند، به عنوان پذیرفته شده، برای طی مراحل مقتضی به کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­قضائیه معرفی می شوند. توزیع استانی پذیرفته شدگان بر اساس تقاضا یا امتیاز پذیرفته شدگان می­باشد. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون کارشناسان رسمی دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد. تبصره2ـ برای مشمولان بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می­باشد. ماده5 ـ تبصره ماده (1) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب 1376/1/17 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (2) به آن الحاق می­شود: تبصره1ـ کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (70%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (1%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده ­اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می گردند. نظارت بر اجرای این تبصره برعهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است درصورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه ­قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد. تبصره2ـ برای مشمولان بند «چ» ماده (88) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (1) حداقل شصت درصد (60%) می­باشد. قانون فوق مشتمل بر پنج ماده در جلسه علنی روز سه­شنبه مورخ بیست و چهارم اسفندماه یکهزار و چهارصد مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1401/1/30 به تأیید شورای نگهبان رسید. رئیس مجلس شورای اسلامی ـ محمدباقر قالیباف


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی: تمام کشورها با ما همکاری کنند

ایلان ماسک قدرتمندترین موشک جهان را رونمایی کرد +عکس

ایران و ژاپن مهیای جشن صعود، گره در گروه مرگ

راه اندازی سامانه‌های الکترونیک؛خدمات هویتی به مردم

با حضور پیکر مطهر شهدای گمنام مدارس، دانشگاه‌ها و واحدهای صنعتی فضایی معنوی به خود می گیرند

فناوری نسل چهارم(4G) موبایل

افتتاح و بهره برداری از فاز دوم خوابگاه‌ متاهلی دانشگاه یزد

برگزاری مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه و استقبال گسترده اصحاب قرآنی

ترویج شعر و جذب جوانان با خلاقیت‌های نوین

برگزاری دوره آموزشی مدیریت تعارض منافع در شرکت آبفای استان یزد

فرمانده جدید پلیس فرودگاه بین المللی یزد معرفی شد

مبادله 100 درصد موافقتنامه‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با دستگاه‌های اجرایی استان

رسانه‌ها همواره در صف مقدم مقابله با جنگ نرم دشمن در جهاد تبیین و جهاد امیدآفرینی قرار دارند

هنر، خط اتصال بین ادیان و پیروان مذاهب گوناگون است

دکتر پزشکیان وارد استان سیستان و بلوچستان شد

خداوند انسانها را نه تنها در برابر انسانهای دیگر بلکه در قبال سایر موجودات مسئول دانسته است

هزینه روزانه هر هکتار فضای سبز شهری در یزدیک میلیون تومان است

نقش رسانه‌ها امروزه بیشتر ازموشک هاو ابزارهای جنگی درعقب راندن دشمن هست

انتخابات هیات نظارت بر مطبوعات به تعویق افتاد

جزئیات انعقاد تفاهم‌نامه در 11 استان برای ساخت صنعت‌شهر

نظر سایت AFC درباره بازی ایران | تصمیم سخت قلعه‌نویی

خصوصی‌سازی در کشور عملاً اتفاق نیفتاده است+هیات واگذاری

رونمایی رسمی بازار توافقی از 26 آذرماه+خداحافظی باسامانه نیما

محرومیت قطعی تیم ملی فوتبال روسیه درجام جهانی 2026

جدول افزایش قیمت خودروهای داخلی +مجوزازمراکزذیصلاح

فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/ ماجرای 10 درصد کسری چیست؟

مخازن یزدبه لحاظ تاسیسات حفاظتی و ایمنی بسیار مطمئن هست

برگزاری جلسه برنامه ریزی برای گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار

معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور

بوستان بانوان خیرآباد؛ گامی به سوی فضایی دلنشین و شاد برای بانوان یزدی

سوت آغاز سومین دوره المپیاد ورزش کارگری استان یزد در میبد به صدا درآمد

دیدار مدیر کل آموزش و پرورش با یادگار سومین شهید محراب

نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی

نظام نوین درآمد ؛ هزینه در استان‌ها اجرا می‌شود

پوستر چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر یزد رونمایی شد

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام راشد یزدی

تشکل‌های دانشجویی، کلید توسعه کنش‌های عمیق و مطالبه‌گری قانونی

واریز 10 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی یزد

ساماندهی متکدیان و کودکان کار استان یزد

پایان عملیات تسطیح وآغاززیرسازی جاده شهرک پرورش اسب

رفع برخی مشکلات وکاهش ضایعات و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی

نخستین کنگره بین المللی شتر در استان یزدبرگزار شد

پرورش شترنقش اساسی درتوسعه پایدار اقتصاداستان دارد

این نشانه‌ها علامت مشکلات کیسه صفرا است +مراجعه به دکتر

تاریخ واریزمبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان +شیوه پرداخت اعلام کرد

بیرانوند در یک قدمی ثبت رکورد تاریخی+عابدزاده

تولید محتوا، کلید اثرگذاری بر جوانان در عصر رسانه

هومن عظیمی مرداخلاق وعملگرای رسانه، سکنداراداره کل مطبوعات داخلی شد

انعقاد تفاهم نامه آغاز طرح ملی دانش آموزی داناب و سواد آبی در سال جدید تحصیلی

رونق گردشگری کشاورزی، معرفی آداب و رسوم و غذاهای محلی روستای تاریخی فهرج