شهردار یزد:
بزرگنمایی:
یزد که سه سالی است در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده، فرصتهای بسیار زیادی برای عرضه و معرفی خود به سایر کشورهای دنیا در بستر جهانی یونسکو و سازمانهای بین المللی داشته اما نه تنها آنچنان که باید و شاید از این بستر در دنیا استفاده نشده بلکه هنوز خیلی از مردم ایران هم یزد جهانی را به درستی نمیشناسند.
تاج پرس/یزد
دقیقاً سه سال از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد میگذرد، ظرفیت مغتنمی که راه را برای ارتباطات گسترده بینالمللی به روی این سرزمین گشود و فرصتی را برای عرضه محصولات، داشتهها، فرهنگ و اعتبار یزد و ایران به کشورها و مردم جهان فراهم کرد.
ثبت یزد در فهرست آثار شهرهای جهانی برای این استان و کشور مسئله بسیار مهم و ارزشمندی بود چرا که کمتر شهری در دنیا میتواند گستره زیادی از بدنه خود را در فهرست …
مشابه وضعیت یزد هستند اتفاق بیفتد و خوشبختانه تعداد بیشتری از شهرها به عنوان خواهرخوانده یزد شناخته شدند.
از خواهرخواندگی تا عضویت در مجامع بینالمللی
شهردار یزد در ادامه خواهرخواندگی را از معیارهای مورد توجه گردشگران میداند و میگوید: علاوه بر دنبال کردن بحث خواهرخواندگی، عضویت در مجامع بینالمللی مرتبط با مدیریت شهری یزد نیز مورد پیگیری قرار گرفت که از نمونههای آن میتوان به مجمع شهرهای پایدار جهان و شهرهای یادگیرنده از نظر سازمان جهانی تبلیغات اشاره کرد.
وی از استفاده نکردن از ظرفیت حمایتهای معنوی یونسکو یاد میکند و میگوید: یونسکو تاکنون هیچ حمایت مادی از یزد نداشته است اما مسئله جالبتر این که هیچ اعتبار و بودجهای هم در داخل کشور به یزد اختصاص نیافته است و مشخصاً هیچ حمایت مادی از هیچ ارگان و دستگاهی شامل حال یزد نشده اما مهمترین اقدام در زمینه…
اگر کشورها به جنگ بپردازند نمیتوانند به بناهای ثبت شده در فهرست آثار جهانی یونسکو جهان حمله کنند چرا که براساس قوانین بین المللی و کنوانسیونهای مربوط به ثبت جهانی این بناها نباید تخریب شده و مخربان، محکوم میشوند.
وی با گلایه از ضعف یزد در زمینه برندسازی تصریح میکند: اگر ثبت جهانی اتفاق بیفتد قرار نیست به خودی خود معرفی شویم بلکه باید پرچم به دست گرفته و در دنیا قدم بزنیم و فریاد بزنیم که یزد ثبت جهانی شده است و این پرسش را در اذهان مخاطبان ایجاد کنیم گه چرا و برای چه ثبت جهانی شده؟
وی ابزارهای اینترنتی، سمینارهای خاص و برگزاری جشنوارههایی به منظور تولید محتوا از سوی دولت و بخش خصوصی با برند شهر جهانی یزد را از اقدامات الزامی و مهمی برای یزد میداند و میگوید: باید محصولاتی با برند یزد برای عرضه در دنیا داشته باشیم و از بنر ثبت جهانی یزد و یونسکو در زمینه معرفی بهرهمند شویم.
حاجی سعید با بیان این که در یزد جهانی تنها یک برند حاج خلیفه رهبر از ابزارهای یونسکو استفاده کرده و هیچ برند و صنعتی در یزد پیشرو نبوده است، میگوید: اگر از یک گردشگر در کشور دیگری در مورد «دارایی» سوال شود ممکن است در معنی واژه نوع پارچه یا دارایی مالی نتواند تمایزی قائل شود لذا در اولین گام باید بسیاری از واژگان یزد را بینالمللی کنیم.
لزوم ایجاد مدیریت واحد شهری در یزد جهانی
این راهنمای گردشگری بینالمللی از ضرورت برنامهریزی برای معرفی یزد و مهیا بودن فرصتی برای حضور یزد در اجلاسهای شهر جهانی یاد میکند و میگوید: ایران هم در این اجلاسها دعوت میشود اما بودجه لازم را نداریم و لازم است در وهله اول قبل از تخصیص اعتبارات، استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی در مدیریت واحد شهری مربوط به شهر جهانی اقدام کند و به طور مستقیم در زمینه مدیریت شهر جهانی یزد ورود کند و همه دستگاهها زیر پرچم وی، ساختار واحد مدیریتی را ایجاد کنند.
حاجی سعید با بیان این که نشستها و سمینارهای جهانی و بین المللی به خصوص سمینار خشت خام باید به نام یزد ثبت شود و یزد هر چهار سال یک بار میزبان چنین اجلاسی باشد میگوید: علاوه بر آن باید پژوهشکده و مرکز خشت خام در یزد راه اندازی شود و یزد تبدیل به مرجعی برای تمام مطالعات مربوط به خشت در دنیا شود.
با تمام این اوصاف، حالا سه سال از جهانی شدن یزد میگذرد و هنوز یزد نتوانسته است خود ار آنچنان شایسته به دنیا معرفی کند و این فرهنگ و تاریخ و معماری ناب را به جهان نشان دهد، آنطور که به نظر میرسد زمان آن رسیده که جدیتر از همیشه و با همتی بلندتر نسبت به بهره مند شدن از ظرفیت های این بستر بین المللی اقدام کنند
- چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۵:۱۵
- ۵۲۱ بازدید
- منبع: خبرنگار : فرخنده تاج آبادی