چالشهایی که آموزشوپرورش یزد را فلج کرده است
در تاریخ 12 دی ماه همان سال یزدرسا به بررسی گزارشی در خصوص وضعیت معلمان در استان یزد پرداخت و در بخشی از این گزارش به چالشهای موجود در این زمینه اشاره کرده بود.
رضا دادآفرین، رئیس گروه طرح و برنامه آموزشوپرورش استان یزد در گفتگو با خبرنگار «یزدرسا»، در رابطه با چالشهایی که آموزشوپرورش استان یزد در زمینه نیروی انسانی با آن مواجه است، اظهار کرده بود: مهاجرپذیری استان یزد که باعث شده میانگین پوشش تحصیلی استان یزد طی سه سال گذشته به 108 درصد برسد، عدم پرداخت بهموقع حقوق نیروهای خرید خدمات و نارضایتی نیروهای شاغل در این بخش، عدم پرداخت بهموقع حقالزحمه نیروهای غیرموظف بازنشسته و شاغل، الزام تدریس عوامل اجرایی مدارس از جمله معاونین و نیروی کیفیتبخشی به میزان 6 ساعت در هفته که این امر منجر به کاهش نظارت بر دانشآموزان و کاهش کیفیت امور اجرایی مدارس شده است، استخدامهای خارج از اصول و قوانین حاکم بر آموزشوپرورش از مهمترین چالشهای نیروی انسانی در آموزش و پرورش یزد است.
*نیروهای خدماتی از اینجا رانده و از آنجا مانده
وی با بیان اینکه کمبود نیروی در آموزشوپرورش به حدی است که برای پستهای اداری نیز فردی که به آن مسئولیت سپرده شود نیست، عنوان کرده بود: تعداد کل پستهای مصوب اداری استان 687 پست است که 568 پست تصدی دارد و 119 پست بلا تصدی است.
این موارد تنها گوشهای از داستان پرچالش کمبود معلم در استان یزد و چالشهای موجود در فرآیند آموزشی در سال گذشته بود.
*فعالیت بیش از 15 هزار معلم در استان یزد
رضا دادآفرین در تاریخ 24 مرداد 1403 در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «یزدرسا» با اشاره به وضعیت معلمان در سال جاری اظهار کرد: تعداد 15 هزار و 159 معلم در سطح استان یزد در آموزش و پروش این استان فعالیت دارند که این آمار به استثنای نیروهای دانشگاههای تربیت معلم است.
وی افزود: 12 هزار و 487 کلاس با حضور 318 هزار و 559 دانشآموز در استان یزد وجود دارد که 248 هزار و 871 دانشآموز در مدارس دولتی و 69 هزار و 688 نفر دیگر نیز در مدارس دولتی ثبتنام کردهاند.
رئیس گروه طرح و برنامه آموزشوپرورش استان یزد ادامه داد: هزار و 450 مدرسه دولتی و بیش از 800 مدرسه غیردولتی در استان وجود دارد.
وی با اشاره به آمار دانشآموزان ثبتنام شده در این مدارس تصریح کرد: 235 هزار و 710 نفر تا تاریخ 23 مرداد ماه 1403 در مدارس استان یزد ثبتنام کردهاند.
باتوجه به آمارهای اعلام شده نتیجهگیری برای وضعیت کمبود معلمان در یزد بسیار زود است و باید منتظر ماند تا این نتیجه پس از تعیین تکلیف وضعیت استخدامیهای جدید در آموزش و پرورش و بازگشایی مدارس مشخص شود.
امید است که در سال جاری مدیران این حوزه مهم برای نسبت معلمان به دانشآموزان چارهای اندیشیده باشند و اجازه ندهند که همچون سال گذشته کلاسهای درس تا دو ماه پس از آغاز سال تحصیلی همچنان بدون معلم باشند.
در نهایت، سرمایهگذاری در آموزش و بهبود شرایط معلمان نه تنها به بهبود وضعیت تحصیلی دانشآموزان منجر میشود، بلکه آیندهی جامعه را تضمین میکند. معلمان ستون فقرات هر جامعهای هستند و کمبود آنها میتواند نتایج جبرانناپذیری بر ساختار اجتماعی و فرهنگی استانهایی چون یزد داشته باشد.
منبع : گزارش یزدرسا