تاج پرس
«جلال قاسمی» در گفت و
گو با ایسنا، اظهار کرد: آموزش مجازی یا الکترونیک که با نام آموزش مجازی
Virual Learning نیز شناخته می شود به نوعی از آموزش اطلاق می شود که بخش
اصلی آموزش به صورت الکترونیکی و با استفاده از بسترهای الکترونیکی و
کامپیوتری انجام می شود و استاد و دانش پذیر به صورت فیزیکی و همزمان در یک
کلاس درس حضور ندارند و محتوای آموزشی با استفاده از روش های الکترونیکی
همچون فایل صوتی، ویدیو ، ارتباط اینترنتی و تلفنی و غیره به فراگیران
منتقل میشود.
وی گفت: عدم نیاز به حضور فیزیکی و ایاب و ذهاب و در نتیجه صرفه جویی
در هزینه های آموزشی،صرفه جویی در هزینه تولید محتوا و بارگذاری محتوا به
صورت الکترونیکی، جذابیت بصری و شنیداری برای فراگیران، تیکسریع در به روز
بودن محتوای آموزشی، افزایش کیفیت یادگیری ، رعایت عدالت آموزشی، استفاده
از اساتید در مکان های مختلف، مطالعه مجدد و چند باره ، استفاده از جدید
ترین متد های آموزشی ، امکان استفاده از محتوا در حین سفر و کار و غیره ،
استفاده از بهترین اساتید و امکان یادگیری ضمن کار از مزایای آموزش در فضای
مجازی است.
این مدرس دانشگاه به برخی از معایب آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: جذابیت
آموزش های حضوری نسبت به سایر متد های آموزشی بر هیچ کس پوشیده نیست و با
توجه به شرایط جبری کنونی و عدم امکان برگزاری آموزش های حضوری نگاه کردن
به منظره رویایی که قبلا آن را حس کرده ایم خالی از لطف نبوده و می توان
رفته رفته و با رشد تکنولوژی شرایط را برای جایگزین کردن این دسته از آموزش
ها فراهم کرد.
وی خاطرنشان کرد: نابالغ بودن آموزش الکترونیکی در ایران نسبت به سایر
کشور های پیشرفته، ضعیف بودن فرهنگ پذیرش این دسته از آموزش ها در شرایط
کنونی، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی و نداشتن زیر ساخت مناسب برای شرکت
در این دوره ها، نبود انگیزه لازم در فراگیران برای مشارکت در این دوره ها ،
پایین بودن فید بک آموزش مجازی نسبت به آموزش های حضوری، عدم نظارت کافی
بر آزمون پایان دوره های آموزشی توسط اساتید از دیگر معایب آموزش در فضای
مجازی است.
قاسمی به میکرولیرنینگ کردن دوره های آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: از
جمله راهکارهای ارزنده در برگزاری هر چه موفق تر دوره های آموزش مجازی که
می تواند شرایط برای استقبال عمومی فراگیران را فراهم نماید، میکرولیرنینگ
کردن دوره های آموزشی است.
قاسمی افزود: میکرولیرنینگ کردن دوره های آموزشی یعنی شکستن دوره های
آموزشی به اجزاء کوچکتر، بعنوان مثال یک دوره 24 ساعته را به 12 جلسه 2
ساعته و با فاصله زمانی دو روز در هفته سرشکن کرده تا فراگیر بتواند به نحو
موثری در دوره حضور یافته و در فاصله موجود سوالات مورد نظر را درجلسات
آتی برای سایرفراگیران و استاد دوره را به اشتراک گذاشته و پویای کلاس را
دو چندان کند.
وی به ویژگیهای آموزش های مجازی به صورت میکرولیرنینگ اشاره کرد و گفت:
میکرو آموزش ها نیاز به تلاش زیادی برای ساخت آنها نیست و طراحی و توسعه
آنها خیلی سریع انجام می شود
قاسمی تصریح کرد: میکرو آموزش ها روی هدف خاص تمرکز دارند و آموزشها با
هر فرمتی اعم از اینفوگرافیک ، انیمیشن ، بازی و موارد دیگر ساخته شده و از
هزینه قابل توجهی برخوردار نمی باشد
وی ادامه داد: معنا دار بودن مطالب در هر میکرو آموزش از خصوصیات برجسته
این دسته از آموزشها محسوب می شود و احتمال وقوع وقفه در حین فرایند
یادگیری کاهش یافته و زمان کمتری از فراگیران گرفته می شود و در صورتیکه در
فایل های ویدیویی نیاز به حذف و تولید محتوای جدیدی باشد این کار به راحتی
امکان پذیر و قابلیت ویرایش خواهد داشت.
قاسمی افزود: لازمه پیاده سازی و نهادینه کردن موفق این نوع آموزش ها
فراهم ساختن زیر ساخت و بستر های لازم از حیث نرم افزاری و سخت افزاری برای
سهولت دسترسی فراگیران است.
وی ابراز امیدواری کرد در دوران پساکرونایی نیز شاهد رشد بیش از پیش آن بوده و مزیت رقابتی در این حوزه برای شرکت ارمغان آورد.
انتهای پیام