بزرگنمایی:
معاون بیمهای صندوق بیمه اجتماعی، تصریح کرد: این صندوق تنها محلی است که دولت میتواند وضعیت حمایتهای مالی خود را از دهکهای پایین برمبنای استحقاقسنجی اعمال کند؛ زیرا این صندوق دارای قوانین دستوپا گیری نیست، عضویت در این صندوق، راحتتر و قابل دسترستر است و هزینههای اجرایی طرح در این صندوق بسیار پایینتر از سایر صندوقها است.
تاج پرس/یزد
علی اخوان بهبهانی در نشست «بررسی جایگاه صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر» که در موسسه عالی پژوهش تامیناجتماعی برگزار شد، افزود: این شرایط به ویژه در صندوقهایی که به بودجه دولت متصل هستند و دولت بخشی از حقبیمه را پرداخت میکند، به دلیل مباحث بودجهای بغرنجتر است.
وی با اشاره به مسائلی که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در مقطع سال 95 با آن روبرو بود، اظهار کرد: در آن سال، چند اتفاق با هم روی داد؛ از سویی با کاهش ورودیها مواجه بودیم و از سوی دیگر با برداشتن سقف سنی عضویت، ورودیهای سنین بالا افزایش یافت. مهمتر اینکه با اعمال بازنشستگی پیش از موعد، جمعیت مستمریبگیران صندوق بسیار بالا رفت.
معاون بیمهای صندوق بیمه اجتماعی، گفت: در آن مقطع، صندوق وضعیت خوشایندی نداشت و اگر شرایط ادامه مییافت، ایجاد نگرانی میکرد؛ اما خوشبختانه این شیب بهتر شد و با تغییری که در نوع سرمایهگذاری صندوق رخ داد، امروز دیگر شاهد چنین وضعیتی نیستیم.
مروری بر روند اجرای «بیمه فراگیر»
اخوان بهبهانی با مرور روند پیگیری طرح بیمه فراگیر، تصریح کرد: در سال 92 طرحی در مجلس تحت عنوان «بیمه فراگیر» اعلام وصول شد که موافقان قابل توجهی داشت؛ در این طرح پیشنهاد شده بود که صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، تبدیل به صندوق بیمه فراگیر شود و منابع مالی نسبتا قابل قبولی نیز برای آن درنظر گرفته شد؛ اما متاسفانه این طرح در مجلس نهم به سرانجام نرسید و در مجلس دهم مجدد مطرح نشد.
وی افزود: همچنین مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش کردند تا طرح از طریق هیات دولت پیگیری شود و براین اساس، دستورالعملها، آییننامهها و محاسبات مالی آن نیز تهیه شد و اما لایحه آن در هیات دولت معطل ماند. از سوی دیگر، در دو قانون برنامه توسعه درباره بیمه فراگیر تعیین تکلیف شده بود که این نیز معطل باقی ماند.
معاون بیمهای صندوق بیمه اجتماعی با بیان اینکه بحث بیمه فراگیر، نیازمند دو زمینه «منابع مالی» و «ساختار» است، اظهار کرد: به دلیل ایجاد تضاد منافع بین صندوقها، اجرای طرح با اقبال مواجه نشد و از سوی دیگر منابع مالی طرح با توجه به این مسئله که این منابع باید از تعدادی کسر و به تعدادی دیگر پرداخت شود - تا قانون ساختار نیز اجرایی و سرانه برابر برای پوشش بیمهها داده شود- این طرح پیگیری نشد.
اخوان بهبهانی گفت: تلاش شده است که در سیاستهای کلی تامیناجتماعی این مقوله پیگیری شود که این نیز نهایی نشده است و امیدوار هستیم که فرجی در این زمینه حاصل شود.
صندوق بیمه اجتماعی، لایه اول طرح فراگیر
وی ساختار صندوق بیمه اجتماعی را مناسب برای اجرای طرح بیمه فراگیر عنوان کرد و افزود: در ساختار فعلی صندوقهای بازنشستگی کشور، تنها صندوقی که میتواند پذیرای طرح فراگیر در لایه اول باشد، صندوق بیمه روستائیان است.
معاون بیمهای صندوق بیمه اجتماعی، تصریح کرد: این صندوق تنها محلی است که دولت میتواند وضعیت حمایتهای مالی خود را از دهکهای پایین برمبنای استحقاقسنجی اعمال کند؛ زیرا این صندوق دارای قوانین دستوپا گیری نیست، عضویت در این صندوق، راحتتر و قابل دسترستر است و هزینههای اجرایی طرح در این صندوق بسیار پایینتر از سایر صندوقها است.
اخوان بهبهانی ادامه داد: زیرا صندوق بیمه اجتماعی، از ابتدا، بنا را بر گسترش ساختار خود و استفاده از نیروهای استخدامی قرار نداده و از طریق کارگزاریها امور خود را انجام میدهد. همه اینها نشان میدهد که این صندوق، محمل بسیار خوبی برای اجرای طرح بیمه فراگیر است.