بزرگنمایی:
سردبیر مدیر هر نشریه چاپی یا دیجیتالی است، از روزنامههای فیزیکی گرفته تا مجلات آنلاین. سردبیر ظاهر و احساس نشریه را تعیین میکند، در مورد آنچه منتشر میشود و چه چیزی منتشر نمیشود، به عبارتی سردبیر در حوزهی نشر و روزنامهنگاری بر عملکرد تیم نویسندگی و ویرایش کنندگان روزنامه یا مجله نظارت میکند و مسئولیت تمام محتوای علمی نشریه را بر عهده دارد.
نقل ازنشرآنلاین ،سردبیرها در نهایت مدیرمسئول محتوای مجلهی خود هستند و در قبال مالک (حقیقی و یا حقوقی) خوانندگان، وجدان حرفهای و اخلاقی و شاکیان احتمالی پاسخگو هستند. چاپ مقالات با کیفیت بالا و جذب جامعهی علمی و جلب رضایت نویسندگان از سویی و انجام کارهای اداری، مدیریت منابع و زمان از سوی دیگر از وظایف آنهاست.
مشخصههای یک سردبیر خوب
- برخورداری از دانش و تسلط کامل بر همه ابعاد حوزه فعالیتی نشریه؛
- منظم بودن، هماهنگی کامل با اعضای تیم نویسندگان و ویرایشگران.
- مدیریت، خلاقیت و توانمندی در حوزه ادبی،مالی،اقتصادی، قانونی
- داشتن تجربه (معمولا اغلب سردبیران در ابتدا خبرنگار یا روزنامه نگار بودهاند)
وظایف سردبیر
وظایف اصلی سردبیر
یک سردبیر خوب برای اینکه بتواند مسئولیتهای گوناگونی را که برعهده دارد اجرا کند لازم است دو وظیفه را اجرا کند:
- اولین وظیفه سردبیر و یا مدیر تحریریه، شکل دادن یک گروه خبری هماهنگ و متحد از میان روزنامهگاران گوناگون به منظور تدارک یک رسانهی خبری است که در آن مجموعهای از خبرها، عکسها و تصاویر گوناگون و هماهنگ با هدف مورد نظر باشد.
- دومین وظیفه سردبیر، ایجاد تعادل بین همه عوامل درگیر تحریریه نشریه؛ سردبیر به منظور سازماندهی یک تیم خبری موثر، به حداکثر رساندن توان هریک از اعضا، پوشش ضعف و کاستیها و ایجاد تعادل برای رسیدن به مقصود میان این نیازها و تضادها تعادل برقرار نماید.
وظایف دیگر سردبیر
- نگارش سرمقاله و برخی از مطالب و مقالهها
- نظارت و تصمیمگیری دربارهی چگونگی چیدمان مطالب در صفحهها
- تصحیح متون ازنظر املا و دستور
- تصمیمگیری دربارهٔ اضافهشدن یا حذف مطالب از نشریه
- نظارت و مدیریت ویرایشگران
- تعیین دبیران بخشهای مختلف نشریه
ویژگیهای سردبیر
روزنامهنگاری که درصدد نیل به مقام سردبیری است باید برای پرداختن به مقدمات کار در وهله اول در زمینه تیتر نویسی مهارت و سرعت عمل داشته باشد. شیوه نگارش، شناخت انواع خبری، عکس شناسی و فتوژرنالیست، صفحهآرایی و شناخت اندازه حروف و موارد فنی چاپ آشنایی و تبحر داشته باشد و با تسلط به مسائل و اصول مدیریتی و شناخت مهارت و توانمندیهای اعضاء تحریریه ذوق و قریحه هرکدام از آنها را در مسیر درست بکار بندد.
سایر ویژگیهای سردبیر:
- استقلال در تصمیمگیری
- توانایی جذب مقالات با کیفیت علمی از دانشمندان همکار
- رعایت عدالت در قضاوت و داوری مقالات
- عاری از هرنوع تداخل با علاقههای شخصی
- قدرت انتخاب ناشر مناسب
- ایجاد انگیزه در تیم داوری
- تمکن مالی برای اداره مجله
مسئولیتهای اصلی یک سردبیر
مسئولیت های شما شامل موارد زیر خواهد بود:
- تایید طرح، سبک و لحن نشریه
- همکاری نزدیک با تیم برای ایجاد هیئتهای تحریریه برای نشریات، شمارهها و کمپینهای آینده
- تصمیمگیری نهایی درباره اینکه کدام داستانها، مقالهها و عکسها منتشر شوند.
- اطمینان از داشتن صدای مناسب، زمینه، توازن و وضوح و مطابقت با استراتژی ویرایشی همه نسخهها
- اطمینان از اینکه تمام اطلاعات در مقالات و داستانها به درستی بررسی شده است.
- ارائه پیشنهادات برای ویرایش در صورت نیاز
- نوشتن قطعات سرمقاله برای کمک به انتشار
- توسعه و مدیریت بودجه برای تیم تحریریه
- استخدام و توسعه نویسندگان و ویراستاران
6 مهارتی که برای تبدیل شدن به یک سردبیر به آن نیاز دارید.
مشاغل سردبیر پستهای سطح ابتدایی نیستند. چندین مهارت و صلاحیت وجود دارد که تنها در طول یک دوره حرفهای طولانی در روزنامهنگاری میتوان آنها را به دست آورد تا به یک سردبیر قوی تبدیل شد.
سردبیران خوب دارای مهارتهای زیر هستند:
- دید خلاقانه. برای سردبیران ضروری است که خلاق باشند، به طوری که بتوانند مطالب جالبی را برای هر شماره طرح ریزی کنند و راهحلهای مبتکرانهای برای مشکلات دشوار ارائه دهند (به عنوان مثال، نحوه گسترش دامنه انتشار خود با بودجه بسیار محدود) .
- مهارتهای ویرایشی. سردبیران باید تسلط قوی به زبان و نوشتار داشته باشند تا بتوانند با اطمینان خاطر مخاطبان، صدا و دامنه خود را حفظ کنند. هم در نوشته خود و هم زمانی که تعیین میکنند آیا مقالات ارسالی یا درخواستی برای انتشارشان مناسب است یا خیر.
- رهبری قوی. سردبیران لحن را برای محیط اداری تعیین میکنند، بنابراین آنها باید راحت رهبری یک تیم و تصمیمگیری برای کل سازمان را داشته باشند.
- مهارتهای بین فردی. سردبیران نه تنها نیاز به تعامل مثبت با اعضای تیم خود دارند، بلکه باید احساس راحتی در نمایندگی نشریه در انتشار کنفرانس ها و عملکردهای اجتماعی داشته باشند – اینها اغلب فرصتهای کلیدی بازاریابی، شبکه سازی و جذب سرمایه برای نشریه هستند.
- تجربه کار در انتشارات. اکثر نشریات میخواهند که نامزدهای سردبیری سالها تجربه (حداقل پنج سال) در زمینه انتشار به عنوان ویراستار داشته باشند. دانش دقیق از فرآیند انتشار، از اولین ویرایش تا تصحیح ضروری است. خوشبختانه، شما میتوانید از همان دوران دبیرستان در یک نشریه محلی که به عنوان نویسنده، سردبیر مجله، ویرایشگر متن یا حتی بررسی متقابل اطلاعات کار میکند، تجربه کسب کنید.
- تجربه در زمینه نشریه. سردبیران فقط نیازی به داشتن مهارت های نویسندگی درجه یک ندارند. آنها باید زمینه انتشار خود را بشناسند تا بتوانند تصمیمات خلاقانه آگاهانه در مورد مخاطبان، لحن و دامنه خود بگیرند. برای مثال، سردبیر یک مجله مد باید دانش عمیقی از تاریخ، چشم انداز مدرن و آینده بالقوه دنیای مد داشته باشد. این دانش می تواند از تحصیل یا تجربه کاری حاصل شود.
سخن آخر
در این بخش، به طور خلاصه به نکات کلیدی سردبیر اشاره شده و وظایف و مسئولیتهای سردبیر را بیان کردیم. یک سردبیر موفق باید مهارت و صلاحیتهای لازم را به دست بیاورد و تلاش کند تا مستقل بوده و به صورت تخصصی و علمی عمل کند و خواستهها و نیازهای مردم را در نشریه خود انعکاس دهد.