بزرگنمایی:
فیس بوک و آمازون بیشترین هزینه را برای لابی نزد رگولاتورها و قانونگذاران در میان شرکتهای آمریکایی داشتند و دو برابر غول نفتی اکسون موبیل و شرکت دخانیات فیلیپ موریس در سال ۲۰۲۰ هزینه کردند.
تاج پرس
گزارش منتشره از سوی گروه پابلیک سیتیزن
نشان داد آمازون هزینه برای لابی را در فاصله سال 2018 تا 2020 به میزان 30
درصد افزایش داد و به 18.7 میلیون دلار رساند. هزینه لابی فیس بوک هم در
همین مدت با 56 درصد افزایش، به 19.6 میلیون دلار رسید.
طبق اسنادی که از سوی اکسون موبیل ارایه شده
است، این شرکت 8.69 میلیون دلار برای لابی در سال 2020 هزینه کرد در حالی
که شرکت فیلیپ موریس 6.95 میلیون دلار هزینه کرد.
گزارش پابلیک سیتیزن به بررسی تاثیرگذاری
چهار غول فناوری شامل گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل روی رگولاتورها و
قانونگذاران آمریکا از طریق لابی و کمکهای مالی پرداخت و اعلام کرد اساس
تاثیرگذاری غولهای فناوری، تیمهای لابی کننده آنها هستند که با استفاده از
کمکهای مالی به کمپینها، روابط موجود و تجارب گذشته، به تغییر سیاست به نفع
خود می پردازند.
کمیته های اقدام سیاسی، کارمندان و
لابیستهای غولهای فناوری در سیکل انتخابات 2020 بیش از 33 درصد کمک مالی
بیشتر در مقایسه با سیکل سال 2018 انجام دادند. غولهای فناوری آمریکا در
سال 2020 حدود 3.2 میلیون دلار به اعضای کنگره دادند که به دنبال ساماندهی
فعالیت غولهای فناوری به خصوص در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی و حریم خصوصی
بودند.
با این حال فیس بوک در ژانویه به روزنامه
وال استریت ژورنال اعلام کرد مقررات اینترنت باید به روزرسانی شوند و این
شرکت از مقررات جدیدی که به واقعیتهای کنونی فضای آنلاین می پردازند، حمایت
می کند.
سخنگوی آمازون هم به وال استریت ژورنال گفت
تیم واشنگتن دی سی این شرکت به حمایت از مسائلی که برای سیاستگذاران،
مشتریان و کارمندان اهمیت دارند، متمرکز شده است.
طبق این گزارش، غولهای فناوری کمکهای مالی
خود را به قانونگذاران در کمیته قضایی مجلس، کمیته بازرگانی و انرژی مجلس،
کمیته سنا در زمینه قضایی و کمیته سنا در زمینه تجارت، علوم و فناوری هدایت
کردند. تقریبا 94 درصد از اعضای این کمیته ها از غولهای فناوری یا
لابیستهای آنها در سال 2020 پول دریافت کرده اند.
بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، هر چهار شرکت
فناوری از سوی رگولاتورها و قانونگذاران در زمینه مسائل ضد انحصارطلبی زیر
ذره بین قرار گرفته اند که منجر به تحقیقات در زمینه انحصار بازار از سوی
این شرکتها به نفع خودشان شده است. شرکتهای رسانه اجتماعی هم به دلیل این
که اجازه داده اند پلتفرمهایشان برای انتشار اطلاعات نادرست در دوران
پاندمی و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کشورهای دیگر مورد استفاده قرار
گیرند، هدف انتقاد قرار گرفته اند.
اوایل امسال روزنامه وال استریت ژورنال
تحلیلی را منتشر کرده بود که بر اساس آن، فیس بوک و آمازون در سال 2020
بیشترین هزینه را برای لابی انجام داده بودند. هزینه لابی فیس بوک 18 درصد
در مقایسه با سال 2019 و هزینه لابی آمازون 11 درصد افزایش داشت.
انتهای پیام