بزرگنمایی:
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این که ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به عهده ISC و مرکز منطقهای گذاشته شده است، گفت: رویکرد ISC و رایسست به سمت بینالمللیسازی فعالیتهاست.
تاج پرس
دکتر دهقانی، رییس مرکز منطقهای علوم و فناوری (RICeST) در نشست مشترک
با هیئت رئیسه دانشگاه مازندران که به صورت ویدئوکنفرانس و با هدف بررسی
راهکارهای انعقاد تفاهم نامه همکاری برگزار شد، ضمن معرفی خدمات جدید و
متنوع مرکز منطقهای و ISC و در مبحث معیارهای رتبهبندی دانشگاهها اظهار
کرد: از سال 1398 تلاش ما برای روند بینالمللیسازی بیشتر شده است و در
همین راستا بسیاری از تصمیمگیری های علمی ISC از طریق اعضاء بینالمللی
کمیته احرایی آن از کشورهایی مانند ترکیه، نیجریه، مالزی و پاکستان صورت
میپذیرد که همین مورد باعث شده است تا تعاملات ISC در حال حاضر نه فقط از
طریق دانشگاههای بین المللی بلکه وزرای علوم آن کشورها باشد.
وی با اشاره به سند آمایش آموزش عالی و تبیین و توضیح آن توسط معاون
آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و نقش ISC و مرکز منطقهای گفت: طرح
آمایش آموزش عالی بر اساس 8 اصل منطقه بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت
منطقهای، ساماندهی واحدهای آموزش عالی، رتبهبندی و اعتبارسنجی مؤسسات
آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش
آموزش عالی، نظام جامع آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی و ارتقای سطح
اشتغال پذیری تنظیم شده است که یکی از این اصول هشتگانه توسط این دو
سازمان صورت خواهد پذیرفت.
دهقانی در خصوص ارتقاء فعالیت ها و محصولات دو سازمان یادآور شد: تحلیل
دانشگاهها و دانشمندان کشور یکی از محصولات و دستاوردهای ISC است که برای
این منظور سامانه ای نیز در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه ما امروز به دنبال ارزشی کردن تحقیق و پژوهش در کشور
هستیم، گفت: باید از روند کمیسازی تحقیق و پژوهش در کشور به سمت کیفیتر
کردن تولیدات علمی قدم برداریم و برای این منظور میزان استنادات به آثار
علمی نیز مبنا قرار گرفته است.
سرپرست ISC همچنین در مورد رتبهبندی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور
گفت: نگاه وزارت علوم امروزه به مقوله رتبهبندی تغییر کرده است و شخص جناب
وزیر بر این موضوع تاکید دارند.
دهقانی با اشاره به برگزاری "وبینار رویکردها و برنامه های ارزیابی و
رتبهبندی نشریات علمی ویژه سردبیران و مدیران مسئول نشریات علمی" که با
همکاری کمیسیون نشریات وزارت علوم و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و
فناوری در تاریخ 28 آبان ماه برگزار شد، گفت: برنامه های وزارت عتف بر روی
ارتقای کمی و کیفی نشریات علمی، ارائه گزارش و تحلیل وضعیت ارزیابی و
رتبهبندی سال 1398 نشریات علمی، شاخص های ارزیابی و شیوه نامه اجرایی
رتبهبندی نشریات علمی، برنامه و اقدامات ارزیابی و رتبهبندی سال 1399
نشریات علمی، جایگاه ارزیابی و رتبهبندی نشریات علمی در نظام های ارزیابی
آموزش عالی شامل ارتقاء، ترفیع، تشویق مقالات و تحصیلات تکمیلی، پشتیبانی
متمرکز است و حمایت های وزارت عتف از نشریات برتر بر اساس رتبهبندی نشریات
علمی صورت خواهد گرفت.
دهقانی در خصوص تعاملات با دانشگاه مازندران گفت: از همه نظر آماده تعامل و همراهی با مجموعه دانشگاه مازندران هستیم.
وی افزود: این دو سازمان علیرغم قرارگیری در استان فارس، به همه کشور تعلق دارد و خدمات آنها در خدمت جامعه کشور فعالیت می کند.
دانشگاه مازندران یکی از قطب های جذب نخبه های علمی کشور
در ادامه، دکتر نوذری رییس دانشگاه مازندران گفت: پایگاه استنادی علوم
جهان اسلام (ISC) به عنوان مرجعی در کشور، وضعیت دانشگاهها، اساتید و
زیرساخت ها را به خوبی ارزیابی می کند که این امر منجر به شناسایی نقاط
آسیب و قوت و در نهایت ارتقای وضعیت کنونی دانشگاهها می شود.
وی در معرفی دانشگاه مازندران گفت: "دانشگاه مازندران بزرگترین مرکز
آموزش عالی استان به شمار می رود و دارای سابقه ای بالغ بر 47 سال است که
هسته اولیه آن را مدرسه عالی علوم اقتصادی و اجتماعی، مدرسه علوم کشاورزی
ساری، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، مرکز تربیت دبیر فنی نوشیروانی
بابل و مرکز تحصیلات تکمیلی بابلسر تشکیل داده اند.
وی با اشاره به یکی از مشکلات این دانشگاه در سال های گذشته که به مرور
موفق به مرتفع کردن آن شدهاند، گفت: در پی برنامه توسعه و گسترش آموزشی
عالی در استان و ایجاد دانشگاههای تخصصی، دو مجتمع علوم کشاورزی و منابع
طبیعی ساری و فنی و مهندسی نوشیروانی بابل نیز مطابق مصوبات ریاست جمهوری
از دانشگاه مازندران منتزع و به صورت دانشگاههای مستقل درآمدند. اما
جامعیت دانشگاه مازندران به عنوان محور آموزش عالی استان، در قالب ایجاد
رشته های فنی و مهندسی و کشاورزی حفظ شد که همین مسئله مقداری از ارتباطات
دانشگاه مازندران کاست.
نوذری با بیان این که دانشگاه مازندران یکی از قطب های جذب نخبه های
علمی کشور است، یادآور شد: ما به عنوان فوکال پوینت کشور لهستان در ایران
با این کشور همکاری میکنیم.
معرفی سامانه DOR به جامعه علمی کشور
دکتر
حقیقت، معاون پژوهش و فناوری ISC در صحبت های خود با اشاره به این نکته که
ISC یک پایگاه داده قوی و رایگان است، گفت: پایگاه استنادی در اصل یک
پایگاه داده عظیم به شمار می رود که متاسفانه دانشگاههای کشور به طور کامل
از ظرفیت های آن استفاده نمی کنند.
وی با معرفی محصولات مختلف ارائه شده توسط ISC، با اشاره به جدیدترین
محصول آن، یعنی شناسه دیجیتال اشیا (DOR) گفت: یک کد منحصر به فرد برای هر
شیء است که همانند اثر انگشت برای آن است. کد بینالمللی DOR به مقاله
نشریه و همایش، کتاب، پایاننامه، آثار هنری، نرم افزار و... تعلق می گیرد.
این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیاء عمل میکند. با دریافت کد
DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net ، به شیء یک لینک اختصاص داده
میشود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکانپذیر میشود. کاربران سامانه
بارگذاری سریع اطلاعات (https://xml.isc.ac ) نیاز به ثبتنام مجدد در
سامانه DOR ندارند.
وی ادامه داد: از جمله مزایای شناسه DOR برای مقالات می توان به موارد
زیر اشاره کرد؛ مهمترین مزیت این شناسه دسترس پذیری آسانتر به مقاله ها
است. مزیت دیگر این شناسه در رفرنسدهی مقاله های علمی است. همچنین
مشاهده بیشتر مقاله میتواند باعث افزایش تعداد ارجاعات علمی به آن نیز شود
و در همین راستا ضریب تاثیر نشریه نیز بالا رفته و در نتیجه اعتبار آن نیز
بیشتر شود.
وی در خصوص DOR اینگونه ادامه داد: هماکنون پایگاه استنادی علوم جهان
اسلام وبسرویس تولید شناسه DOR را برای سامانههای مدیریت نشریات ارائه
کرده است که نشریات میتوانند از سایت نشریه خود برای هر مقاله با یک کلیک
درخواست شناسه کنند. لازم به ذکر است که شناسه بینالمللی DOR بلافاصله پس
از تولید و ارائه معتبر است.
حقیقت در خصوص بحث رتبهبندی هم گفت: هدف اصلی ما از رتبهبندی
دانشگاههای ایران، ارتقاء فعالیت های ناب پژوهشی در دانشگاهها است و
یقیناً ارتقاء جایگاه پژوهشی دانشگاهها در نهایت باعث پیشرفت کلان کشور
خواهد شد.
معاون پژوهش و فناوری ISC ادامه داد: نگاه صرف به رتبهبندی نیز خوب
نیست. گاه برخی دانشگاهها رتبهبندی را یک هدف فرض کرده و تمام فعالیت ها
را در آن مسیر برنامه ریزی می کنند. طبیعتاً علاوه بر معیارهای کمّی،
معیارهای کیفی نیز مهم است و این چیزی است که دانشگاهها باید به آن توجه
کنند. برای مثال صرفاً تولید تعدادی مشخص مقاله نباید هدف باشد بلکه هدف
اصلی باید تولید مقالات کیفی و تاثیرگذار باشد تا بیشترین تاثیرگذاری عملی
را در ارتقاء جامعه داشته باشد. در همین راستا، در شاخص آموزش نیز بازنگری
اساسی انجام شده است، به طوری که کیفیت دانشجوهای ورودی به دانشگاهها و
خروجی آنها پس از اتمام تحصیلات نیز مدنظر قرار گرفته است. همچنین، شاخص
دیگری که مورد توجه قرار گرفته، شاخص مهارت افزایی است که با کیفیت آموزش
در دانشگاهها در ارتباط است. از موارد دیگر می توان به حجم، کیفیت و مبالغ
اختصاص یافته به طرحهای پژوهشی، تقاضا محور بودن پایان نامه ها و تعاملات
اجتماعی-اقتصادی اشاره کرد.
وی افزود: جلوگیری از ترویج ظاهری پژوهش یکی از اهداف ISC است که در
همین راستا درخصوص انتخاب دانشمندان برتر برای سال جاری، چند شاخص جدید نیز
مدنظر قرار گرفته است. با درنظر گرفتن شاخص کیفیت استنادات، پایگاه
استنادی علوم جهان اسلام گام مهمی در کیفی سازی انتخاب دانشمندان برتر در
ایران برداشته است.
در ادامه، دکتر هاجر صفاهیه، سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز
منطقهای اطلاع رسانی علوم و فناوری به پیشینه همکاری های علمی بین مرکز
منطقهای و دانشگاه مازندران پرداخت و گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با
این دانشگاه منعقد خواهد شد، مرکز منطقهای آمادگی خود را برای مساعدت در
تمام بندهای تفاهم نامه امضا شده در جهت ترویج علم اعلام می دارد.
دکتر محمدرضا فلاحتی قدیمی فومنی، رئیس اداره همکاری های علمی بین
المللی ISC و مرکز منطقهای نیز با اشاره به چاپ ماهنامه مرکز منطقهای و
ISC به صورت منظم و با تکیه بر آخرین گزارشات علمی این سازمان گفت: این
ماهنامه به صورت الکترونیک نیز در دسترس است و به همه دانشگاهها و مراکز
پژوهشی کشور ارسال میشود.
وی در پایان صحبت های خود حضور دو طرف در تفاهمات و دیدارهای بینالمللی که هر یک از طرفین در آن حضور دارند را خواستار شد.
بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، در پایان، دو طرف در خصوص سایر مسائل به بحث و گفتگو پرداختند.
انتهای پیام