آخرین مطالب

رئیس خانه صمت یزد:

برای رفع مشکلات اقتصاد کشور تعامل بین دولت و بخش خصوصی لازم است گزارش - اقتصادی - حقوق وقوانین شهروندی - فرهنگی واجتماعی

برای رفع مشکلات اقتصاد کشور تعامل بین دولت و بخش خصوصی لازم است

  بزرگنمایی:
رئیس خانه صمت یزدگفت:برای رفع بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور را تعامل بین دولت و بخش خصوصی دانست و با اشاره به برخی آمارها در مورد وضعیت کنونی صنعت استان، ابراز کرد: براساس آخرین آمارهای مربوط به ابتدای زمستان سال گذشته، ۴۶ درصد از مجموع ۳۵۰۰ واحد دارای پروانه بهره برداری در استان یزد ۱۰۰ درصد فعال هستند، ‌۳۲ درصد بین ۳۰ تا ۷۰ درصد فعالیت دارند و ۲۲ درصد واحدهای استان نیز غیرفعال و تعطیل بودند.

تاج پرس/یزد
سید علی اکبر کلانتر در نشست با خبرنگاران گفت: خانه صمت استان دارای 20 انجمن تخصصی است که زیرمجموعه برخی از این انجمن‌ها، بیش از 700 واحد صنعتی هستند.

وی بابیان این که انجمن‌های خانه صنعت و معدن یک بازوی مشورتی خوب و حلقه اتصال خوب بین بخش دولتی و خصوصی است، یادآور شد:درحال حاضر تعداد واحدهای بخش خصوصی 90 درصد واحدهای تولیدی استان را شامل می شوند.

کلانتربا بیان این که پیوند بخش دولتی و خصوصی قدرت خوبی برای رایزنی جهت رفع برخی مسائل حوزه اقصاد و تولید کشور است، گفت: خوشبختانه انجمن‎های استان از این حیث کارکردهای خوبی داشته و اتفاقات خوبی را رقم زده‌اند.

وی بابیان این که خانه صمت سالهاست که وضعیت صمت استان را پایش می‌کند، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر این اطلاعات مبنای تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولتمردان  قرار گرفته است.

این فعال اقتصادی در مورد چالش‌های حوزه اقتصاد و اشتغال استان، گفت: متاسفانه در این حوزه با چالش‌هایی مواجه‌ایم که البته عمدتاً درسطح کلان کشوری شاهد آن هستیم که ناشی از برخی راهبردهای اشتباه است. البته مدیران کلان کشور خواستار تغییر این راهبردها هستند ولی باید بررسی کرد که علت عملیاتی شدن آن چیست؟

وی موضوع انتخاب کارگزاران را مسئله مهمی خواند که برای توسعه اقتصاد کشور باید مورد اهتمام قرار گیرد و از کسانی بهره گرفته شود که به ظرفیت‌ها و راهکارها آشنا باشند.

کلانتر با بیان این که استان یزد ازبالاترین سرانه صنعتی در کشور برخوردار است به نحوی که به ازای هر 300 نفر در استان یک کارخانه داریم، گفت: در حال حاضر حدود 47 درصد اشتغال استان از ناحیه صنایع فعال دارای مجوز تامین می‌شود که باید این توانمندی را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: البته گاهاً برخی انتقادات در مورد صنایع فولاد و کاشی و سرامیک در استان وجود دارد ولی باید توجه داشت که این صنایع بالاترین اشتغال و درآمد استان را تامین می‎‌کنند لذا لازم است تلاش کنیم ضمن حفظ این صنایع، زیرساختهایی را فراهم آوریم که مانع از بین رفتن محیط زیست و تبعات آنها شویم.

وی با بیان این که متاسفانه در کشور گاهاً مشکلی ایجاد می‌کنیم و بعد برای رفع آن کارگروه راه می‌اندازیم، گفت: عمده چالش‌ کشور مربوط به تحریم‌ها و در وهله بعد مشکلات بانکی و مالی است به طوری که متاسفانه در مورد اخیر، صنعت کشور از ترس مرگ، اقدام به خودکشی کرده چرا که قاعدتاً پولی که از بخش تولید حاصل می‌شود نباید منجر به تورم در جامعه ‌شود.

این مسئول با تاکید بر این که توسعه صنعتی در کشورمان فاقد استراتژی است، خاطرنشان کرد: خانه صمت استان طی نامه‌ای قریب به 40 چالش این بخش را به رئیس جمهور منتخب گزارش داده ولی می دانیم که رفع این چالش‌ها یکی دو ساله ممکن نیست و ضرورت دارد زیرساختهای کشور در این حوزه تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: تحریم‎های ظالمانه باعث شده که صنعت کشورمان سالها از دنیا عقب بماند و این در حالیست که اگر بخواهیم با همین سرعت پیش برویم، هرگز قادر به رقابت با آنها نخواهیم بود.

کلانتر با بیان این که باید مسائل راهبردی کشور مرتفع شود، گفت: موضوعاتی مانند FATF جدا از مسائل سیاسی مربوط به آن جهت رفع مشکلات کشورمان رفع شود.

وی یادآور شد: هرچند صنعت بدون انرژی معنا ندارد ولی بیشترین صنایع استان یزد نیز انرژی بر هستند لذا مهمترین چالش امروز صنعت استان ناترازی انرژی است که یکی از علل آن نیز تحریم‌هاست و باید برای رفع آن راهکاری از سوی مسئولان اندیشیده شود.

رئیس خانه صمت استان با بیان این که البته ساز و کارهایی برای ورود بخش خصوصی به حوزه سرمایه گذاری در تولید انرژی در کشور اندیشیده شده است، گفت: با این حال اختلاف قیمت انرژی تولیدی با انرژی عرضه شده در بخش خصوصی برای صنایع به صرفه نیست و نیازمند تامین زیرساختها لازم در این حوزه هستیم.

وی مهمترین پیشنهاد خانه صمت استان برای رفع بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور را تعامل بین دولت و بخش خصوصی دانست و با اشاره به برخی آمارها در مورد وضعیت کنونی صنعت استان، ابراز کرد: براساس آخرین آمارهای مربوط به ابتدای زمستان سال گذشته، 46 درصد از مجموع 3500 واحد دارای پروانه بهره برداری در استان یزد 100 درصد فعال هستند، ‌32 درصد بین 30 تا 70 درصد فعالیت دارند و 22 درصد واحدهای استان نیز غیرفعال و تعطیل بودند.

وی افزود:به لحاظ رسته‌های صنعتی در استان یزد به ترتیب 14 درصد واحدها در حوزه استخراج و فراوری سنگ‌های تزئینی، 13 درصد در رسته نساجی، 11 درصد در رسته صنایع غذایی، دارویی و آرایشی، 9 درصد پلیمری، 9 درصد صنایع فلزی و هشت درصد صنایع ماشین سازی و مابقی در سایر رسته‌ها قرار دارند.

کلانتر همچنین گفت: بیشترین واحدهای صنعتی استان به میزان حدود 1600 واحد در مرکز استان مستقر هستند و در وهله بعد در شهرستانهای میبد و اردکان واقع شده‌اند.

وی ادامه داد: اشتغال واقعی در بخش صنایع مجوزدار استان براساس آمار بیمه شده‎ها 84 هزار نقر است که به ترتیب در یزد، میبد، اشکذر و اردکان، بافق، مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد فعالیت دارند.

رئیس خانه صمت استان در پایان نیز اظهار کرد: 44 درصد اشتغال صنعت یزد غیربومی هستند که به دلایل مختلفی بستگی دارد، ضمن این که 85 درصد شاغلین غیربومی در استان مرد و 15 درصد زن هستند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

قابل اعتمادترین خودرو‌های جهان؛ مرسدس بنز در جایگاه دهم!

شعر فارسی هیچگاه در مقابل طوفان حوادث و هجوم زبان بیگانه سر خم نکرده است

تشکررهبر انقلاب از مدال‌آوران و اعضای کاروان‌های اعزامی به المپیک و پاراالمپیک پاریس

صنعت سینما زبان گفت‌وگو و وفاق میان نخبگان، مردم و نظام حکمرانی است

نتایج نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» از 75 صاحب‌نظر بازار سرمایه بررسی شد

تقدیر از دبیر شورای اقامه نماز شرکت آب و فاضلاب استان یزد

کسب رتبه نخست استان یزد در صدور اسناد مالکیت موقوفات

حضور اورژانس درصحنه‌ی حوادث باعث آرامش مردم می‌شود

چه نوع غذاهایی برای 50ساله هاخوب است

برندگان لاتاری خودروچه کسانی هستند؟

خسارتهای استفاده از آسانسورغیراستاندارد، متوجه مالک ساختمان است

ملت ایران با صبر و آزادگی جانبازان خود را به قله‌های عزت برسانند

نگاهی به تاریخچه ی جنگ های بشر وآرمان صلح جهانی

تعاونی‌ها زایشگاه تفکر نوین درعرصه های اندیشه وعملیات هستند

پیگیری جدی پروژه‌های نهضت ملی مسکن در دستور کار بنیاد مسکن استان یزد

کنترل آفات و بیماری‌هابا مشاور گیاه‌پزشکی سازمان طبق برنامه زمان‌بندی شده

عالیه قوامی دبیر بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون شد

تولید 30 میلیون نشاء در بزرگترین واحد مکانیزه یزد

ازخروج 5 چاه کشاورزی دیگر از لیست خاموشی خبرداد

یزد در مسیر قطعه سازی و ماشین سازی

در سال تحصیلی 1403-1402 بیش از دو هزار و پانصد نفر از بی سوادان استان یزد با سواد شدند

اهمیت تلاش های بیشتر برای سوادآموزی و رساندن کشور به نیازهای حداقلی

میزبانی شهر یزد افتخار بزرگی در سطح بین‌المللی است

امیدواریم شاهد مسابقات درخوری در استان یزد باشیم

اطلاعیه صندوق اعتباری هنر در خصوص زمان ثبت نام بیمه درمان تکمیلی سال 1403

آیین نامه جدید عوارض از مسافران پرواز‌های خارجی + جزئیات

اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی نحوه امهال مطالبات مؤسسات اعتباری» ابلاغ شد+ جزئیات

فداکاران محلی پیشتاز خط مقدم آتش درجنگل باغ معدن شهرستان خاتم(هرات)

دانشگاه یزد در رشته سیاست‌گذاری ‌اجتماعی دانشجو می‌پذیرد

شرکت‌های بیمه در یزد چقدر خسارت پرداخت کردند؟

پیشرفت پروژه مخزن 10 هزار متر مکعبی دربید

عملیات پلیس یزد در کویر در چند سال اخیر بی نظیر بود

عزاداری نیروهای مسلح یزد در سوگ پیامبر اکرم و دو سبط گرامیشان

بهره برداری از 26 پروژه‌ شهرستان خاتم (هرات)در هفته دولت

لزوم معرفی اقدامات زیست محیطی به عنوان الگویی برای صنایع

یافته‌های باستان‌شناسی به عنوان یزددر سپیده دمان تاریخ

فعالیتهای اوقاف در حوزه های فرهنگی و اقتصادی در خصوص رفع مشکلات

افتتاح پروژه‌های عمرانی بخش مرکزی بهاباد

قیمت مسکن درپرندوپردیس

جدول لیگ برتر ایران بعد از شکست استقلال تهران

نمره ی مهدی طارمی، دربازی FC25

شرایط اورژانسی مسکن / پیش‌بینی انبوه‌سازان از وضعیت مسکن در دولت پزشکیان

انتصاب چهارمین زن در کابینه پزشکیان

یک اهل سنت به سمت معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشورمصوب شد

هیئت دولت چهاردهم درمحضر رهبر انقلاب

رهبرمعظم انقلاب اسلامی :کارزار جبهه حسینی با جبهه یزیدی تمام‌ نشدنی است

باغی امیدبخش برای دورهمی سالمندان یزدی

برگزاری دوره آموزشی ایمنی آب ومدیریت بحران

انواع سبک های معماری در طراحی ویلا

بهترین شهرهای جهان برای زندگی جوانان