تاج پرس،
ژاپن بیشتر از یک سال است که تبلیغات بازیهای المپیک را آغاز کرده و با
توجه به انضباط و سختگیری ساختاری و افزایش قیمتها به این مناسبت، از
آژانسهای مسافرتی خواست یک سال زودتر خدمات مورد نیاز هواداران و گردشگران
را در این کشور رزرو کنند و حتی توصیه کرد سه ماه قبل از آغاز المپیک با
هتلها تسویه شود.
هتلهای توکیو از حدود یک سال قبل نرخ خدمات خود را دو تا سه برابر
افزایش دادهاند، برای مثال، هتلهای کپسولی در شرایط عادی 20 دلار قیمت
داشتند که در زمان المپیک هزینه یک شب اقامت در آنها به بیش از 100 دلار
میرسد. ضمن اینکه توکیو در حالت عادی یکی از گرانترین شهرهای ژاپن محسوب
میشود.
سید عباسعلی امامیه، فعال گردشگری در ژاپن که مسؤولیت
دفتر نمایندگی اطلاعرسانی گردشگری ایران را در این کشور به عهده داشت،
خردادماه 1398 یک همایش توجیهی درباره حضور گردشگران و هواداران ایرانی در
المپیک 2020 در تهران برگزار کرد که با اشاره به افزایش قیمتها در توکیو،
تجربه پرحاشیه ایران در المپیک 2016 و سرگردانی بسیاری از هواداران ایرانی
در آن رویداد را که موفق نشدند بلیت بازیها را تهیه کنند و یا در هتلهای
نامناسبی اقامت داده شدند، یادآور شد و گفت که اگر از همین الان تمهیداتی
اندیشیده نشود، باز هم به مشکل برمیخوریم.
با وجود چنین توصیهها و هشدارهایی درحالیکه همچنان بیم تکرار سرنوشت
رویدادهای بینالمللی ورزشی قبلی میرود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و
صنایع دستی به تازگی در نامهای درباره ساماندهی تورهای المپیک اعلام نظر
کرده که هرچند محتوای آن هم خیلی کلی و غیرشفاف است و همچنان این وضعیت را
در حالتی مبهم نگه داشته است.
در این نامه که به دست تمام تشکلهای گردشگری رسیده است، پرهام جانفشان
ـ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران عطف به نامه
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری مورخ 98/9/20 درباره المپیک 2020
توکیو که در بازه زمانی 3 تا 19 مردادماه 1399 در کشور ژاپن برگزار میشود،
با عنایت به عضویت وزارت متبوع در کمیته فرهنگی و هنری کمیته ملی المپیک
در نظر است اعزام هواداران در قابل یک فرایند از سوی این اداره کل انجام
شود.
حرمتالله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت
هوایی و جهانگردی ایران ـ در این رابطه به یکی از رسانهها گفته که
«کمیسیون گردشگری در کمیته ملی المپیک فعال شده و سه آژانس فعال در حوزه
برگزاری تورهای ژاپن با حضور در این جلسات درباره کم و کیف شرایط رزرو هتل
در ژاپن و برگزاری تور المپیک اطلاعاتی در اختیار مجموعه قرار دادند. »
این درحالی است که فروش تورهای المپیک ـ بدون بلیت بازیها ـ ماهها است
از سوی برخی آژانسهای مسافرتی آغاز شده و پیشتر از این نیز اعلام شده
بود در صورت اقدام دیر هنگام برای ررزو هتل امکان مواجهه با کمبود جا و
قیمت بالا وجود دارد، همان جریانی که تورهای هواداران و گردشگران را در
دورههای قبلی المپیک و جامهای جهانی را به حاشیه کشاند. هرچند که نحوه
فروش و واگذاری سهمیه بلیت بازیها به آژانسها در کنار خدمات مسافرتی
مهمترین عامل سرگردانی و شکایت گردشگران و هواداران ایرانی در رویدادهای
ورزشی بینالمللی در دورههای قبل بود، وضعیتی که در المپیک 2020 ژاپن
همچنان برای گروه هواداران و گردشگران نامشخص است.
انتهای پیام