آخرین مطالب

چگونگی اصلاح وارتقای نظام قضایی کشور حقوقی و قضایی

  بزرگنمایی:
بخشنامه‌ای برای ارتقای منزلت، شفافیت درآمد و پیگیری پیشنهاد‌های وکلا و دستورالعملی برای سرعت، دقت و سلامت کارشناسی در رسیدگی‌های قضایی از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد.

تاج پرس به نقل ازخبرگزاری میزان - به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، مقابله با فساد و برقراری عدالت، تنها با تحول در درون ساختار‌های قوه قضاییه و نظارت بر قضات و کارمندان آن تحقق نمی‌یابد، بلکه این هدف بزرگ نیازمند تحول در نظام دادرسی است که وابستگان و مرتبطین دستگاه قضایی از وکلا تا کارشناسان رسمی و ضابطان قضایی را هم در برمی گیرد. اگر به این گزاره باور داریم که مقابله با فساد نیازمند پالایش از درون است، ناگزیر باید دامنه نظارت را از کسانی که از قوه قضاییه حقوق ماهیانه می‌گیرند، فراتر برد و آنان را نیز که گامی به درون و دستی در بیرون دارند، در نظر داشت؛ به ویژه آن که برخی از این اقشار مانند وکلا به دلیل ارتباط با جامعه و مواجهه دائمی با دادگاه‌ها و قضات تاثیر مهمی درتامین حقوق مردم و عدالت قضایی ایفا می‌کنند.

ابلاغ بخشنامه درباره ارتقای منزلت، شفافیت درآمد و ایجاد نظام پیشنهادی وکلا و همچنین دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی با همین نگاه صورت گرفته است تا رابطه مردم و دستگاه قضایی و اعتماد جامعه به عناصر مهم و موثر در دادرسی از قبیل وکلا و کارشناسان را در ترازی مطلوب نگاه دارد.

از سوی رییس قوه قضاییه ابلاغ شد
بخشنامه‌ای برای ارتقای منزلت، شفافیت درآمد و پیگیری پیشنهاد‌های وکلا

بخشنامه تکریم و ارتقای منزلت، شفاف سازی قرارداد‌های مالی وکالت و ایجاد نظام پیشنهاد‌های وکلا برای تقویت اثربخشی این نهاد، توسط رییس قوه قضاییه به واحد‌های قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

از مهمترین احکام این بخشنامه می‌توان به لزوم رعایت شان و منزلت شغلی وکلا در مراجع قضایی، ثبت الکترونیک قرارداد‌های مالی و شفاف سازی میزان حق الوکاله دریافتی توسط آنان و دریافت پیشنهاد‌های کانون‌های وکلا برای اصلاح و به روزرسانی آیین نامه اجرایی لایحه استقلال یاد کرد.

قوه قضاییه، مطابق اصل یکصد و پنجاه و ششم قانون اساسی، موظف به پشتیبانی از حقوق فردی و اجتماعی است و از آنجا که وکلای دادگستری با دفاع از همین حقوق امرار معاش می‌کنند، کمک به شفافیت مالی و به روزرسانی ضوابط این حرفه، وظیفه قوه قضاییه به شمار می‌آید. به همین دلیل قوانین مختلف از جمله قانون بودجه سال 1399 تکالیف متعددی را در این حوزه برای قوه قضاییه ایجاد کرده است.

همچنین مطابق ماده 13 سیاست‌های کلی قضایی نیز قوه قضاییه مکلف به تعیین ضوابط مناسب برای وکالت و کارشناسی و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنهاست.

گام مهم این بخشنامه، کمک به ارائه تصویری شایسته از وکلا به جامعه و معرفی نهاد مدنی وکالت نه تنها به عنوان حرفه‌ای درآمدزا، بلکه تبیین رسالت انسانی و عدالتخواهانه آن است. برای تحقق این هدف به موجب بند 4 بخشنامه، همه مقامات قضایی و مراجع نظارتی مکلف شده اند با توجه به رسالت شغلی و حرفه‌ای خطیر وکالت دادگستری، وکلای پایبند به قانون را با لحاظ معیار‌هایی از قبیل تلاش در راستای ایجاد صلح و سازش در فصل خصومت و کاهش ورودی پرونده‌های دادگستری، انجام وکالت‌های معاضدتی در جهت حمایت از حقوق عامه و جلب رضایت مردم و اهتمام به احقاق حق برای موکلین معاضدتی، همکاری با نهاد‌های مردمی در ارائه مشاوره حقوقی، ارتقاء سطح علمی دانشگاهی و اهتمام به امور آموزشی و پژوهشی، رعایت شئون شرافت شغلی، تلاش در جهت کشف حقیقت و رعایت و ترویج ارزش‌های دینی و معنوی، از طریق روسای کل دادگستری استان‌ها به معاونت حقوقی معرفی کنند تا مورد تکریم و تشویق قرار گیرند و جامعه با نام و خدمات آن‌ها آشنا شود.

بند 5 این بخشنامه مسئولان واحد‌های قضایی را مکلف کرده است تا برای رعایت شان و احترام وکلای دادگستری، مکانی برای استقرار وکلا و گفتگو و ملاقات آنان با موکلان در دادگستری فراهم و به هنگام حضور وکلاء در مراجع قضایی حتی‌المقدور از انجام بازرسی بدنی آنان بدون تجهیزات الکترونیکی خودداری کنند.

یکی از مهمترین بند‌های این بخشنامه، یعنی بند 2 آن در راستای اجرای تکلیف مقرر در قانون بودجه 99، به شفاف سازی قرارداد‌های مالی وکلا و اعلام حق‌الوکاله‌های آنان مربوط می‌شود. تصمیمی که از یک طرف به سلامت قضایی و کاهش توالی فاسد و در نتیجه تامین عدالت و حقوق مراجعه کنندگان به دادگاه‌ها کمک می‌کند و از طرف دیگر اعتماد جامعه را به وکلا افزایش می‌دهد.

این سامانه کمک می‌کند اکثریت قریب به اتفاق وکلای دادگستری که در کمال سلامت مالی فعالیت می‌کنند تحت تأثیر حق الوکاله‌های هنگفت و درآمد‌های غیر شفاف و غیر متعارف معدودی از همکاران خود قرار نگیرند که باعث بدبینی مردم به جامعه وکلا و در نتیجه تضعیف یکی از بال‌های عدالت شده است.

باید توجه داشت مبارزه قوه قضاییه با فساد تنها با نظارت بر قضات حاصل نمی‌شود، بلکه شفافیت درآمدی وکلا هم از لوازم آن است. به همین منظور این بخشنامه بر نظارت قانونی دستگاه قضایی بر کانون‌های وکلا نیز تاکید و با تکیه بر ظرفیت‌های قانونی، رویه‌های این نظارت را تبیین نموده است.

بر همین اساس تخلفات مشهود وکلا که باعث تخریب چهره نهاد وکالت و قضاوت می‌شود، در چارچوب قوانین موجود و با بهره‌گیری از مکانیزم‌های «خودانتظامی» کانون‌های وکلا و جلب مشارکت ایشان در انجام تکالیف قانونی خود مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

بند 9 این بخشنامه هم به ایجاد یک نظام پیشنهادی برای جمع آوری آرا و نظرات کانون‌های وکلا و حقوقدانان به منظور به روزرسانی آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا اشاره دارد؛ لایحه‌ای که 65 سال از زمان تصویب آن می‌گذرد و با گذشت بیش از نیم قرن و یک دهه از تصویب به اصلاحاتی متناسب با شرایط و مقتضیات زمانی نیاز دارد.

در این بند آمده است:

معاون حقوقی مکلف است پس از ابلاغ این بخشنامه در مهلت مناسب ضمن اخد پیشنهاد کانون‌های وکلا و نظرات نخبگان جامعه وکلا و حقوقدانان نسبت به ارائه پیشنهادات اصلاحیه آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، جهت تصویب اقدام نماید.

اکنون باید دید جامعه وکلا و حقوقدانان چه نظرات و پیشنهاد‌هایی برای بهبود هرچه بیشتر روند دفاع از حق مردم و ارتقای منزلت و شفافیت صنفی خود ارائه خواهند داد.

دستورالعملی برای سرعت، دقت و سلامت کارشناسی در رسیدگی‌های قضایی

دستورالعمل ساماندهی زمان و فرایند کارشناسی رسمی دادگستری، دستورالعمل مهم دیگری است توسط رییس قوه قضاییه به واحد‌های قضایی سراسر کشور ابلاغ شد تا به کارشناسی که در بسیاری از دعاوی، بخشی از فرایند رسیدگی را تشکیل می‌دهد، نظم و سرعت بیشتر ببخشد و آن را بیش از گذشته تحت نظارت قرار دهد.

کمبود کارشناس دادگستری در برخی رشته‌ها و یا عدم دسترسی بموقع به برخی کارشناسان از جمله مشکلاتی است که از یک سو کیفیت و دقت دادرسی را پایین می‌آورد و از سوی دیگر ممکن است باعث طولانی شدن روند رسیدگی و اتلاف وقت اصحاب دعوا شود. از سویی ارجاعات بیش از حد و غیر متعارف به شماری معدود از کارشناسان و عدم ارجاع کارشناسی‌ها به خیل عظیمی از آنان که در گذشته کمابیش شاهد بوده ایم، می‌توانست فسادزا و منشا ایجاد تبعیض درآمدی در بین کارشناسان باشد.

این دستورالعمل با پیش بینی کارشناسان لازم در حوزه‌های کمبود و حتی در نظر گرفتن کارشناسان کشیک و برقراری ارتباط برخط بین مراجع قضایی با آنان، مشکل کمبود یا عدم دسترسی به کارشناس را تا حد زیادی برطرف کرده است.

مطابق تعریف این دستورالعمل، کارشناس کشیک، کارشناسی است که از طرف کانون و مرکز به منظور پاسخگویی به ابهامات مقام قضایی در خارج از وقت اداری معرفی شده و در دسترس است. مطابق ماده 8 دستورالعمل کارشناسان کشیک موظفند از طریق وسایل ارتباطی مخابراتی و الکترونیکی اعلام شده به مراجع قضایی، در دسترس باشند و پس از ارجاع بلافاصله اقدام کنند.

به روزرسانی مستمر بانک اطلاعات کارشناسان با مشخصات کامل آنها، اعلام اسامی کارشناسانی که به دلایلی از قبیل محرومیت. بیماری، مرخصی و کهولت سن امکان انجام کارشناسی را ندارند و ایجاد ساختار مناسب نظارت و ارزشیابی کارشناسان همه از مواردی است که در ماده 3 دستورالعمل برای رفع نیاز به کارشناس در فرایند رسیدگی قضایی پیش بینی شده است.

بدیهی است تامین و در دسترس بودن کارشناسان بخش عمده‌ای از مشکل اطاله دادرسی را حل می‌کند و دیگر مردم مجبور نخواهند بود هفته‌ها و بلکه ماه‌ها برای پیشرفت روند رسیدگی به پرونده خود در انتظار نظر کارشناس بمانند.

مواد 10 و 11 دستورالعمل نیز هدف مهم بخشنامه مبنی بر در دسترس قراردادن کارشناسی‌ها و تسریع فرایند دادرسی را به نحوی دیگر مورد تاکید قرار می‌دهد. مطابق ماده 10 کارشناسان رسمی در مواردی که امور کارشناسی از طریق غیر مراجع قضایی به آن‌ها ارجاع شده است، مکلفند امور کارشناسی مراجع قضایی را در اولویت قرار دهند.

ماده 10 نیز کارشناسی را که به دلیل کثرت کار یا علت موجه دیگر نمی‌تواند در موعد مقرر نسبت به اجرای قرار کارشناسی و اظهارنظر اقدام کند موظف کرده است تا ظرف 48 ساعت از ابلاغ در سامانه، موضوع را با ذکر علت به مرجع قضایی اعلام و در سامانه درج کند؛ حکمی که به نوعی نظم و سرعت کارشناسی را تحت ضابطه و نظارت در می‌آورد.

به همین منظور مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در این دستورالعمل ملزم به ایجاد سامانه‌ای شده که بتواند انتخاب هوشمند کارشناسان رسمی را در دستور قرار دهد و از عملکرد کارشناسان اعم از تعداد کارشناسی ارجاع شده به آنها، زمان اظهارنظر با مهلت تعیین شده یا تاخیر در اعلام نظر، میزان اعتراض یا عدم اعتراض به نظرات کارشناسی و سایر شاخص‌های کیفی کار ایشان گزارش تهیه کند.

نتیجه تهیه و ارزیابی چنین گزارش هایی، کارآمدی و سامان بخشیدن به فرایند کارشناسی است که تاثیر خود را در کیفیت دادرسی نشان می‌دهد. ضمن آن که مانع ارجاع‌های بی حد و حصر و غیر متعارف به یک یا چندکارشناس بر مبنای رابطه و زد و بند می‌شود.

علاوه بر این طبق ماده 19 دستورالعمل جدید، این مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه مکلف است با همکاری مرکز و کانون، شاخص‌های کمی و کیفی توزیع عادلانه امور کارشناسی را احصاء و سامانه قضایی را براساس آن روزآمد کند.

انتهای پیام/


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خصوصی‌سازی در کشور عملاً اتفاق نیفتاده است+هیات واگذاری

رونمایی رسمی بازار توافقی از 26 آذرماه+خداحافظی باسامانه نیما

محرومیت قطعی تیم ملی فوتبال روسیه درجام جهانی 2026

جدول افزایش قیمت خودروهای داخلی +مجوزازمراکزذیصلاح

فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/ ماجرای 10 درصد کسری چیست؟

مخازن یزدبه لحاظ تاسیسات حفاظتی و ایمنی بسیار مطمئن هست

برگزاری جلسه برنامه ریزی برای گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار

معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور

بوستان بانوان خیرآباد؛ گامی به سوی فضایی دلنشین و شاد برای بانوان یزدی

سوت آغاز سومین دوره المپیاد ورزش کارگری استان یزد در میبد به صدا درآمد

دیدار مدیر کل آموزش و پرورش با یادگار سومین شهید محراب

نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی

نظام نوین درآمد ؛ هزینه در استان‌ها اجرا می‌شود

پوستر چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر یزد رونمایی شد

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام راشد یزدی

تشکل‌های دانشجویی، کلید توسعه کنش‌های عمیق و مطالبه‌گری قانونی

واریز 10 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی یزد

ساماندهی متکدیان و کودکان کار استان یزد

پایان عملیات تسطیح وآغاززیرسازی جاده شهرک پرورش اسب

رفع برخی مشکلات وکاهش ضایعات و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی

نخستین کنگره بین المللی شتر در استان یزدبرگزار شد

پرورش شترنقش اساسی درتوسعه پایدار اقتصاداستان دارد

این نشانه‌ها علامت مشکلات کیسه صفرا است +مراجعه به دکتر

تاریخ واریزمبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان +شیوه پرداخت اعلام کرد

بیرانوند در یک قدمی ثبت رکورد تاریخی+عابدزاده

تولید محتوا، کلید اثرگذاری بر جوانان در عصر رسانه

هومن عظیمی مرداخلاق وعملگرای رسانه، سکنداراداره کل مطبوعات داخلی شد

انعقاد تفاهم نامه آغاز طرح ملی دانش آموزی داناب و سواد آبی در سال جدید تحصیلی

رونق گردشگری کشاورزی، معرفی آداب و رسوم و غذاهای محلی روستای تاریخی فهرج

اولین دوره مدرسه طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی با حضور اساتید برجسته کشوری

شهرستان بافق پایلوت اولین کنگره بین‌المللی شتردرکشور

چرایی ابطال انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز+جزئیات

چراجلسه ترمیم دستمزد 1403 در شورای عالی کار برگزارنمیشود؟

اوضاع مهدی طارمی دراینترچگونه است؟+نظرایتالیایها

حلقه صالحین بانوان اداره استاندارد یزد برگزار شد

ثبت و پیگیری بیش از 33 هزار حادثه در شبکه آب و فاضلاب استان یزد

جلسه توجیهی دانشجویان رشته پزشکی دانشکده علی ابن ابیطالب (ع)

خواص معجزه آسای ادویه‌ای که کبد را نجات می‌دهد

انسداد جاده چالوس از صبح 21 آبان‌ماه تا اول آذرماه

شرایط بیمه زنان زنان خانه دار+جزئیات

هشدار هواشناسی برای این استانها+ جزئیات

هشدار هواشناسی برای این استانها+ جزئیات

عضویت سه ایرانی در کمیته فنی جوجیتسو برزیلی

پادشاه معادن ایران کیست؟دستاوردهای مرد معدنی چیست

شرایط جدید بازنشستگی کارکنان باقراردادمعین + جزئیات

بیشترین سهم کشاورزی ایران در دل کویر +سهم کشاورزی استانها

سپاهان صدر نشین لیگ برتر+جدول

آئین بزرگداشت استاد شیخ حسین انصاریان

قیمت خودرو امروز 19 آبان +جدول

قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و دام زنده امروز شنبه 19 آبان 1403/ سقوط قیمت مرغ+ جدول