آخرین مطالب

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه مطرح کرد

صنعت قطعه‌سازی دستوری، در سراشیبی نابودی/ تولید را کم کنیم تا از زیان خارج شویم گزارش - اقتصادی - املاک ومستقلات،خودرو

صنعت قطعه‌سازی دستوری، در سراشیبی نابودی/ تولید را کم کنیم تا از زیان خارج شویم

  بزرگنمایی:
به اعتقاد رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو کشور، در شرایط فعلی که از سه جهت تورم، ‌قیمت‌گذاری اشتباه دستوری(که خود سبب نابودی و زمین‌گیری این صنعت در صورت عدم اقدام به موقع برای اصلاح، خواهد شد) و فشارهای مالیاتی گیر افتاده‌ایم؛ بهتر است تا میزان تولید را کاهش داده تا خانواده این صنعت (قطعه‌سازی و خودروسازی) از زیان‌دهی خارج شوند

تاج پرس
گل‌وردی گلستانی در یک جلسه دوستانه ضمن تاکید بر اینکه مشکلات صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی در داخل صنعت نیستند و در حقیقت خارج از اراده خودروساز و قطعه‌ساز و بیرون از صنعت هستند، اظهار کرد: موانع تولید ناشی از تصمیم قطعه‌ساز نیست؛ بلکه ناشی از تصمیمات دستوری و متعصبانه برخی ارگان‌هاست که سبب شده این صنعت گرفتار شود. در شرایط فعلی تورم سبب زیان دهی همه شده است. دستورها باعث شده که بیش از ٣٠ هزار میلیارد تومان قطعه‌ساز از خودروساز طلب‌کار شده و  توان نقدینگی قطعه‌ساز در حال تحلیل رفتن است و این در حالی است که نقدینگی یکی از مهمترین ابزارهای تولید است.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه قیمت تمام شده نیز از جمله مشکلاتی است که برای صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی دست و پا گیر شده، گفت: قیمت تمام شده ما بایستی بر اساسی باشد که نهاده های تولید را خریداری می‌کنیم. در حال حاضر مواد اولیه ما و نهاده های تولید همچون فولاد، آلومینیوم، پلیمر... روزانه تعیین قیمت می‌شوند و با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شوند اما قیمت‌های ما ثابت مانده است. ضمن اینکه نرخ ارز طی چند سال اخیر، ٨٠٠ درصد رشد داشته اما آیا خودرو و قطعه هم به همین میزان رشد را داشته است و مطابق قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسد؟ چگونه است که نهاده‌های تولید روزانه امکان افزایش قیمت را دارند اما قطعه‌ساز این اجازه را ندارد؛ با ادامه این روند و ثابت ماندن قیمت‌ محصولات ما که ماده اولیه خودروسازان است، صنعت محکوم به نابودی خواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در تولید نیز ناهماهنگی وجود دارد. سرمایه همچون کبوتری می‌ماند که چنانچه احساس امنیت نداشته باشد، فرار می‌کند. خودروسازی که انگیزه برای سرمایه‌گذاری در صنعت قطعه‌ نداشته باشد، سرمایه خود را به جای سودآورتری هدایت می‌کند. ناهماهنگی‌ها در تولید موجب شده تا علاقه قطعه‌سازان به سرمایه‌گذاری کاهش یابد و در عمل سرمایه‌ها به سمت سایر بازارها از جمله ارز، سکه، طلا و غیره برود. ضمن اینکه این مهم را نیز باید در نظر گرفت که باتوجه به وسعت صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی و میزان اشتغالزایی که دارد؛ به راحتی صنعتی دیگر  نمی‌تواند جایگزین آن شود.

این فعال صنعت قطعه در بحث مطالبات قطعه‌سازان، تاکید کرد: زمانیکه که قطعه‌ساز دریافتی ندارد، نقدینگی به صورت مطالبات انبار شده و خودروساز هم توان پرداخت ندارد؛ بنابراین برای تامین نقدینگی خود باید قرض کرده تا بتواند قطعه تولید کند و به سرنوشتی نامعلوم دچار می‌شود. وقتی خودروساز توان کافی نداشته باشد تا بتواند هزینه‌های خود را پرداخت کند، باتوجه به اینکه قطعه‌ساز و خودروساز لازم و ملزوم یکدیگر هستند، با قمیتی دستوری مجبور به فروش با زیان است و به تبع قطعه‌ساز را هم مجبور به زیان می‌کند. خواسته ما این است که مسئولان اجازه دهند قیمت خودرو را نظام عرضه و تقاضا تعیین کند.

گلستانی تصریح کرد: زیان‌ها سبب می‌شود تا قادر به آوردن خطوط تولید جدید، فناوری‌ها و نوآوری‌های نوین نباشیم، همچنین تورم بالا، ضعف روز به روز این صنعت و فعالان آن را به دنبال خواهد داشت و بیکاری و تعدیل نیرو در آن اتفاق خواهد افتاد. چرا باید بین بخش خصوصی و بخش دولتی آنقدر تفاوت باشد که امروز شاهد زیان‌های چندین هزار میلیاردی بخش خصوصی و در مقابل سودهای چندین هزار میلیاردی فولادی ها، پتروشیمی‌ها و غیره باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، همچنین با انتقاد از فاصله شدید قیمتی کارخانه‌ای و بازاری خودروها اظهار کرد : این تفاوت قیمت فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود و ضرر آن را خودروساز، قطعه‌ساز و مردم می‌پردازند.

وی ضمن تاکید بر اینکه قیمت‌گذاری خودرو در بورس نیز نمی‌تواند راهگشا باشد، گفت: کشف قیمت در بورس سخت است، اما در مقابل خودروسازان باید این اختیار را داشته باشند که محصولات خود را با سود معقول به فروش برسانند. خوشبختانه وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مدت کوتاهی پس از حضور در وزارتخانه پای درد و دل اهالی قطعه‌سازی نشست و کارشناسان و معاونان وزارتخانه نیز به دنبال چاره اندیشی هستند.

گلستانی با بیان اینکه به دلیل تورم موجود، خودرو امروز به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و همچنین حجم بالای نقدینگی موجود در بازار و سرمایه‌های سرگردان مردمی کمر اقتصاد را شکسته است؛ تصریح  کرد: امروز قطعه‌سازان از سه جبهه داخلی تورم بالا، قیمت‌گذاری دستوری و فشارهای مالیاتی تحت فشارند و به این مسائل باید مشکلات بیرونی همچون تحریم ها و کرونا را نیز اضافه کرد.

این مقام صنفی ادامه داد: بخش خصوصی از دهه‌ها پیش سرمایه‌گذاری زیادی برای توسعه قطعه‌سازی خودرو در کشور انجام داده، اما امروز تصمیم سازانی در خارج از مجموعه، فعالیت این صنف را تحت تاثیر شدید خود قرار داده اند. به طور مثال یک نمونه واضح از مشکلات این است که قطعه‌ساز برای آنکه بتواند در موعد مقرر محصول خود را تولید و به خودروساز تحویل دهد، ماده اولیه مورد نیاز خود را با صرف هزینه بسیار بیشتر حمل هوایی کرد؛ کالا وارد شده اما گمرک اجازه ترخیص نمی‌دهد و اعلام می‌کند تا تاییدیه استاندارد ارائه نشود، قطعات ترخیص نمی‌شوند؛ لذا همین شده  که خط تولید ١٠ روز است که خوابیده و تعداد خودروهای ناقص را به شدت افزایش می‌دهد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

خصوصی‌سازی در کشور عملاً اتفاق نیفتاده است+هیات واگذاری

رونمایی رسمی بازار توافقی از 26 آذرماه+خداحافظی باسامانه نیما

محرومیت قطعی تیم ملی فوتبال روسیه درجام جهانی 2026

جدول افزایش قیمت خودروهای داخلی +مجوزازمراکزذیصلاح

فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی/ ماجرای 10 درصد کسری چیست؟

مخازن یزدبه لحاظ تاسیسات حفاظتی و ایمنی بسیار مطمئن هست

برگزاری جلسه برنامه ریزی برای گرامیداشت سالروز تصویب قانون کار

معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور

بوستان بانوان خیرآباد؛ گامی به سوی فضایی دلنشین و شاد برای بانوان یزدی

سوت آغاز سومین دوره المپیاد ورزش کارگری استان یزد در میبد به صدا درآمد

دیدار مدیر کل آموزش و پرورش با یادگار سومین شهید محراب

نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی‌ بیشتر از مدارس غیردولتی

نظام نوین درآمد ؛ هزینه در استان‌ها اجرا می‌شود

پوستر چهارمین جشنواره رسانه ای ابوذر یزد رونمایی شد

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام راشد یزدی

تشکل‌های دانشجویی، کلید توسعه کنش‌های عمیق و مطالبه‌گری قانونی

واریز 10 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی یزد

ساماندهی متکدیان و کودکان کار استان یزد

پایان عملیات تسطیح وآغاززیرسازی جاده شهرک پرورش اسب

رفع برخی مشکلات وکاهش ضایعات و ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی

نخستین کنگره بین المللی شتر در استان یزدبرگزار شد

پرورش شترنقش اساسی درتوسعه پایدار اقتصاداستان دارد

این نشانه‌ها علامت مشکلات کیسه صفرا است +مراجعه به دکتر

تاریخ واریزمبلغ متناسب‌سازی بازنشستگان +شیوه پرداخت اعلام کرد

بیرانوند در یک قدمی ثبت رکورد تاریخی+عابدزاده

تولید محتوا، کلید اثرگذاری بر جوانان در عصر رسانه

هومن عظیمی مرداخلاق وعملگرای رسانه، سکنداراداره کل مطبوعات داخلی شد

انعقاد تفاهم نامه آغاز طرح ملی دانش آموزی داناب و سواد آبی در سال جدید تحصیلی

رونق گردشگری کشاورزی، معرفی آداب و رسوم و غذاهای محلی روستای تاریخی فهرج

اولین دوره مدرسه طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی با حضور اساتید برجسته کشوری

شهرستان بافق پایلوت اولین کنگره بین‌المللی شتردرکشور

چرایی ابطال انتخابات کانون وکلای دادگستری مرکز+جزئیات

چراجلسه ترمیم دستمزد 1403 در شورای عالی کار برگزارنمیشود؟

اوضاع مهدی طارمی دراینترچگونه است؟+نظرایتالیایها

حلقه صالحین بانوان اداره استاندارد یزد برگزار شد

ثبت و پیگیری بیش از 33 هزار حادثه در شبکه آب و فاضلاب استان یزد

جلسه توجیهی دانشجویان رشته پزشکی دانشکده علی ابن ابیطالب (ع)

خواص معجزه آسای ادویه‌ای که کبد را نجات می‌دهد

انسداد جاده چالوس از صبح 21 آبان‌ماه تا اول آذرماه

شرایط بیمه زنان زنان خانه دار+جزئیات

هشدار هواشناسی برای این استانها+ جزئیات

هشدار هواشناسی برای این استانها+ جزئیات

عضویت سه ایرانی در کمیته فنی جوجیتسو برزیلی

پادشاه معادن ایران کیست؟دستاوردهای مرد معدنی چیست

شرایط جدید بازنشستگی کارکنان باقراردادمعین + جزئیات

بیشترین سهم کشاورزی ایران در دل کویر +سهم کشاورزی استانها

سپاهان صدر نشین لیگ برتر+جدول

آئین بزرگداشت استاد شیخ حسین انصاریان

قیمت خودرو امروز 19 آبان +جدول

قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و دام زنده امروز شنبه 19 آبان 1403/ سقوط قیمت مرغ+ جدول