بزرگنمایی:
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) یا سیستم مدیریت آموزش مجازی (LMS=Learning Managment System)، سامانه یا نرم افزاری است که به صورت الکترونیکی روند آموزش از راه دور را بهطور خودکار مدیریت میکند.
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (LMS) چیست؟
سیستم
مدیریت آموزش الکترونیکی، سامانه یا نرم افزاری است که به صورت الکترونیکی
روند آموزش از راه دور را بطور خودکار مدیریت میکند. سیستم نرم افزار
آموزش مجازی LMS، روند یادگیری وآموزش را بهطور خودکار مدیریت میکند و
مدیریت اجرایی برنامههای آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل میکند.
سامانه مدیریت یادگیری الکترونیکی یا همان سیستم LMS، به عنوان یکی از مهم ترین بخش های صنعت آموزش مجازی،
برای ارائه سیستماتیک دوره های آموزش مجازی و آموزش از راه دور توسعه
یافته است. امروزه دیگر این سیستم در بین کارشناسان و فعالین حوزه آموزش
کاملا شناخته شده است. حتی افراد دیگر نیز تا حدودی با ان آشنا هستند.
آموزشگاه ها، مدارس، دانشگاه ها، مراکز علمی، سایت های ارائه دهنده آموزش
های الکترونیکی و اموزش های از راه دور و البته سازمان ها و شرکت های بزرگ و
کوچک از سیستم و سایت lms
استفاده می کنند. با کمک این سیستم محدودیت های مکانی و زمانی در امر
آموزش و یادگیری برداشته شده است و همین باعث انعطاف پذیری فوق العاده ای
شده است. به گونه ای که میزان علاقه مندی مردم به شرکت در دوره های آموزشی
جدید و یادگیری مهارت های جدید و ارتقای خود را افزایش داده است.
موفقیت آموزش الکترونیکی صرفاً در گرو خرید نرم افزار lms و متعاقب آن راه اندازی سیستم lms نمی باشد و همواره وجود محتوای الکترونیکی مناسب در سامانه LMS از اهمیت بالایی برخوردار است. یادگیری الکترونیکی یکی از انواع آموزش از راه دور تلقی می گردد. سیستم نرم افزار آموزش مجازی LMS یا نرم افزار آموزش الکترونیکی (e-learning)،
نرم افزاری است که فعالیت آموزش گیرنده را ثبت و پیگیری میکند.
بهعبارتدیگر، این سیستم، روند یادگیری و آموزش را بهطور خودکار مدیریت
میکند. یک سیستم مدیریت آموزش مجازی قدرتمند، مدیریت اجرایی برنامههای
آموزشی را در درون یک سازمان تسهیل میکند و همچنین این سیستم فراگیران را
قادر میسازد که به همکاری و مشارکت با فراگیران همتراز خود بپردازند.
این سیستم مدرسه آموزش مجازی و
فضایی است که برنامههای آموزشی در آن ارائه میشوند. استفاده
آموزشگیرندگان از این نرمافزار برای تحصیل و یادگیری در آن زمان که بر
روی شبکه حضور مییابند، بیشتر شبیه عمل وارد شدن دانش آموزان به کلاس است.
دانش آموزان با استفاده از LMS،
واحد درسی خود را انتخاب و مطالب درسی را دریافت میکنند و به تکمیل
تمرینهای درسی و شرکت در امتحان میپردازند. همچنین میتوانند با استاد و
دیگر دانش آموزان ارتباط برقرار میکنند.
این سامانه فهرست
کاربران و فراگیران را ثبت، رشتههای آموزشی را دستهبندی، اطلاعات
فراگیران را ضبط کرده و نیز گزارشهای ویژه و اختصاصی برای مدیر تهیه
میکند.
موفقیت آموزش الکترونیکی صرفاً در گرو خرید نرم افزار lms و متعاقب آن راه اندازی سیستم lms نمی باشد و همواره وجود محتوای الکترونیکی مناسب در سامانه LMS از اهمیت بالایی برخوردار است. از اینرو خریداران سامانه آموزش مجازی قبل از آنکه اقدام به انتخاب نرم افزار آموزش مجازی LMS نمایند می بایست با تولید کنندگان محتوای الکترونیکی وارد مذاکره شوند و بدانند که عدم مدیریت محتوای آموزش مجازی از مهمترین موانع آموزش الکترونیکی تلقی می شود.
انواع سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (lms) یا انواع سیستم آموزش مجازی
تمامی سیستم های مدیریت آموزشی
مشخصات و ویژگیهای مذکور را دارند، ولی این قابلیتها را به اشکال مختلف و
با بهرهگیری از شیوههای متفاوت فراهم میکنند. برخی از این سامانهها
برای شبیهسازی کلاسها و فعالیتهای آموزشی، محیطهای سهبعدی آموزشی با
شکلهای متنوع و سرگرمکننده ارائه میکنند و برخی صرفاً از ابزارهای
نوشتاری بهره گرفته و ساده هستند. بعضی بهصورت ویدیو بوده و پهنای باند
دریافت رسانهای دارند و برخی ویدیو را در بر نمیگیرند.
کاربران میتوانند با استفاده از یک مرورگر در سیستم مدیریت آموزش
بهصورت تعاملی عمل کنند. فراگیران بهمحض ورود به شبکه، قادرند دروس و
اطلاعات را مشاهده و موضوع مورد نظر خود را انتخاب و مطالعه کنند.
درعینحال، فعالیت کاربر و نتایج آن در بانک اطلاعاتی مربوط به آن ضبط
خواهد شد.
مزایای استفاده از سیستم آموزش مجازی یا سیستم مدیریت آموزش چیست؟
- کاهش هزینههای آموزشی، ایابوذهاب و تسهیلات کارگاه یا ابزارهای دوره آموزشی و کاهش اتلاف وقت کارآموز
- آموزش تعداد زیادی کارآموز در مدتی کوتاه
- کاهش مشکلات اداری ناشی از انجام مراحل ثبتنام و انتخاب واحد و متعاقب آن کاهش هزینه
- بهرهمندی حجم کثیری از کارآموزان از آموزش بهموقع با دستیابی به دورهها یا برنامههای آموزشی online از راه دور
- افزایش توانایی و مهارت کاربران در فراگیری اطلاعات
- وجود سیستمی جهت اندازهگیری و ارزیابی آموزشی
- ارائه قویتر عناصر گرافیکی مانند استفاده از هنر، نمودار یا عکس
- وجود اتاقهای گپ و ابزارهای اشتراکی دیگر که باعث افزایش حضور فعال فراگیر میشود.
با
مطالعه و بررسی تاریخچه آموزش مجازی به این موضوع خواهیم رسید که مدرسه
مجازی Virtual Class از مدرسه واقعی و دانشگاه مجازی Virtual University از
دانشگاه واقعی مجزا نمی باشند. با تفحص در تاریخچه سیستم آموزش مجازی
، هر دو مورد را مبتنی بر تجربههای موارد مشابه در دنیای واقعی می یابیم
یعنی در سامانه آموزش مجازی و آموزش اینترنتی نیز تلاش می شود همه عناصر
دانشگاهی و کلاسی که در دانشگاه واقعی وجود دارد در نرم افزار یادگیری الکترونیکی و کلاس آنلاین Online Room بکار گرفته شود. ممکن است یک نفر در اروپا باشد و یک نفر در تهران، اما از طریق سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی lms
در زمانی مشخص میتوانند در یک فضای زنده به برقراری ارتباط با استاد
بپردازند . خصیصه ویژه این نوع از آموزش برخورداری از چند فرهنگی، چند
مکانی و چند ظرفیتی بودن ماهیت کلاس مجازی Virtual Classs می باشد. نرم افزارهای E-Learning
در دانشگاه مجازی بستر مناسبی برای ظهور و بروز استعدادها، خلاقیت و
نوآوریها مهیا کرده است. فناوری اطلاعات و انواع سیستم مدیریت آموزش
چیست و سبب افزایش کارایی فرآیند آموزش میگردد و از مهمترین
دستاوردهای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
بهبود چشمگیر کیفیت یادگیری با نرم افزار یادگیری الکترونیکی و بالاتر رفتن آموختههای دانشآموزان و دانشجویان
تسهیل در بدست آوردن حجم بسیار بالایی از اطلاعات و دانشهای موجود با آموزش مجازی در جهان
یادگیری الکترونیکی سریع و به موقع و بدست آوردن اطلاعات در زمان بسیار اندک
کاهش پیدا کردن بعضی از هزینههای آموزشی با مدیریت آموزش الکترونیکی
بالا رفتن کیفیت، دقت و صحت مطالب درسی و علمی با سیستم مدیریت آموزش lms
ارتقای علمی دانشآموزان و دانشجویان با پیاده سازی آموزش الکترونیکی
یادگیری
الکترونیکی یکی از انواع آموزش از راه دور تلقی می گردد. آموزش از راه دور
متدهای مختلف از جمله سیستمهای مبتنی بر تلویزیون، پست، مکاتبه و رادیو را
شامل می شود. یادگیری الکترونیکی نیز یکی از انواع تکامل یافته این مدل از
آموزش می باشد. تعاریف مختلف مشاهیر از این موضوع را مرور می کنیم. از
جمله:
یادگیری الکترونیکی، استفاده از فناوری شبکه، برای طراحی، تحویل، انتخاب، اداره، و توسعه یادگیری می باشد.
یادگیری الکترونیکی کاربرد فناوریهای اطلاعاتی و رایانه ای برای خلق تجربه یادگیری تلقی می شود.
مفهوم
یادگیری الکترونیکی می تواند شامل فعالیتهای گسترده ای باشد؛ از پرداخت
شهریه بصورت الکترونیکی و پشتیبانی از یادگیری از راه دور تا فعالیتهای
مبتنی بر رایانه مجزا.
از مصادیق یادگیری الکترونیکی می توان به هر کدام یا هر ترکیبی از فعالیتهای زیر اشاره کرد
بکارگیری وب بمنظور جایگزینی و یا مکمل کتابخانه
بکارگیری رسانه الکترونیکی جهت گردآوری و ارائه مطالب یادگیری
بکارگیری اشتراک الکترونیکی فضاهای یادگیری، محلهای مباحثه و غیره
بکارگیری شبیه سازی، دنیای مجازی، و غیره
بکارگیری سنجش و بازخورد الکترونیکی
یکی از اهداف توسعه آموزش مجازی در جهان، بویژه موسسات آموزشی و دانشگاه ها، "طراحی و راه اندازی نرم افزار سیستم مدیریت یادگیری بعنوان یک از مهمترین ابزارهای آموزش مجازی
برای ارائه به دانشگاههای متقاضی به منظور استفاده در کاربری آموزشی و
ارائه رشته های مجازی (ترکیبی)" می باشد. این عبارت از اهداف تعریف شده
برای محور طراحی، راه اندازی و استقرار سامانه دانشگاه مجازی است.
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی (LMS) چیست؟
استفاده از تکنولوژی وب در دانشگاههای پیشرفته جهان بخش لاینفکی از شیوه های آموزشی گردیده است.
سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی
نرم افزاری است که برای تسهیل آموزش طراحی شده است. در این سیستم، دروس با
بهره برداری از فناوری اینترنت و شبکه های کامپیوتری و از طریق نرم افزار
مدیریت، تدوین و ارائه می شوند. یک
سیستم مدیریت آموزش
قدرتمند، مدیریت اجرایی برنامه های آموزشی را تسهیل و فهرست کاربران و
فعالیت های آنها را ثبت و پیگیری می کند. در واقع این نرم افزار بستری را
در اینترنت به منظور ایجاد ارتباط دانشجویان، اساتید و مسئولین مجموعه،
ایجاد می کند و امکان دسترسی دانشجویان را به
محتوای الکترونیکی آموزش ارائه شده، فراهم می آورد.
انواع سیستم مدیریت آموزش مجازی (lms) مشخصات و ویژگی های مذکور را دارند، ولی این قابلیت ها را با بهره گیری از شیوه های متفاوت فراهم می کنند.